måndag 8 september 2014

Var sak har sin tid här i livet

En ny fas i livet...


En av tvillingdöttrarna har flyttat hemifrån. Förra veckan tömde hon sitt rum och tog med sig nyinköpt säng och flyttade hem till pojkvännen. 

En ny period här i livet för min del. Att ha utflugna barn... Många har frågat mig hur det känns? Och jag har nog själv tänkt tanken hur det kommer bli när barnen flyttar... Någon har berättat för mig att det blir så tomt. Väldigt tomt. Ja, till och med jobbigt/sorgligt...

Kanske har jag inte riktigt fattat att hon faktiskt flyttat ifrån oss, sina föräldrar? Valt att bli sambo med sin kärlek, tagit ett stort steg i livet. Kanske har det inte gått upp för mig än att hon inte bor hos oss längre? För jag kan inte påstå att det känns så tomt och jobbigt?? 

Jag brukar säga att var sak har sin tid, här i livet. Småbarnsåren har sin tid med allt vad det innebär, sedan kommer tonåren, och nu vuxenlivet... Det är tidens gång. Jag har alltid haft en fin relation till alla döttrar och ägnat dem massor av tid sedan de var små. Prioriterat det helt enkelt. Så kanske det är lite därför som det känns helt okej. Det är dags att kliva in i en ny fas. Jag känner mig trygg i rollen. Och jag är glad för hennes skull!

Mannen i mitt liv skämtar om att jag bara är "tarv" på hennes rum ;) Men varför skulle jag vara det? Vårt hus är stort nog att rymma oss alla plus två rum utöver ;) Fast det är klart... nog vet jag hur jag ska fixa iordning hennes gamla rum, det gör jag ;) Än så länge så har jag "piffat" det lite rosa-romantsikt eftersom den tänkta stilen inte går ihop med hennes tapet ;) Rummet får agera gästrum, så nu har vi två ;) 


Funderar ni på hur det kommer kännas när barnen flyttar? Eller ni som upplevt det, hur tyckte ni det kändes?



Maria



13 kommentarer:

  1. Jag vet hur det var när vi (jag och min tvilling) flyttade hemifrån och hur föräldrarna tyckte det var... =)
    Eller jag tror dom tyckte det var skönt men visst saknar dom oss =)
    Nu tycker dom det är synd när dom har sina barnbarn långt ifrån.... Kram

    SvaraRadera
  2. Tanken om hur det kommer att bli när barnen flyttar har inte slagit mig riktigt, men jag inser att det närmar sig. :-) Kramizz Laila

    SvaraRadera
  3. Min äldste son har ju flyttat till Norge o även om jag stöttar honom i det är det en stor saknad efter honom, det är tomt på något sätt. Jag vågar nog inte börja stöka runt i hans rum än, han kan ju faktiskt flytta hem igen......Kramisar Tina

    SvaraRadera
  4. Minns känslan, och den var lite ledsam faktiskt. 18 år och några dagar efter studenten kastade han sig ut i vuxenlivet. Det kändes tufft. Men vi har en otroligt tajt kontakt än, hörs varje dag, trots att han har hus och en liten familj, så är mamma viktig än!
    Tur du har några brudar kvar hemma ett tag till i alla fall...
    Tisdagskram från Kate

    SvaraRadera
  5. När grabbarna flyttade så kändes det precis som du beskriver. Ett naturligt steg. Men när dottern flyttade till USA för en månad sen så var det tokjobbigt. Trots att hon kommer hem i sommar. Kanske för att hon är minst, kanske för att hon inte riktigt har koll på läget jämt, kanske för att Kalifornien ligger vääääldigt långt bort! Men nu har vi vant oss!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  6. Våra är ju bara 10 o 2,5 år så jag är inte där än men planen när äldsta flyttar så ska mamma flytta med för då har han bestämt sig för att bli hockeyproffs i New York... så vi flyttar väl aldrig ifrån varandra hehe...

    Tror det kan bli en tomhet den dagen barnen flyttar men jag ser det också som en ny start på något för mig och min man... alltså mer att det blir vi, nu rullar ju dessa småbarns åren fasligt fort även om vi gör mycket tillsammans som familj... som du säger varje år/steg har en charm

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  7. Jag tyckte det var lite jobbigt när T flyttade till Nyköping eftersom det är så långt dit. Nu har jag vant mig oc tycker som du att var sak ar sin tid. Det händer också att de flyttar hem igen fast bara för ett litet tag.. ♥ ♥ ♥ Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  8. Jag saknar mina killar till och från väldigt mycket men samtidigt så vet jag ju att de bara är ett telefonsamtal borta.

    Kram Eva

    SvaraRadera
  9. Oj, ja jag är inte där än så jag vet inte hur det känns, men det står väl inte på förrän det händer och fast jag vet att det kommer att bli tomt, så är det ju en naturlig del i livet.

    Kram Victoria

    SvaraRadera
  10. Go kväll!
    Mina döttrar flyttade för några år sedan. Men när dom gjorde det, var det bara med 3 1/2 veckas mellanrum. Jag kan säga att jag tyckte det var skönt! Är ju faktiskt så, att när barnen börjar bli vuxna, så skall man inte bo ihop!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  11. Hej!
    Ja, var sak har sin tid... Vår tjejja fyller 10 år i januari och börjar bli större. Åker hem efter skolan och fixar mellis själv.. Ringer innan hon går ut till bussen på morgonen.
    Så mycket som hänt bara det senaste halvåret. Så visst har var sak sin tid.
    Och man får verkligen njuta av den tid man har.
    Vi har ju bara henne, så jag vill inte ens tänka tanken att hon en dag ska flytta hemifrån.
    Bara det att hon själv gör klart nu att när jag är 10 år så får jag inte göra vissa saker längre;-)
    Ja, inte lätt alla gånger..:)
    Kram kram Anna

    SvaraRadera
  12. Det är så sant att var sak har sin tid.
    Det är skönt när de flyttar till nåt, istället för flyttar från...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  13. Åh läste det här inlägget lite sent men kände att jag ville svara. Min 23åring dotter har ju bott senaste 3 av 4 år i USA. Det är en slags stor sorg att det är så lång bort men vi har ju vant oss. Året hon var hemma efter 1 år borta var inte så enkelt - åt båda håll ;) Hennes rum står dock ganska orört, jag har helt enkelt inte alls tänkt att använda det till något annat. Hon kommer ju hem ibland.... Jag tycker det här med att ha vuxna barn i utslussning varit jobbigare än att ha tonåringar, det är ett tufft liv därute somnade måste klara själva. Kram Milla

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...