måndag 29 december 2014

Årskrönika 2014 - första halvåret

Välkommen att läsa första halvåret i min "blogg-årskrönika" för  2014


Januari


När jag läser igenom Januaris inlägg, så ser jag att det jag delade med mig av på bloggen är mycket filmtips, en del lördagsmiddagar men även en del fynd jag gjorde. 

Som de ursnygga lyktorna som jag fyndade för 25% av ursprungspris! 
Eller klänningen med 30 % rabatt. Och koffertbordet som fyndades i samma veva. Halva priset.

En väska i äkta skinn och mocka som kom att bi en favorit! Också den ett fynd för ca en fjärdedel av ordinariepriset!

Jag konstaterade att granen fick stå kvar lite längre än vanligt. Förbi trettondagen... ;) 

Vintervitt i köket, var det. Och riktigt vintrigt utanför fönstren. 



Februari

Jag och Mannen i mitt liv inledde februari med ett dygn i Stockholm med middag och hotell. God mat, dryck och mys!

Det var också i Februari som vår stora vovve blev sjuk och jag var rädd att hans dagar var räknade... En halv dags vistelse på djursjukhus med massor av provtagning, ultraljud och oro... Men det gick bra! Lite medicin mot en kraftig urinvägsinfektion och han piggade på sig igen! Still going strong! 

I Februari fick jag ett ryck och sydde kuddar... 

...och flera kuddar... Personliga kuddar i lappteknik och med maskinbroderad text.

Februari bjöd också på ett bloggevent på Krusenbergs herrgård, inte långt ifrån där jag bor. Skratt och glam och möten med andra bloggerskor! Kul!


Jag började längta efter våren, och efter att få åka ut till Fjäderholmarna... Försökte få lite vårkänsla i köket med hjälp av lite färg ;) 


Slutet av Februari = Bokrea! Fyndade några fina böcker som jag inte använt mig av mycket... Men de är fina att äga! ;) =) 

Mars


Ett besök i "hembygden" i början av mars. Upptäckte att stadshotellet där, är en väldigt fin byggnad! Ibland måste man nog få distans till saker och ting för att upptäcka det vackra? ;) 

Mars är verkligen inte min favoritmånad. Jag tycker att jag alltid blir lurad med ena dagen vår, andra dagen vinter... Men mycket barmark var det i mars och jag längtade verkligen efter våren. Redan tidigt i mars! 
Och nog kom det flera vinterdagar efter det...


I mars fick jag ett ryck och sydde sommarblusar... i Odd Molly-stil ;) 
Mars var också månaden då vi testade att göra egen sushi för första gången ;) Gott att äta och roligt att göra.

Vi avslutade mars med att möblera om i vardagsrummet. Fåtöljerna i whiskyhörnan bytte plats med rottingfåtöljerna och det blev mycket luftigare!

April

Jag och Mellantjejen åkte till Stockholm en lördag i början av april. Det var hennes födelsedagspresent. En dag med shopping och myslunch. Självklart spanade vi in körsbärsträdens begynnande blomning i Kungsträdgården. 
Påskpiffet eller "vårpyntet" flyttade in i köket. Rosa var färgen för 2014. 




April kom även tidningen med inredningsreportaget från vårt hem, ut. 

Min födelsedag firades i April. Och vilka presenter jag fick! Bland annat en riktigt lyxig symaskin! Som jag är glad för den presenten!!! Jag som fyllde så ojämnt som det kan bli ;)

I slutet av april var det verkligen fin vår! Jag grävde upp rosorna nedanför porchen och flyttade på dem till annan plats. 


Maj


Första maj vaknade vi upp till ett snötäcke... Jag och Mannen i mitt liv trotsade vädret, drog på oss vinterjackor och drog ut i Skärgården. Det var premiär på Fjäderholmarna. Mys, mys! Och vi bodde kvar på hotell inne i Stockholm. 

Maj var månaden då mitt trädgårdsintresse tog fart! Köpte nya rosplantor till rabatten nedanför porchen. 



Satte plantor på var sida om gången in mot entrén.
Mannen i mitt liv snickrade ihop fina spaljéer till kaprifolerna. 

Och porchen fick nya stolar ;) 

Ett helt fång med vackra rosor i olika färger fick jag av döttrarna på Mors dag.
Mors dag som firades med tårta.
Vid symaskinen blev det bland annat en kudde. Ett uppdrag att fixa en dop-present. Nya maskinen gjorde ett fint jobb med broderierna! 


Juni



Maj avslutades och Juni påbörjades i grannlandet Danmark. Jag och Mannen i mitt liv tog flyget och tillbringade Kristi himmelsfärdshelgen där och hann till och med testa hyrbilen på bron hem till Sverige fram och tillbaka under vår vistelse ;) 


Det blev en lyckad helg med sol, upplevelser, avkoppling, god mat och dryck. Hotellboende igen ;) =) 



Strax därefter var det dags att fira vårt eget land ;) Sveriges nationaldag! Jag och döttrarna fikade på uteplatsen med dammsugare i blå-gult.
En lördag i början av juni upptäckte jag att det var Pingstafton, en dag som jag inte tänker så mycket på i och med att den lediga annandag pingst försvunnit. Vi firade den med mina favoritburgare. Surf´n turf....
I juni firade vi också skolavslutning. Minstingen slutade nian och jag kunde konstatera att det var sista året vi gick på skolavslutning här hemma i området.  I alla år sedan vi flyttade hit 2001 har vi haft barn som gått i skolan här, men nu tog det liksom slut ;) 
En kylig midsommar firades i Dalarna. Hela familjen firade tillsammans med kusiner, fastrar, stug-grannar m.m... Traditionsenligt med blomsterkransar, midsommarstång, svärfars Sverige-tröja och så sill och nubbe förstås ;) 

I slutet på juni gick jag på semester och mina planterade blommor hade tagit sig. Nöjd med både det ena och det andra! 


Det var första halvåret av 2014. Hoppas ni orkade hänga med och vill läsa även resten en annan dag? ;) 


Maria

13 kommentarer:

  1. God förmiddag!
    Så mysigt att läsa om ditt första halvår! Ser framemot nästa halva!!
    När man tittar tillbaka, så inser man verkligen hur fort ett år går!
    Önskar dej en fortsatt ljuvlig dag!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  2. Underbar krönika! Mycket du hunnit med på sex månader. Vill självklart hänga med på resten:)
    Ha en skön dag vännen
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Vilken lång och fin årskrönika! Tänk så mycket ni hunnit med!
    Ja, vår resa vi gjorde över jul var ju smått galen och otroligt rolig men nu är man tillbaks på jobbet igen...
    God jul och god fortsättning och många kramar!
    Judita

    SvaraRadera
  4. Trevligt inlägg! Tänk vad man glömmer lätt när tiden går så fort.....förstår att du gillade din nya fina symaskin för du är ju så duktig att sy mm /M

    SvaraRadera
  5. Det är jättekul med årskrönikor tycker jag, då blir man rejält uppdaterad och ser allt kul!
    Tack för härliga bilder:)

    Kram!
    Adela

    SvaraRadera
  6. så fin årskrönika. det är så roligt att titta tillbaka på sitt år och njuta av alla de minnena man skapade!

    SvaraRadera
  7. Tack för snabbgenomgången, bra för mig som inte hängt med hela året:) Mest impad på dina sykunskaper, tummen upp!

    SvaraRadera
  8. Härligt att läsa om ditt första halvår.. Funderar också på att göra något sånt inlägg...
    Hoppas att ni hade en bra jul och att ni får ett fint nyår.Kram

    SvaraRadera
  9. Tänk så mycket det händer på ett halvår. Läckert att se dina bilder. Kram Anette

    SvaraRadera
  10. Så fin krönika..:)
    Ja, ibland behöver man blicka tillbaka och se så mycket fina saker man varit med om.
    Gott Nytt År önskar jag dig!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  11. Hallå där!
    Oj vad mycket du hunnit med.
    Årskrönikor är ju så roliga!!
    Tack för all härlig inspiration du bjuder på!
    ser fram emot andra halvan och även mot ett nytt år.
    Kraaaam Katarina

    SvaraRadera
  12. Hej! Vilken härlig sammanfattning!!! Underbart att läsa o jag ser fram emot del två! Å två dagar kvar med utmaning ;-) bara att hänga på!


    Kram Tatjanis

    SvaraRadera
  13. Vad kul att få hänga med! Ni har ett underbart hus! Är allt avundsjuk! Om det blir någon flytt i livet så ska vill jag ha något liknande!

    Ser fram emot nästa del!
    Kram Malin

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...