måndag 24 november 2014

När man inte hittar något som "duger" eller vill spara några kronor. DIY - pälspläd!

Jag är ofta en "Gör-det-självare"...

Ibland är anledningen till att jag gör saker själv, självaste prislappen. Att jag kan fixa liknande själv för en billigare peng.

Ibland gör jag saker själv för att jag inte hittar exakt det jag söker, kanske hittat något men det är fel färg eller så, då kan jag göra något eget liknande, så jag får det som jag vill. 

I fredags kväll, då jag tassade in i ateljén så var det för att sy en päls-pläd. Jag hade köpt pälstyget i tygaffären veckan innan. Och jag visste att det skräpade lite vid tillklippningen...

Ändå vet jag inte om jag var riktigt förberedd på hur "små-hårigt" det skulle bli i hela mitt rum...;) Det var små strån överallt! På golvet, på bordet, på hyllorna runt om. På hela mig och ända in i näsan ;) 
Men det gick bra att sy den och jag blev riktigt nöjd! Tyget kostade mig ca 250 Kr och jag fodrade filten med ett par skarvade fleecefiltar från ikea, för 18 Kr. 

Jag gav alltså under 300 Kr för pläden. Cirka halva priset mot de billigaste päls-plädar jag sett. Med facit i hand, så hade jag nog inte valt att sy den själv för att enbart spara de där hundra-lapparna med tanke på att det skräpade något otroligt... Tror nog att sy på overlock-maskin är att rekommendera (vilket jag gjorde) om det är någon som vill sy själv. 

Största anledningen att jag sydde den själv var att jag ville ha grå päls. De jag sett har varit mer bruna eller vita. Förutom den där för drygt 2500 kronor på NK... Den var grå. Men dyr! Jag var inte beredd att lägga de pengarna på något som bara ska ligga i soffan under vintersäsongen, helt enkelt! 


Jämfört med den pläden har jag ju sparat riktigt stora slantar, förstås ;) Och den här pläden som jag sytt matchar mina grå pälskuddar riktigt bra! Snart dags att byta ut kuddarna i soffan och lägga dit pälskuddarna och kuddarna med renen på. Vinterpiff!


Jag kan garantera att den där pläden är riktigt skön att ligga under! Låg under den hela dagen igår och även nu. Den är varm, gosig, mjuk och har lite tyngd, vilket jag gillar. 


Maria



9 kommentarer:

  1. Verkligen sååå fin! O kan tänka mig att den är riktigt gosig att mysa under.
    Det behöver vi ju nu, när det blåser och regnar som mest ute.
    Ha de gott!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Fin den är, duktiga du! Perfekt att mysa under nu den mörka årstiden. I dag har äntligen solen visat sig här, underbart.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Vilket projekt! Ja vad gör man inte för att få det så som man vill. Härligt Maria... Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  4. Superfin, du är så jätteduktig!!

    Kramar
    Adela

    SvaraRadera
  5. Alltså du är så himla duktig o kreativ. Pläden är fantastiskt fin o jag kan bara tänka mig hur gosig den är att ligga under. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  6. 2500 kan man ju ha roligare för ;-) så mysig pläd!
    Du är duktig du

    Ha en fin tisdag
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  7. God morgon!
    Duktig du är!! Kan tro att det var hår överallt, men vad gör det när den blev så bra!!
    Önskar dej en mysig dag!! Kram Annika

    SvaraRadera
  8. Så fin pläd du har sytt och sparat mycket pengar dessutom då kan man stå med "lite" extra städning. Förstår att den är varm och skön.
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  9. Vad duktig du är! Jättefina kram pernilla

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...