söndag 9 november 2014

Stockholmslördag med "Mitt kök-mässan" och lite annat.

Då har vi fyllt på med energi i form av roligheter igen då! 


Lördag förmiddag stiger vi på pendeln till Älvsjö, jag och Mannen i mitt liv. Dags för "Mitt kök-mässan". För andra året igen med fina vännerna från Dalarna. 

En mässa med köksutrustning, mat och dryck. Jag hade tänkt att vi skulle kika lite på en blender, men så blev det inte. Vi hamnade bland dryckerna på en gång ;) En blender kan man ju läsa om på nätet, när man är hemma! Eller hur? ;)

Förra året så hamnade vi hos trevliga Helen och Henrik som driver IVINIO. Där hängde vi en bra stund och fick veta en hel del om viner. De kan vin, det där paret! Jag har haft lite kontakt via Facebook med Helen och visste att de skulle stå på mässan i år igen. Så vi stegade så klart dit.

Vi växlade in dryckeskuponger och fick oss en fin vinprovning. Både bubbel, vitt och rött vin smakades av. En trevlig pratstund och riktigt goda vin-upplevelser. Det var lite roligt för även Henrik kände igen oss från förra året, fast jag inte haft Facebook-kontakt med honom. Vi fick reda på att de öppnat en fysisk butik i Frankrike. Roligt! Vi och våra vänner från Dalarna planerar att åka dit i vår och handla vin! ;) :) 
Vi besökte förstås en hel del andra montrar också och smakade lite viner och annat. 

Förutom drycker, mat, köksprylar och kok-böcker så kunde man även köpa tomtar ;) Det gjorde inte jag. Däremot så fanns en monter med produkter från GRIPSHOLM där jag inte kunde låta bli att köpa ursnygga påslakan till mig och Mannen i mitt liv. (Ni ska få se dem, när jag piffat sovrummet senare)
När vi kände oss nöjda med mässan tog vi pendeln in till city och checkade in på vårt hotell.

Den här mysiga vinterbilden med Stockholmsmiljö, var fondvägg i vårt rum. Gillade den! Efter en snabb uppfräschning och ny kvälls-stass så tog vi en taxi till Gamla stan.

Där hade vi bokat bord till kl 20, och klockan var nog så gott som prick 20 när vi klev in på den italienska restaurangen. Fem minuter skulle vi få vänta, och det kan jag stå ut med. Men fem minuter blev till 15 minuter och vi hade inte fått vårt bord. Där stod vi, ganska trångt till mellan bar och bord med ätande gäster och kände oss i vägen... Jag som är en fredlig och oftast snäll och väluppfostrad flicka, började känna mig smått irriterad. Det kliade lite i pannan av något horn-liknande som kändes som att det skulle spricka fram ;) Jag påtalade detta med tiden och undrade om vi skulle kompenseras på något vis. Vi fick ett glas prosecco i baren till att börja med och hovmästaren lovade att vi skulle gå nöjda från restaurangen senare. 

Nästan 40 min efter bokad tid fick vi vårt bord. Jag beställde till att börja med in en fantastisk skagentoast och vi åt och pratade och skrattade. De där begynnande hornen gick tillbaka så sakteliga ;) 
Efter en lika god Pasta Carbonara tog vi notan och både servitör och hovmästare var noga att kolla av med oss hur maten hade smakat, om vi var nöjda med proseccon som vi kompenserats med. 40 min är ändå 40 min och vi kom överens om att vi var nöjda och belåtna med att bli bjudna på kaffe. 
Vi fick vårt kaffe. 
Och även en ljuvligt god tryffel. Sen lämnade vi restaurangen, tog i hand med hovmästaren och var vänner igen ;) :)  Trötta men nöjda med dagen och kvällen tog vi en taxi tillbaka till hotellet. 
morse intogs så klart en hotellfrukost, innan vi skildes åt från våra fina vänner som for hemåt. Jag och Mannen i mitt liv tog vår "traditionsenliga söndagsfika" på NK. Och jag fick ett helt varv i de ursnygga inredningsbutikerna. Lexington,Gant, Ralph Lauren home och NewPort. Det är min melodi! Suger åt mig inspiration, suktar och "åh-ar" inom mig... Alltså den där inrednings-stilen.... Love it! 
Nu är det söndag kväll och middagen förbereds i köket av yngsta och äldsta döttrarna. Det blir lax och Hasselbackspotatis och sen blir det "go´glass" som Fars-dags fika! 


Vad har ni roat er med denna helg? Någon mer som varit på samma mässa kanske? Eller på Hälsomässan som gick i hallen intill? 


Maria

8 kommentarer:

  1. Jag blir verkligen så arg på mig själv som inte åkte på mässan. Maken har ju jobbhelg men ändå.. Ni verkar ju haft det toppen trots lite väntetid på restaurangen. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  2. Så mysig helg!!
    Nej, jag har inte varit på nån mässa. Stockholm ligger för långt bort tyvärr.
    Men vi var ju faktiskt där o hälsade på förra helgen:)

    Ha en fin kväll!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Vilken mysig helg! Jag hade också fått horn i pannan av att vänta 40 min, tur att ni fick god kompensation.
    Här har vi firat sonen som blivit tonåring:)
    Fin kväll till dig vännen
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. God morgon!
    Vilken ljuvlig helg! Det behövs i detta gråa novemberväder..lite lyx och livskvalitet!!
    Men vilken väntan på bordet!! Är ju faktiskt helt oacceptabelt, även om ni fick lite plåster på såren.
    Ha nu en fortsatt mysig dag! Kram Annika

    SvaraRadera
  5. Ni är bra på det där du och din man att göra saker på tu man hand...
    Vilken härlig helg tillsammans med vännerna...
    ojoj mina horn skulle nog stuckit ut direkt ;-) men att få/bjuden på tycker jag är en fin gest och kompensation...
    Ha en bra dag
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig helg ni haft!

    SvaraRadera
  7. Hej - härligt att restuarangkvällen slutade bra ändå! Kompensation är ju väl värt, jag har varit med om det på Griffins och då utan att vi själva sa till utan de ursäktade redan från början.... Kommande helg åker jag o maken på en liten Sthlm-helg, den där NK-rundan tänkte jag med ta. Funderar på om du har några fler tips på inredningställe väl värd att besöka i sthlm? vi har ju samma stilsmak... just nu söker jag sovrumsinspiration! KRAM Milla

    SvaraRadera
  8. Vilken toppen dag ni verkar ha haft de! Kram

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...