onsdag 12 november 2014

Säsongens första glöggsmutt i nya muggar.

Ja, nu har vi premiär-smuttat på glöggen för denna säsong! I alla fall jag och döttrarna... 

Blev så sugen på lite glögg när jag såg flaskorna i matbutiken i eftermiddags. Köpte hem en flaska alkoholfritt. 


Ett tiotal metrar längre in i butiken hittade jag så fina vita glöggmuggar för nästan inga pengar alls. Jag har redan vita jättefina glöggmuggar som jag fått av Mannen i mitt liv i julklapp, första julen som vi var tillsammans. Små ursöta saker från Höganäs keramik som ligger mig varmt om hjärtat. Men de är just rätt små...

När jag och dottern stod där i butiken och pratade om att jag egentligen hade vita muggar, som var betydligt mindre, så var det en äldre kvinna som måste hört vårt resonemang för hon sade till oss 
-Visst har glöggmuggarna blivit större? och jag kunde ju inte annat än att hålla med ;) Undrar varför? Kanske för att vi vill dricka en större skvätt? Jag blandar ju i och för sig gärna i lite rom i min glögg så det blir en liten varm drink...
Efter kvällens middag så satte jag mig i soffan här med en mugg glögg. (Alkoholfri, utan rom, så här mitt i veckan) Jag frågade Mannen i mitt liv om han också ville ha en skvätt. Men han svarade lite kort och torrt. "Nej, det är alldeles för tidigt" Vi har inte samma uppfattning alls om när man ska börja med "julmys". Eller "vintermys" låter bättre, förresten ;) 
Men jag tyckte det var både gott och mysigt med glögg, och ifrån köket hörde jag hur döttrarna spelade julmusik! Jag tror att Mannen i mitt liv missade det, för han var helt inne i någon TV-serie ;) Annars hade vi nog fått höra ett och annat ord om huruvida man "får" spela julmusik redan i november eller inte...;) 

Vad tycker ni? Är det ok med glögg och julmusik i November?


Maria 

8 kommentarer:

  1. Glögg är inte riktigt min grej men jag ska smaka lite nästa helg då vi ska julpyssla lite.
    Ha en toppen vecka!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  2. Jadå klart man kan starta tidigt, speciellt som ovan säger....så börjar man ju sitt julpyssel nu :-) Glöggmuggarna är fina.

    SvaraRadera
  3. Blossa glöggen är den godaste av dom alla (gärna den med röd etikett från bolaget)

    Sv ang Kappahl

    Det var knappt så att jag själv visste det, jag har sett att dom håller på att renovera i butiken i vårat köpcenter.. tänkte inte mer på det... tills jag läste i Metro i veckan att min stad och en i Stockholm har öppnat NY!
    Övriga Sverige ska få nytt också..
    se om länken går att kopiera, annars googla på "kappahl, nytt koncept, nya butiker" eller nåt liknande

    http://investors.kappahl.com/index.php?p=topics&afw_lang=sv

    här är länken till byxorna jag köpt

    http://www.kappahl.se/article/leggings_750976

    (funkar den inte länken att kopiera så gå in på kappahl.se / woman / byxor sen är det 17e paret räknat, 399 kr skinnimitation med dragkedjor nertill och midjan)

    Kram på dig och njut av glögg och julmusik
    Sandra

    SvaraRadera
  4. Det var nära jag svängde in på systemet på vägen hem, var så sugen på glögg till helgen :).
    Smakade på supergod vit glögg på Slettvoll i helgen, måste köpa den:)
    Helt okej med vinterpynt nu, men musiken väntar jag lite med.
    Ha en fin kväll
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Absolut helt ok med både glögg o julmusik redan. :-) Här har vi också smygstartat med glöggen, men julmusiken har ännu inte kommit igång. Jättefina vita muggar du fått tag på. Själv kör jag glöggen i Höganäs kaffekoppar, lagom stora tycker jag. :-) Kramizz Laila

    SvaraRadera
  6. Dom glöggmuggarna var superfina... ICA? Ja, allting har blivit större, till och med glöggmuggarna! Här har vi en regel: Glögg vid första snön!! Men julmusik spelades igår... av stora dottern J som städade sitt rum! Var riktigt behagligt att lyssna till medan jag satt och sydde intill!
    Torsdagskram från Kate

    SvaraRadera
  7. Hos mig kommer inget julpynt fram och ingen glögg smakas av. Tror för min del att man ska hålla på vissa traditioner och längta lite efter jul och det som hör till. Julblommor i fönstret först till advent osv
    Jag är ju sååå gammal att jag minns hur det var med julskyltningssöndag. Handlarna hade täckt för sina skyltfönster för att dölja sina varor. Oerhört spännande för oss barn/ungdomar när papperen togs bort och man kunde titta på frestelserna och skriva önskelista Det var. fest på gator o torg denna söndag,Lions samlade ipengar, lotterier osv. Härliga minnen!

    SvaraRadera
  8. Jag håller med dej! Klart att man skall dricka glögg och spela julmusik, redan i november! Glöggen värmer ju så gott, och det kan behövas, när vädret är som det är!
    Önskar dej en fortsatt mysig dag! Kram Annika

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...