torsdag 13 mars 2014

Torsdag med nejlikor och filmtips

Torsdag... snart helg! ;)


Nejlikorna står sig fortfarande efter två veckor... Nejlikor är lite underskattade som blommor,tycker jag. De är ju jättefina och tåliga! Vet inte om det är min mamma som sagt att det är "begravningsblommor" eller om det är en "allmän uppfattning"??? Har ni hört det?

Passade på att leka lite med bilden. En är i original, den andra är lite kallare ;) Vilken tycker ni bäst om? 

Igår såg vi en film här hemma. Fast det bara var onsdag ;)

bild via


Ett svenskt drama, som  bjöd på värme och sorg, men även lite glädje. En bra film som får en att tänka till lite. Och säga vad man vill om Mikael Persbrandt, men en bra skådespelare är han! 

Har ni sett filmen? 


Maria


15 kommentarer:

  1. Den vill jag se så tack för tipset kram Diana

    SvaraRadera
  2. Har inte sett den! Jag tycker också att nejlikor är underskattade! Har aldrig gillat dem tidigare men de är riktigt fina och står sig vansinnigt länge. Fina att pytsa ut i småvaser till en dukning!

    Jag tycker båda bilderna är fina, svårt... Kram Jenny

    SvaraRadera
  3. De är fina och jag har inte hört att de är begravningsblommor. Jag gillar silverek i rabatten och den är tydligen vanlig vid gravar.
    Ha en toppen dag!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  4. Nepp, inte sett, ska kanske... Har hela digital-boxen full med otittat inspelat som ska ses när tid finnes.
    Begravningsblommor, ja,....men.... min mor hade såna i sin bröllopsbukett och fick en kvast varje årsdag av min far. Sen fick han nejlikor på sin kista (men det är en annan historia).
    Båda bilderna var fina, men den omgjorda lite extra.
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  5. Jag börjar tycka om nejlikor mer och mer, annars har man alltid hört att det just en begravningsblomma. Bra att den uppfattningen ändras tycker jag. Båda bilderna är fina, först tyckte jag den understa, men när jag tittade igen vet jag inte riktigt:)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Min mormor och mamma har alltid sagt det. Det är samma sak som med Ljung, de ska man tydligen inte ha inne enligt de äldre. Betyder otur och död. ... Jag gillar nejlikor och har en bukett i burspråket som stått i 3,5 veckor. Det tycker jag är toppen. Tack för filmtipset! Kram Stina

    SvaraRadera
  7. Jag såg filmen på bio! Stark verkligen, Persbrant o dottern som barn var så bra. Kram Milla

    SvaraRadera
  8. Jag såg filmen på bio! Stark verkligen, Persbrant o dottern som barn var så bra. Kram Milla

    SvaraRadera
  9. Vita nejlikor står på mitt matbord sen en vecka tillbaka. Har inte sett den filmen, så tack för tipset vännen. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  10. Va bra, såg för någon dag sedan att den filmen kommit ut och tänkte att den skall jag inte se. Nu kanske jag tänker om och tittar på den. ja jag har hört att det sägs vara begravningsblommor, men Nejlika var även min mammas älsklingsblomma så jag gillar dem mycket. Tycker om när blommor håller sig länge i sin vas:)
    Kram/
    Berit

    SvaraRadera
  11. Tack för filmtipset..;)
    Min syrra sa jämt förr att det var begravningsblommor så under många år köpte jag dem inte men tyckte de var vackra i hemlighet.. nu älskar jag dem och tycker att rosor är väl i så fall ännu mer begravningsblomma.
    Jag fick förklarat för mig att de kallas begravningsblomma bara för att de är så hållbara och man vill ju ha blommor som står sig länge då man sätter blommor vid en gravplats..;)
    Jag köper dem i alla fall gärna och har dem precis så som du har där och jag gillar båda bilderna men tycker den undre ser mest naturlig ut..;)
    Ha en undebar helg nu!
    Kraaaaaaam Katarina

    SvaraRadera
  12. Jag har också hört det om nejlikor! De är ju fina ju egentligen. Man ska kanske ge dem en ny chans :-).

    Skulle gärna se den där filmen - verkar bra!

    Ha en skön helg!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  13. Min mamma tutade i mig att det är en begravingsblomma. . .

    Har sett fimen. http://ninelin.blogg.se/2013/november/mig-ager-ingen.html

    Kram N

    SvaraRadera
  14. Jag tycker som du, nejlikor är underskattade :)
    Men du vilken fin vas/krus du har dom i.... fin färg.
    Har inte sett filmen men ska nu :)
    Ha en härlig kväll.
    Stor kram
    Jessica

    SvaraRadera
  15. Jadå, visst är de så kallade begravningsblommor. Förmodligen mest av den äldre generationen. Och just vita blommor sägs generellt vara begravningsblommor. Men det struntar jag i också. Är blommorna vackra så är dem. Typ.

    Har inte sett filmen, men vi har pratat många gånger om att se den.

    Ha en fin kväll!

    Kram Lena

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...