fredag 8 augusti 2014

Bloggandet - smicker, glädje, fåfänga?

Hallå på er! 


Nu känns det som att jag hunnit titta in till er som tittat in hos mig under tiden jag varit bortrest. Är det någon som känner sig bortglömd så skrik till ;) Jag vill ju gärna hälsa på hos dem som hälsar på hos mig :) 
Vet ni, jag fick ett mejl från Besökstoppen  igår, där det stod att min blogg promotas just nu hos dem. 

Så här skriver de i sin text: "Låt dig inspireras av Maria och sy "en lagom gullig blus" med korsstygn och spetsar."   Sånt gör mig glad och lite smickrad. När någon uppmärksammar något jag gjort och väljer att göra "reklam" för det. 

Samma med det där med att vårt hus väcker uppmärksamhet och lockar folk till att stanna och fråga vilken husleverantör huset kommer ifrån. Och så är det i själva verket vi själva som ritat och till stor del byggt. Det gör mig stolt!  Eller när det knackade på dörren och stylisten ville göra reportage om vårt hus. Och även feedback som kommit från reportaget som fanns i Drömhem i våras. Vi har lagt ner mycket slit och mycket tid på att fixa vårt hem, så det är klart att det blir som ett slags "kvitto" på att man lyckats ;) 

Eller för all del när man får frågan om att visa upp en viss klänning för en webshop, på dess facebook-sida. För att någon tycker man klär i den ;) Bloggandet har ju till viss del lett till denna uppmärksamhet. För att jag från början valt att visa upp t ex blusen, och bilder på mig i klänningen.  
Men var går gränsen för "märkvärdighet" och fåfänga? Negativ fåfänga menar jag. Hur långt är det okej att berätta om såna här saker? "Skryta" med sina färdigheter? Hur långt är det okej att dela med sig av denna positiva uppmärksamhet? Och hur mycket får man "ståta" med på sin blogg? "Får" man visa dyra saker och vanor hur långt man vill, utan att "skryta"?? Innan det sticker i ögonen på någon? Vad tycker ni? Hur tänker ni?  Det sista jag vill är ju att jag och min blogg ska uppfattas som "märkvärdig" eller "ytlig".... Inte för att jag själv tycker jag ligger i den "farozonen" men ibland läser man ju spydiga kommentarer på andra bloggar då de visar dyra plagg och resor m.m... 
Dela gärna med er av era åsikter och tankar, tack! Om ni förstår hur jag menar och tänker ;) 
Sen är det också så att alla fina kommentarer från er läsare betyder väldigt mycket!(Och jo, jag tål kritik också!!Alla ni som tittar in och bidrar till besöksstatistiken, det betyder mycket!  Utan er så skulle ju inte bloggen leva vidare! Varför blogga om ingen läser, liksom? ;) 

För övrigt önskar jag er en "Happy Friday"! Denna arbetsveckan gick väldigt fort! ;) :)


Maria

18 kommentarer:

  1. Vilka tankar du har. Klart att du ska vara stolt för allt det fina som du/ ni åstadkommit och glad för att människor tycker om det. Avundsjuka har alltid funnits sedan urminnes tider. Du är inte alls märkvärdig eller skrytig tycker jag. Ha det fortsatt bra och stort Grattis till besökstoppen. Kraaaaam Pia

    SvaraRadera
  2. Håller med Pia!
    Sug åt dig av berömmet Maria! Om det är någon som stör sig på det du skriver får de väl läsa en annan blogg... ;-)

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Klart man blir glad! Om någon inte gillar det man visar eller skriver om så finns ju friheten att välja bort att titta :-) Kör på bara! Jag har varit med dig ett bra tag och kommer att fortsätta kika in här till dig... Å så en happy friday till dig! Ha det så skoj i helgen!

    SvaraRadera
  5. Hej vännen! Jag tycker det är så roligt att du uppmärksammas och blir glad för din skull. Men förstår samtidigt dina funderingar, men jag tänker inte alls i de banorna när jag kikar in hos dig. Ert hus är underbart, som jag skrivit många gånger:) Klart du ska vara stolt över det! Jag hoppas ju kunna skriva om vårt husbygge i Marina så småningom.
    Så skönt att arbetsveckan gått fort.
    Ha nu en mysig fredag
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Jag tycker man får skryta hur mycket som helst. Har aldrig förstått mig på det där att man inte ska få göra det. Så länge man gör det på ett ödmjukt sätt och inte kastar nåt i ansiktet på nån som just berättat nåt. Typ att nån är glad för att en unge fått vg i betyg, då kan man ju glädjas med den istället för att säga att min unge fått mvg! Ja, du fattar. Man måste få vara glad och berätta. Jag tänker så här, bara för att jag berättar att jag är glad över att jag lyckats med nåt betyder ju inte det att jag tycker att nån annan är sämre.

    Sen kommer det alltid finnas folk som tycker att det sticker i ögonen. Då får det väl göra det då. De kan välja att fortsätta läsa så det sticker i ögonen eller så kan de välja att inte läsa. Det vore mycket mera behagligt för dem!

    Nä, sparka den där Jante i arslet så han flyger all världens väg!!!

    Happy Friday till dig också!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  7. Om du plötsligt ändrar dig och inte längre är du och din blogg översvämmas av länkar till företag och man ser att det inte längre är du... ja då kanske....vi börjar undra...
    Så länge man delar med sig av sig själv, sitt liv och sina tankar, och det känns bra, så är det bara att köra! Ja som föregående sa: sparka Jante i baken...hihi.
    Bloggandet är ett sätt för oss att dela med oss, att skapa kontakter (även om de oftast stannar vid den digitala) och det är tidens gång.
    Sen finns det folk till allt, som vi säger. De som bara kan ösa sin sk't på bloggar och andra sociala media, och inte törs se en människa i ögonen när det verkligen gäller...
    Nä nu tar vi fredag, och försöker hinna till den lokala asia-restaurangen för fredags-sushi-lunch
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  8. Klart du ska vara stolt och glad
    Kram Linda

    SvaraRadera
  9. Bara att sträcka på sig och vara stolt och glad för det ni åstadkommit. Och din blogg är låångt ifrån ngt skrytigt och märkvärdigt! :-) Det känns som du står stadigt på dina ben, och bloggen känns mysig och genuin. Kramizz och ha en trevlig helg/Laila

    SvaraRadera
  10. Go kväll!!
    Ja tycker, att du skall fortsätta blogga, precis som du gör! Det är ju ditt liv, och du visar och lägger ut...samt skriver precis det du vill! För som sagt...bloggen är din! Det är ju det...som gör den så speciell!!
    Du är varken ytlig, eller skryter! Är det då så...att någon retar sig och blir avundsjuk på dej och din blogg..så finns det ju ett tips! Att sluta läsa din blogg!
    Jag tycker om din blogg..precis som den är!!

    Ha en fortsatt mysig kväll!! Kram Annika

    SvaraRadera
  11. Du är varken fåfäng eller märkvärdig utan en fin tjej kramar Diana

    SvaraRadera
  12. Har också tänkt en del på sådana saker, men det är ju frivilligt att läsa bloggar eller hur!
    Jag har ju haft förmånen att träffa dig IRL och vet att du är fantastiskt trevlig, precis det intrycket man får på din fina blogg!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  13. Äsch, lite skryt mår vi väl alla bra av så länge man inte gör det på någon annans bekostnad. Och som sagt, det här är DIN blogg, gillar man inte det som skrivs så kan man bara klicka sig vidare. :)

    SvaraRadera
  14. Alltså ditt hus är underbart fint!!! =) Så kul att du har en bennersennerhund med. Sån hade vi när vi bodde hemma med mamma o pappa. Dom är så underbara... Kram

    SvaraRadera
  15. Klart att man ska vara stolt och glad!
    Tyvärr så finns det allt avundsjuka, så är det!
    Jag tycker om ärligheten som finns på din blogg.
    Precis som du skriver många bloggar är ytliga, hänvisar till olika webb shoppingsidor, skriver att allt är så perfekt fast man vet att så är det inte (via bekantas bekanta)

    Du behöver ABSOLUT inte skämmas för din blogg, den är helt UNDERBAR!

    Ha en fortsatt fin helg!
    Sara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sara för dina fina ord! =)
      Kram/Maria

      Radera
  16. Du har en jättefin blogg, så det är bara att njuta och vara stolt!!

    Kram

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...