lördag 6 december 2014

Det där med julklappar....

Här och där hör jag hur det snackas julklappar...



Antingen är man överlycklig över att man redan till första advent har fixat alla julklappar. Ja, varendaste liten sak är inköpt och inslagen. Ligger prydligt någonstans och väntar på dopparedagen.

Eller så är det just precis tvärtom... Man har ångest. Julklappsångest, vilket kan vara en nog så dryg åkomma. Man har inte handlat en endaste liten pryl. Bara tanken på att ge sig ut i affärerna nu i december gör att man får svettpärlor i pannan.  För att inte tala om hur det faktiskt känns där ute i verkligheten när man går från butik till butik och stryker saker från önskelistan. Prickar av svärmors julklapp,  letar efter den sista julklappen till dottern.  Åh, nej...slut. Ingen reservplan. Hittar till slut på något som känns bra just då... Ja, men det är ju ändå tanken som räknas.... eller hur? ;)   I det här läget är jag säker på att vi inte pratar om små svettpärlor i pannan! Nej, det är nog snarare så att det rinner på ryggen till och med ;)


Känns det igen? Någon? Om inte... Vad skönt, då tillhör ni förmodligen den skara  som har full koll på allt! ;)  Själv hörde jag också till den där skaran när barnen var små.  Full koll. Varenda julklapp klar till Lucia i alla fall. Ju äldre barnen har blivit ju längre tid har det tagit att bli klar med julklapparna.  Något år har jag varit ute ett par dagar innan julafton för att komplettera från listan.  Det har väl varit ”si så där” ultimat... ;)

I år har vi gjort det lätt för oss, jag och Mannen i mitt liv. Vi har köpt en London-resa på några dagar till alla döttrarna. Det var deras högsta önskan, att få åka dit tillsammans nu, strax före jul och julhandla.  Det känns rätt skönt att veta att julklapparna i och med det är klara för deras del.  Ska bara komplettera med några små paket, så det inte blir tomt under granen!


Ett annat sätt att göra det väldigt enkelt för sig är att köpa olika slags gåvokort. 
Ett exempel är att köpa ett från Delicard där man kan välja olika prisklasser på korten och ur olika kategorier.  Den som får gåvokortet kan lösa in det och välja mellan olika saker.  Bland annat så kan man välja mellan olika prylar till köket, pajformer, ölglas, mortel m.m Man kan även välja delikatesser iform av hjortstek, ankbröst eller chokladpraliner. Finns säkert något för de flesta. Man kan även välja att lösa in sitt kort och låta gåvan gå vidare till välgörande ändamål. Bra va! För den som redan har allt ni vet ;)
Vi har fått gåvokort några gånger och det är riktigt kul att klicka sig runt bland sakerna och ibland faktiskt lite svårt att veta vad man ska välja.

Så hur har ni det med julklappsinköpen? Är ni klara? Eller kan det vara läge att fundera på gåvokort, kanske?


Maria


14 kommentarer:

  1. Jag har gjort det ganska lätt för mig. Beställt det mesta på nätet och det jag ska köpa i affärer görs vardagar mitt på dagen, allt för att slippa julhetsen. Tar allt med väldig ro, hetsar inte runt och städar som en tok eller bakar och lagar mat i massor, det blir jul ändå. Vilka fina julklappspapper du hittat och den där sidan ska jag kolla in.
    Kram helena

    SvaraRadera
  2. Klar! Inte inslagna dock, det är ju lite kul att pyssla med framöver tänkte jag.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Inte en endaste julklapp som vanligt. Fast jag har inte fått ångest ännu. Kraaam Pia.

    SvaraRadera
  4. Inte klar alls men har iaf ett hum om upplägget. Ridläger till tjejerna är iaf klart :-)
    Sista minuten har alltid varit min melodi! Tyvärr. ..

    SvaraRadera
  5. Inte en enda julklapp är inköpt, yyyyl! Men jag vet i alla fall vad jag ska köpa. Måste bara hitta tid och göra det också, yyyyl!

    SvaraRadera
  6. God morgon! Ett par julklappar kvar att handla, så det känns helt ok. Förra året hängde jag ju "knäveck utför" och då rann svetten längs ryggen, när inte hjärnkontoret orkade med.. Så i år blir allt mycket lugnare. Rädd att hamna där igen :(
    Lussebullar bakades under julstöksveckan, och finns kvar i frysen än :)
    Önskar Dig en härlig lördag med Ditt umgänge! Kram Kate

    SvaraRadera
  7. Nästan klar... Vi köper faktiskt inte många julklappar till barnen heller! Vi vuxna byter inte klappar med varann, vilket jag tycker är toppen!
    Nä jag känner mig ikke stressad över detta...
    Vad roligt med en London resa för döttrarna.

    Ha en fin lördag
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  8. Ska in en sväng till stan idag, vet inte om det blir julklappar köpta, men jag vill kika lite i alla fall. Har beställt det mesta till sonen på nätet, så jag tror jag har läget under kontroll. Värre är det med klappar som ska skickas långt bort i världen, där är jag nog lite sent ute.
    Fin helg till dig
    Kram Maria

    SvaraRadera
  9. Visst är det skönt, när julklapparna är färdiga! Jag har varit klar ett tag, och det är härligt! Nu har vi begränsat summan vi köper för och det tycker jag också är bra!
    Tänk så kul döttrarna skall ha det!!
    Önskar dej nu en fortsatt mysig lördag!! Kram Annika

    SvaraRadera
  10. Kul att de skall resa tillsammans alla fyra tjejerna. Njae här är väl långt ifrån klart men vi skall åka till Stockholm över Nyår och i början på Januari och titta på Evita så det är lite av en julklapp till oss allihopa i år. Roligare med upplevelser än saker tycker vi. Men några paket under granen vill man ju ha:) ha en fin lördags kväll.
    Kram/
    Berit

    SvaraRadera
  11. Vad skönt att vara klar, det är inte jag men några har jag betat av.
    London resa lät ju inte fel :)
    Trevlig kväll
    Kram Pia

    SvaraRadera
  12. Hej, hoppas att din helg varit bra och att du njutit, skälv har jag tillbringat en timma i din blogg idag. Helt fantastiska grejer du gjort i din jättefina ateljé.
    Julklappar har jag inte köpt ännu vi köper bara till barnen ( 23, 25 & 29) den här julen och till varandra gav vi oss en resa till Malta. Den största stressen för mig är på jobbet, hur mycket som helst att göra, men så är det och det är ju kul men jobbigt =)egen restaurang då får det vara jobbigt, ha en bra kväll / Monica

    SvaraRadera
  13. Oj redan klar?! Duktig du är. Här har bara en endaste inhandlats men vi har inte så många som ska köpas. Kram Suss

    SvaraRadera
  14. Halloj!
    Oj vad du är duktig..redan klar.. nää vi handlar nog sådär rätt nära inpå men oftast så vet vi precis vad vi ska ha så det går rätt smidigt. Vi köper bara till våra barn, varandra och något litet till våra föräldrar så det blir inte så många heller. Vi är färdiga med den STORA julklappen så det ska bara kompletteras med några små...;) Känns skönt.
    Myyysigt med Londonresa...;)
    Ha en ny mysig vecka nu!
    Kram Katarina

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...