onsdag 6 augusti 2014

Värme och kräftor

Vilken värme vi har!!!

Värmen fortsätter! Fast det kom en liten störtskur igår, så är det fortfarande jättevarmt och torrt. Värst är det så klart för de som är drabbade av storbranden! Tänker på dem... 

Det är viktigt att dricka mycket vatten i värmen. Men något annat som vi druckit en del av i sommar är is-te. Så gott och svalkande i värmen. Igår "spetsade" jag till min och Mannen i mitt livs med lite whisky, faktiskt. Det blev en god svalkande fördrink innan maten...

Maten som igår var kräftor!
Vi har haft som tradition i några års tid att äta kräftor första lördagen efter semester. Men i år passar inte den dagen alla, så då får man tänka om och ändra på traditionerna ;) 

Den " Wikerska lilla kräftskivan" innebär att det dukas fint med bästa kristallglasen, arvegods från Mannen i mitt livs morföräldrar som hade namnet Wiker, och det är ett "W" ingraverat. 

En liten skvätt starkt serveras till de allra vuxnaste (mig och Mannen i mitt liv) och för mig är det viktigare att dukningen matchar resten av inredningen där vi äter, än att den går i kräftornas färger ;) (Rosa och lila, till de rosa kuddarna i soffan med andra ord ;)  Det är sån jag är helt enkelt! 

Blommor som jag norpat i mina utekrukor, och dill som jag odlat i pallkragen. Aaaaalldeles själv! ;) Eller nästan själv, en av tvillingdöttrarna var med och assisterade. 
En riktigt god och trevlig liten kräftskiva blev det. Tokgillar att ha hela familjen samlad så där. Prata om lite av varje och skratta tillsammans! Sen somnade jag gott i soffan, när jag skulle se "Morden i midsomer". Värmen tar på krafterna! 

Idag är sista semesterdagen för mig, och jag ska försöka hinna titta in till er andra, något jag varit riktigt usel på de senaste veckorna.... :( 


Maria

8 kommentarer:

  1. Åh vad mysigt med traditioner och kräftor. Ja du värmen tar på lite även om jag mest ligger i blötan. Käglan var inte alls så dyr och ev. gammal så jag ska åka tillbaks och kika om den finns kvar.. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  2. Härligt med traditioner. Man får passa på. Rätt som det är så är hela familjen splittrad på olika håll i världen och man får svårt att få till det.
    Gott med is-te. Det ska jag nog ta och fixa till. Man blir lite less på att dricka ibland, och vårt vatten är inte det allra godaste (trots reningsverk, eller pga,,,?) sen vi borrade. Vår grävda brunn var mycket bättre, men tyvärr sinade den ofta. Så nu får det bli saft, kaffe, och ja,,, te...och lite whisky fick vi med hem från semestern också ;-)
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  3. Vad mysigt det låter, och vackert är det på borden. Hoppas du har en härlig onsdag. Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Vilken mysig kräftskiva! Fint du dukat.
    Vi försökte köpa kräftor av fiskaren på landet förra helgen, men han hade fått flera storbeställningar så det räckte inte till oss tyvärr, vi var försent ute.
    Ha en skön sistasemesterkväll
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Mmm gott med kräftor, och mysigt att samlas så. Här var tanken att ha lite kräftskiva med barnen imorgon, innan de lämnar oss för en vecka, men det blev lite ändring i planerna idag, då våra italienska grannar kommer över på middag och då får vi hitta på ngt annat ( ´vet inte om de äter kräftor nämligen :-) ). Så kräftorna får vänta en vecka till innan de får intas. :-) Kramizz Laila

    SvaraRadera
  6. Superfin och ombonad dukning, vackert! Så fint med dina glas. Och alltid kul att ha familjen samlade :) Jag kan bara hålla med, värmen gör en heeelt utslagen, puh!

    Kraaaaaam aka

    SvaraRadera
  7. En mysig tradition och så gott med kräftor! Vad sugen jag blev!
    Och det där glaset vin, det tar vi vid tillfälle! :-)
    Kram

    SvaraRadera
  8. God morgon!
    Härligt med en liten kräftskiva!!
    Visst är det mysigt att ha familjen samlad..just detta att umgås..skratta och bara ha det bra!
    Jag håller verkligen med dej..att allting måste gå i stil..eller matcha..jag tänk hur man är. Men det är väl just det...som gör oss till dom vi är...fniss
    Kolapaj var det också..den görs med kondenserad mjölk..och skall egentligen även vara banan i..men det hade inte min mor...utan hade hallon till ist. Vilket nästan blir godare...eftersom pajen är så söt!
    Ha en fortsatt mysig dag!! Kram Annika

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...