fredag 29 augusti 2014

Fredag! Ladda batterierna.

Fredag! Efterlängtat...

Om förra veckan var dryg och fredagen efterlängtad, så var det inget mot hur denna veckan blev... Men jag tänker inte trötta ut er med negativa saker, så här på en fredag! 

Det är viktigt att koppla av, tanka energi och "ladda batterierna" när det är stressigt på jobbet. Själv är jag hyfsat bra på det. Eller jag ser till att jag är bra på det, rättare sagt. Jag tycker till exempel att det är viktigt att ha fritidsintressen. Jag syr ju mycket och gillar att "piffa" hemma. Det är avkoppling för mig. Det är också viktigt för mig att ha ordning hemma, så jag finner harmoni och trivs. 
Att ha hela familjen samlad till middag eller en kvällsfika någon kväll i veckan, ger livskvalitet, energi tankas. (Oftast äter vi middag tillsammans på vardagarna, men inte alltid) Att prata och lyssna på varandra. När jag går mina power-walks, så både rensar jag hjärnan och tankar ny energi. Reflekterar över saker. Vissa saker kan jag ju reflektera över tillsammans med Mannen i mitt liv (inte alla jobb-saker jag kan dela med mig av förstås!) och det är något vi oftast gör i badet på fredagar. Går igenom veckan som gått, tillsammans över ett glas bubbel... ;) 
Även om jag är bra på att leva i nuet och njuta av det lilla, så är det skönt att ha saker inbokade att se fram emot. Saker att längta till, när det är lite "tungt" på jobbet. Jag och Mannen i mitt liv går ut och äter typ en gång i månaden, eller gör en weekendresa någon gång emellanåt. Att ha en bra relation till varandra (och vårda den!) och inte alltför många "bekymmer" i livet/familjen (en och annan sak dyker ju upp i livet, vare sig vi vill eller inte) är otroligt viktigt för att kunna hantera stressen på jobbet, tror jag. Att just kunna ha något ställe där jag verkligen "laddar de där batterierna". Är det kaos överallt, så blir det ju svårt att tanka energi någonstans ;) Det handlar nog om att ha balans i livet. 
Med detta inlägg vill jag absolut inte påskina att mitt liv är perfekt och att det är rätt att tänka som jag, utan jag vill bara dela med mig av mina tankar och kanske dessa reflektioner kan hjälpa någon där ute att reflektera över sin egen situation. Alla vill vi ju må bra i alla fall?! ;) 


Ha en riktigt fin fredag! Hur min fredag än blir, så vet jag att jag ska "ladda batterierna" i helgen! 



Maria

10 kommentarer:

  1. Jag tycker att dina reflektioner över livet är bra och sunda, man behöver tid att ladda batterier och man behöver kärlekstid med den man älskar.

    Hoppas du får en underbar fredag

    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Så sant alltihopa, jag ska ladda jag med och hoppas att det blir fint väder i helgen. Ha det så mysigt! Kraaam Pia

    SvaraRadera
  3. Kan bara instämma i ditt fina inlägg. Och här blir det nog utomhusbad ikväll med familjen och påbörjan av laddning av batterierna inför nästa veckas jobbvecka. :-) Kramizz Lala

    SvaraRadera
  4. Du har helt rätt, jag ser att vi tänker lika du och jag :). Jag går ju gärna ut i trädgården, och det kommer behövas i eftermiddag när jag kommer hem. Samtidigt kommer slamsugningsgubbarna, har fått stopp i avloppet. Hår hade vi översvämning i båda badrummen. Nej, nu ska jag inte tråka ur dig med gnäll:)).
    Jag hoppas du får en riktigt skön och avkopplande helg som du vill ha.
    Ha en fin fredag vännen
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Verkligen kloka tankar du har! Det är lätt att man bara rusar på och glömmer bort att ladda batterierna. Låter jättemysigt och klokt att ta tid för varandra. Lätt att man "hamnar" i soffan framför tv:n eller med huvudet i telefon/dator.

    Förstår att du trivs hemma, du har det jättefint!
    Ha en skön och mysig fredag!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  6. Här ska laddas. Även om jag har saker inbokade i helgen så är den rätt lugn. Åka och hälsa på M i skolan blir morgondagens trip. Det är inte ansträngande utan bara mysigt och kul. Söndag bjuder på folkrace och då behöver jag bara sitta och titta. Så det blir nog en bra helg!

    Hoppas din också blir det!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  7. Ja ibland tar vårt jobb en del energi, då gäller det att vila och ladda om.Jag har det väldigt bra på mitt jobb men känner mig ändå lite trött idag, Vi skall åka till äldsta pärlan( tre veckor sedan vi sågs nu) i helgen och ladda om det skall bli så skoj. Hoppas du får en lugn och skön helg med familjen.
    Kram/
    Berit

    SvaraRadera
  8. Önskar dej en underbar helg..njut och gör det som får dej att må bra!!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  9. Härligt med helg fina du kram Diana

    SvaraRadera
  10. Här var helgen också efterlängtad.. Dock gick den som vanligt fort ;) Kram

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...