söndag 17 augusti 2014

Börjat bygga uterum

Igår drog vi alltså igång!


Så här såg det ut igår kväll, när vi "tagit kväll". Mannen i mitt liv hade plockat bort tegel från taket och fått upp en nockbalk. (vet inte om det heter så, men det är väl vad det är i alla fall)


Idag regnade det typiskt nog i morse, men sen på förmiddagen när det slutat satte byggandet igång igen. 


 Jag har precis alldeles nyss varit ut och fotat så bilderna är alldeles färska ;) Det är lite klurigt att få till alla vinklar så det blir rätt. Tur han kan det där min man! Han förklarar och jag lyssnar. En del förstår jag vad han menar, annat får jag låtsas att jag förstår ;) Åka och köpa skruv klarar jag galant i alla fall, för det fick jag rycka ut på nyss ;) 


Nu kan man se formen och mer få en känsla hur det kommer bli.  Här ut mot gräsmattan till, kommer det bli öppningsbara partier på var sida om den lilla väggen som kommer bli där ni ser de tre reglarna i mitten. Som ni kan se på ritningen:

På den sidan som vetter mot förrådet och badet till, kommer det bli en hel vägg med öppningsbara partier. 


Som ni kan se här:

Sidan mot det svarta grannhuset kommer få fönster.
Mannen i mitt liv tycker det går alldeles för sakta... ;) Och jag försöker förklara att "fort och väl följs inte åt", som en gammal man sa när jag och några kompisar planterade jordgubbar i ungdomens sommarjobb ;) 

Nu ska jag gå ut och bjuda Mannen i mitt liv på påtår. Tur vi kan sitta på porchen, baksidan är liiite rörig ;)


Maria

11 kommentarer:

  1. Kul! Bygga är roligt och särskilt när man gör det tillsammans så där. Det ser jättefint ut på ritningarna. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Å så himla spännande! Det blir ju jättebra! Uterum är ju "guld. Har precis målat om vårat, och ställt in lite provisoriska möbler. De gamla rottingmöblerna ska sprutmålas, men jag misstänker att det blir till våren. Det är redan i kyligaste laget att sitta där ute nu. Nån slags värmekälla önskar jag mig. Vi har vårt uterum ute vid stallen, så det är en bit bort. Men det är väldigt skönt att sätta sig en stund i den gamla soffan, lägga upp fötterna, läppja på nåt och lyssna på härlig musik... Här laddar jag mina batterier.
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  3. Ååå alltså det där Maria!!
    det där kommer bli sååååå snyggt! pricken övre i:et på ert underbara hus.
    Ska bli kul att få följa.
    Å en sån där kapsylöppnare skulle vi behöva ha någonstans med..;) Jätte läcker...å bowlingkäglan...så cool.
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  4. Vad fint det kommer bli. Och visst kan man ibland känna att det inte går så fort. Jag är typisk sådan men samtidigt gillar jag inte slarvbygge. Det blir lite konflikt hos mig där.
    Kram Linda

    SvaraRadera
  5. Vilket fint hus ni har och jag kan tänka mig att uterummet blir pricken över i´t!

    SvaraRadera
  6. Kommer att bli superfint. :-) Roligt att följa er, och jag känner igen mig i att vara hantlangare och budbil åt min hemmasnickare här hemma. :-) kramizz Laila

    SvaraRadera
  7. Kul att ni satt igång! Fort men fel heter det också. :)

    Kram Kia

    SvaraRadera
  8. Så härligt med uterum!!! Vi blev klara
    Med vårt (ja det var ju mannen som byggde) nu i somras! Tokvarmt på dagarna men väldigt mysigt de få gånger regnet har fallit denna sommar...
    Kram
    Sandra

    SvaraRadera
  9. Så kul att ni är i gång! Heja er!! Ska blir så roligt att följa.
    Ha en fin vecka
    Kram Maria

    SvaraRadera
  10. Super snyggt kommer det bli. Önskar att även jag hade en bygghändig gubbe. MEN tyvärr är han inte det utan händig på andra saker. Jag får vara nöjd med att drömma mig bort.

    SvaraRadera
  11. Så snyggt de där kommer att bli med ett uterum.. Ska bli spännande att få se resultatet senare.
    Ja,min äldsta son börjar i förskolan imorgon och jag är lite nervös.
    Dessutom ska han åka skolbuss själv.. Är lite nervös över det också..
    Men tror det kommer gå bra. Han är ganska duktig på att lyssna och veta var han ska någonstans mm..
    Men man är ju nojig som sagt ;) Kram

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...