torsdag 11 september 2014

Torsdagstema - Ljus i mitt hus

Torsdagstemat denna veckan lyder "Ljus i mitt hus"


När jag först läste temat, så var min tanke att det gällde belysning. Men så tänkte jag faktiskt om... det är ju fritt att tolka som man vill. Jag valde då att tolka det som ljus i den bemärkelsen dagsljus i mitt hus. Eller i "VÅRT hus" rättare sagt. Det är ju mitt och Mannen i mitt livs hus!  

Vi har många fönster i vårt hus, som ger mycket ljus. Ljusinsläpp både ovanför och på båda sidor om ytterdörrarna. Mittemot så finns höga fönster på var sida om kaminen. Ljusinsläpp rakt igenom huset. Bakom kaminen byggs vårt uterum, som ju också kommer få glaspartier   så ljuset kommer fortsätta igenom.

Öppen planlösning och till höger finns vardagsrummet.
Som har tre fönster och en fönsterdörr.
Köket, som ligger till vänster om kaminen har två fönster och en fönsterdörr. 
Ljus som strömmar in från hela bakre ytterväggen. 


Liksom från den främre ytterväggen. Fönster i både kapprum och ateljé.
Och dubbla fönster i det rum som dottern precis lämnat ;) 

Vilken tur jag hade när jag fotade igår, att eftermiddagssolen strömmade in i hallen! Ljus i vårt hus! 

För fler tolkningar på veckans torsdagstema, tittar ni in på Fabriken!



Maria

13 kommentarer:

  1. Härlig tolkning! Jag trivdes aldrig i vårt gamla hus just därför att det var så små fönster där och dåligt med ljus. Kraaaam Pia.

    SvaraRadera
  2. Ert hus är så himla fint!! Älskar höga fönster och fönsterdörrar. Snyggt med kaminen mellan två fönster.
    Ha det gott vännen
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar tolkning och så vackert ni har det :) gillar alla fönster.

    Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Fin tolkning av temat ljus. Och ni har rikligt av det också. Gillar spisen flankerad av fönster och hallmattan går inte av för hackor heller.

    SvaraRadera
  5. Hej Maria!
    Nu har jag läst ikapp mig..;)
    Ååå du har så fint så man tappar andan... Jag älskar ditt hus!
    Å va fint du skriver om det här med att barnen flyttar hemifrån. Jag blev tårögd och det var verkligen så bra och tänkvärt. Jag ska försöka minnas dina ord dagen då mina flyttar...för så vill jag med känna... vara glad för deras skull.. ♥
    Ha en fin kväll!
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  6. Underbart med så mycket ljusinsläpp! Ha det gott! Kram Camilla

    SvaraRadera
  7. Underbart med ljuset och alla fönster (okej lite mysigt är det med dom mörka kvällarna som kommer )
    Jag gillar eran ytterdörr, ja du har ett väldigt fint hem! Personligt och hemtrevligt

    Kram
    På dig
    Sandra

    SvaraRadera
  8. Wow! Vilket hus du har. Jag gillar dina stora fönster med den fina kakelugnen.

    SvaraRadera
  9. Härligt med mycket ljusinsläpp! Jag har insett att vårt mörka golv slukar massor av ljus tyvärr. Men vi gläds åt att vi tokgillar golvet. Kul att få gå på en liten rundvisning hos er, så där lite sammanhållet i samma inlägg. Jättefint och smakfullt har ni!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  10. Ditt hem är underbart, personligt, välkomnande, ljust o sådär så jag bara vill slå mig ner, ta ett glas vin o babbla med dig vännen. Ha nu en mysig helg. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  11. Hej fina Maria.
    Ert hem är så vackert....
    Inte bara att se på vackert, precis som Tina skriver ovan, varmt och välkomnande... Man vill slå sig ner, ta ett glas vin.. Bara njuta :)
    Hopas allt är bra med dig!
    Ha en underbar fredag.
    Stor kram
    Jessica

    SvaraRadera
  12. Ja, så vackert ni bor! Underbart med mycket fönster, ljust och öppen planlösning.,Love it!!

    Kram!!

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...