måndag 4 augusti 2014

Underbara dagar på västkusten!

Vilka fantastiska dagar vi fick!

Förra måndagen lämnade vi de äldsta tjejerna hemma, tog med oss vovvarna till Dalarna och hade en skön dag där med nära och kära.

En varm och solig måndag, lilla vovven och Mellantjejen simmade ikapp. Lika söta båda två!
Tidigt på tisdagen drog vi iväg med husvagnsekipaget. Jag, Mannen i mitt liv, Mellantjejen och Minstingen (vovvarna lämnade vi hos svärföräldrarna på sommarstället) ner till Göteborg (som ni ju sett en skymt av i tidigare inlägg) för några nätter på camping.

Vi fick några helt fantastiskt underbara dagar på västkusten med skaldjursfrosseri under markisen, en kväll. Färska skaldjur, en dröm för den som tokgillar skaldjur!

Så klart blev det en halvdag på Liseberg också. Mycket folk och långa köer till åkattraktionerna. Själv hade jag det ärofyllda uppdraget att vakta väskor ;) 

Jag är verkligen inte road av att åka med, men jag tror nog att jag hade minst lika kul då jag stod och väntade på Mannen i mitt liv när han åkte Helix för andra gången. Den hade varit avstängd en stund under kvällen, och nu satts igång igen. 
Alltså... att se alla människor springa mot ingången när ryktet gått att den öppnat igen... det var som om de flydde i panik ;) Kö-tiden gick snabbt från 20 min till en halvtimme som blev en timme och då stängde de av. Klockan var ju mycket och parken skulle stänga så småningom. hela tiden hade kön fyllts på snabbare och snabbare. De sista som kom fick ju lov att vända och det var allt lite roligt att stå däroch lyssna på deras tappra försök att "muta" och smöra för väktaren att de skulle få köa och åka med ;) 

En av dagarna var vi till Aeroseum. Ett museum under jord, med flygplan av olika slag. Både militärt och annat.

Det rådde nog delade meningar bland oss fyra hur roligt eller intressant besöket var ;)

För egen del tyckte jag det var helt okej, faktiskt. 
Kan inte skryta med att jag lärde mig speciellt mycket av besöket, då jag inte läste just något av all fakta som fanns ;)
Roade mig mest med att försöka få till några fina roliga foton.
Är man intresserad av flyg, eller det militära (Mannen i mitt liv gillar både och ;) så är detta något att besöka! Det fanns även en del att roa sig med för barnen. Tipspromenad och lite andra olika upplevelser/experiment. Ett café fanns det också. Eftersom muséet ligger under jord, så var det lite kyligt så en tröja är inte i vägen, kände vi som var klädda för 25-30 graders värme ;)

Det jag tyckte var bäst var nog i alla fall vårt besök på Brännö!
Vi tog färjan från saltholmen strax innan lunch ut till brännö.
 Redan när jag steg av färjan och tog några kliv in på ön kände jag det! Kände att den här platsen kommer jag gilla! 

Vi gick upp mitt på ön för att ta en lunch på Brännö Värdshus. 
 På vägen dit var jag alldeles lyrisk över miljön (kom alldeles av mig med kameran då!) och lugnet som låg över ön. En varm känsla sköljer över mig och liksom håller om mig! Här vill jag ha ett sommarhus! :) 
Framme på Värdshuset tog vi en "Brännöl" ;)
Sen avnjöt vi en god grillad lax med sommarsallad till.

Sen gick vi en runda på ön och lyckades leta upp en liten plats att bada på (inte jag, 24 grader räcker inte!) En plats i avskildhet. 


Och en fantastisk vy att fota!
Ni vet, ibland går kameran varm ;)
Det händer något med mig när jag befinner mig vid havet!
 Helst inte ute PÅ havet, men gärna, gärna intill. Stå på klippor och blicka ut...Tokgillar det!

Jag drömmer verkligen om ett sommarställe nära havet, den dag då det är dags att sälja hus och flytta till lägenhet! 
Toknöjd var jag när vi åkte tillbaka in till fastlandet på eftermiddagen. Med en skön känsla och många fina bilder inom mig och i kameran :) ;) När vi stod där och väntade på färjan var det flera som blev avvinkade av nära och kära som skulle stanna kvar på ön och det stärkte min känsla ytterligare, känslan av att vilja ha ett hus där! Få stå där och ta emot (och vinka av) nöra och kära som ska komma på besök! 

Ja vi fick verkligen några mysiga dagar i Göteborg! 


Maria

13 kommentarer:

  1. Oj vilka härliga dagar ni verkar ha haft. Haha, jag brukar också vara väskvakt. Det är jag gärna, i alla fall på Liseberg, där är det ju vacker miljö, också.

    Brännö verkar vara ett ställe jag också skulle gilla. Härligt.

    Kram Lena

    SvaraRadera
  2. Så mysigt! Och på tu man hand också!

    Brännö är superfint, var där i påskas med Göteborgskompisar!

    Kram jenny

    SvaraRadera
  3. Härliga semesterbilder! Bra att ha i minnet när höstrusket kommer! Jag längtar oxå efter ett ställe vid havet, står högt på önskelistan, kram Suss

    SvaraRadera
  4. Mysiga bilder Maria. Brännö ser underbart ut. Förstår att du vill ha ett hus där. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  5. Va härligt det ser ut:) O känner väl igen mig, då vi var på västkusten förra veckan med:)
    På Liseberg hade jag samma ärofyllda uppgift som du;-) Står säkert på marken känner jag;-)
    O vi besökte Kungshamn o Smögen http://www.ekenasliv.se/2014/08/kungshamn-och-smogen-%E2%99%A5/
    Galet härligt! Så det kan nog bli ett återbesök :-)
    Ha en fin tisdag!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  6. Ser underbart ut! Så härligt med riktigt sommarväder när man åker iväg så där.

    Här är Mannen, barnen och svärmor på Gröna Lund idag. Själv stannar jag hemma då jag får panik bara av tanken på att stå i köer för att åka karusell i 10 minuter. :)

    Kram Linda

    SvaraRadera
  7. Härliga bilder! Älskar havet. På Brännö var det längesedan jag var, roligt att se bilder därifrån. Hoppas ni kan förvekliga drömmen om ett sommarhus där:)
    Liseberg har vi hoppat över i år, har inte varit hemma så mycket.
    Välkommen hem!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  8. God förmiddag!
    Självklart skall du ha ett hus på västkusten!! Tänk dessa kala klippor..det rofyllda...färska skaldjur...osv. Listan kan göras hur lång som helst...vad det gäller vår kära västkust! Göteborg med omnejd är fantastiskt...men kusten här utanför mej...är nog ändå ett strå vassare...fniss!
    Så vackra bilder du bjuder på!! Önskar dej en fortsatt härlig dag! Kram Annika

    SvaraRadera
  9. Vilka underbara dagar ni har haft, Brännö ser supermysigt ut.

    Kram Eva

    SvaraRadera
  10. Så underbara dagar ni fått..
    Kram

    SvaraRadera
  11. Ser helt fantastiskt ut! Och vilka bilder! Vykort!!!

    Kram Malin

    SvaraRadera
  12. Ser hur underbart ut som helst.. Fantastiska bilder.. kram

    SvaraRadera
  13. Härliga dagar! Det var länge sen jag var på Liseberg. Ändå är det inte så långt...
    Förstår att du gillar Brännö. Du skulle säkert också gilla Skaftö och Grundsund, vår förra bostadsort,,, Kolla in gamla avsnitt av Saltön (finns på youtube mfl) så får du se mer, om du är nyfiken...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...