måndag 25 augusti 2014

Att måla dalahästar är väl ingen konst!!??

När vi ändå är inne på det där med hästar...


Sommaren 2012, gjorde vi en liten roadtrip i Dalarna och besökte bland annat Nusnäs och dalahäst-tillverkningen. 
Där köpte jag två hästhuvuden att måla själv (köpte också den lilla vita färdiga dalahästen på bilden). Vi såg ju hur tjejerna (ja, jag såg bara tjejer, ingen kille) målade hästarna. Det såg ju hur enkelt ut, som helst... 
Mina hästhuvuden blev liggande i två år, omålade. Men så fick jag ett ryck på semestern i år. Ja, alltså att måla dem svarta var ju ingen konst alls i världen, det förstår ju vem som helst. Men så var det det där med dekormålningen... Man skulle ju kunna tro att jag som dalkulla måste ju ha det i blodet, liksom??? ;) Att måla de där snirkliga strecken med säker hand... Jo just... Nä, om nu någon hade dessa fördomar att man har det i blodet, så kan jag tala om för er att så är det inte! ;)

Det var rätt svårt, eller rättare sagt riktigt svårt. Inte svårt att måla, kanske... men att måla det snyggt! ;) Men nu hänger de på väggen utanför dörren till groventrén. På husets ena gavel, där nästan ingen ser dem ;) 


Mannen i mitt liv undrade nämligen oroligt "-Ska de sitta ute???" när jag berättade att jag skulle sätta dem på husväggen. Men som sagt, de sitter i alla fall inte på framsidan! ;) =)


Maria 

10 kommentarer:

  1. Dom var ju jättefina, häng dom på framsidan :)
    Kram

    SvaraRadera
  2. De var ju jättefina, duktig du är, och de är inget att skämmas över. Kan helt klart hänga på framsidan. :-) kramizz Laila

    SvaraRadera
  3. Men dom är ju jättefina! Du kan du. Tycker också de ska hänga på framsidan:)
    Tack för svar på mina frågor:) Surfade runt och kollade ytterdörrar i går kväll:)
    Ha det gott vännen
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Jag tycker du är jätteduktig, en äkta dalkulla kan sina saker. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  5. Go kväll!
    Tycker att dom blev jättefina! Håller också med..häng dom på framsidan!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  6. Blev ju jätte fina! Man kan mer än vad man tror och ibland tvärtom också! :)

    Ha en toppen vecka!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  7. Det är ju superfint, Maria! Vi var i Nusnäs för nåt år sen, så himla mysigt där.. Vi fick också hästar att själva måla på med oss hem... Svårt..? Bara förnamnet... Ser ju hur enkelt ut som helst. Tjejerna bara "svävar" över med penseln!
    Ha det bäst vännen, kram Kate

    SvaraRadera
  8. De är jättefina! Passar perfekt på huset. På vilken sida som helst...
    Blusen är jättesöt!!! Perfekt!!! Kunde varit sydd för mig (även om jag tänkte att den nog skulle bli för liten, jag har dålig kroppsuppfattning om mig själv). Det kommer nog ett inlägg med selfie,,, när jag känner mig upplagd+ kan visa mig för folk...höhö...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  9. Määhh..
    de där behöver du absolut inte gömma..
    du är ju värsta proffsmålaren ju.
    Supersnyggt!
    duktiga du..å joo...fniss..lite har du det nog i blodet..;)

    jag har sprättat mer än jag sytt....haha...ba satt du vet..;)
    kram Katarina

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...