måndag 10 mars 2014

Strövtåg i hembygden ;)

Ett dygn i Ludvika tillsammans med hela familjen.

Ja, det var vad den gångna helgen hade att erbjuda ;) Och inte bodde vi på stadshotellet, som syns på bilden ;) Nä, vi bodde hos  svärföräldrarna, men själva sov de på sommarstället. De har en ganska stor lägenhet, men när sex personer och två hundar dyker upp, så blir det ganska fullt ;) I huset som inrymmer stadshotellet (som jag inte riktigt vet i vilken utsträckning det är igång) låg det en gång en skoaffär, som jag minns som ganska stor, men kanske det var för att jag själv var liten då? ;) 


I den höga av dessa två huskroppar, har de sin lägenhet. Ett gammalt hus, ca 100 år, som tidigare inrymde en biograf, Saga. Där har jag gått på film, i min barndom och ungdom ;) Numera är den nedlagd och lokalen står tom. I det låga huset ligger ett skomakeri och ovanpå en charmig lägenhet som jag varit in i, vid ett par tillfällen för en massa år sedan. 


På denna restaurang åt vi middag i lördags. Vi missade ju svärmors 70:årsfirande i Januari, så svärföräldrarna var tydligen "skyldig" oss ett restaurangbesök? ;) Ett ställe som "ryckt upp sig" från att ha varit ett ställe för "öl-gubbar" till ett riktigt trevligt ställe med folk i blandade åldrar. Längst ner i bild ligger järnvägsstationen och bakom spåren ligger vattnet. Ludvikas största sjö, Väsman. Samma sjö, som svärföräldrarnas sommarställe (där vi för övrigt har vårt egna lilla krypin på gården) ligger vid.


Bilderna i dagsljus är tagna på söndagen. Folktomma gator, och döttrarna kunde inte begripa att affärerna var stängda en söndag ;) Så är det när man är uppväxt (döttrarna var mellan 2-8 år, när vi lämnade Ludvika) med Gallerior och köpcentrum som är öppna veckans alla dagar ;) 

Här är Ludvikas galleria, Engelbrekt. Rymmer ett antal butiker och ett bibliotek, bland annat. När jag var liten och ända fram till 20:årsåldern har jag för mig, så var det ett stort fint Domusvaruhus här. Med källarplan och tre våningar om jag inte minns fel? Där fanns allt. Cyklar, sport, elektronik, kläder, möbler, husgeråd, smink, ljud och bild, böcker, leksaker, tyger, skor... ja allt! Och så fanns Domus Livs runt hörnet.  Avvecklades bit för bit för att moderniseras till en galleria ;) Tyvärr skulle jag vilja säga, för Domus var något speciellt. Minns den gamla "skraltiga" hissen som jag knappt vågade åka ;) Och de blå glashandtagen till entrén med ett "D" format i glaset. Minnen och nostalgi...

Svärföräldrarna bor centralt, men det är nära till närmsta park, Kasttjärnsparken. Vi gick runt den lilla lilla tjärnen Kasttjärn med vovvarna och om ni kan se den låga blå byggnaden till vänster i bilden, så ser ni var jag gick mina första skolår någonstans ;) Tänk att skolan låg så nära en tjärn, utan staket vill jag minnas...? 
Ja, det väcker minnen när man besöker "hembygd", föräldrar och svärföräldrar. Minnen, tankar och funderingar om val man gjort (valet att flytta från Ludvika, t ex) och hur livet förändrats i och med det. Hur saker och ting skulle vara om man bott kvar? Eller hur saker och ting skulle se ut om man flyttar tillbaka? ;) 
Många säger "hemma" om sin gamla hembygd som de lämnat, men för mig är "hemma" här, där jag bor med min familj. Med Mannen i mitt liv och våra döttrar. Ludvika har alltid en plats i mitt hjärta förstås, jag har ju bott där i nästan 30 år, men vi gjorde ett val en gång, ett stort beslut som visade sig var det rätta :) Om jag kommer flytta tillbaka? Nej, det tror jag inte, men man ska ju aldrig säga aldrig ;) (Jag trodde nog aldrig jag skulle flytta från Ludvika heller ;)

 Nu fick ni veta lite mer om varifrån jag kommer ;) 



Maria

Tack mamma, pappa och svärmor, svärfar för mysigt sällskap!


12 kommentarer:

  1. Ludvika ser lika öde ut som vår lilla stad en söndag..... Kul med en nostalgi tripp och tänka tillbaka på hur det var!
    Ja, man ska aldrig säga aldrig... Man vet aldrig vad som händer på "äldre dar"!! Härligt att träffa nära & kära i alla fall :)
    Måndagskram från Kate

    SvaraRadera
  2. Å Maria vilket fint inlägg!
    Jag tycker du skriver så fint att hemma är där du bor nu med din familj.. Så skulle nog jag med känna...även fast jag inte kan tänka mig att flytta från Örebro så skulle hemma för mig alltid vara där jag bodde med min familj.
    Vilken mysig helg ni hade och vad roligt att få gå o visa tjejerna och berätta gamla minnen. Jag har samma minnen som du av Domus här i stan..;)
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  3. Håller med hemma är där jag bor med min familj! Fast nu är bor jag med min familj där jag själv växte upp! Och man ser att många "flyttar hem" igen när de bildar familj/letar hus... En sluten cirkel ;-)
    Ser ut som ni haft en väldigt trevlig helg
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  4. Mysigt att besöka hemstaden :) kram Diana

    SvaraRadera
  5. Tänker på mina föräldrar som flyttade 70 mil som unga och bildade familj. Dom säger faktiskt "hem" till Skåne när dom åker dit. Kul och se Ludvika på vintern, vi har ju varit där fast då på sommaren. Känner igen mig lite. Ha en fin dag och tack för dina komentarer hos mig Kraaam Pia

    SvaraRadera
  6. Ja tänk att det finns städer där man har stängda affärer på helgen! Det är ändå ganska ovanligt för oss som kommer från storstan där allt numera är öppet oavsett när.
    Där jag bor är det lite så också. Min "by" stänger redan 12 eller 13 på en lördag, vi har ändock inte många affärer medans matvaruhusen håller öppet tills 22 på kvällen. På söndagar är det helstängt överallt förutom mataffärerna.
    Närmsta stad ser det lite annorlunda ut men alla småbutiker är stängda. Vill man shoppa får man dra in mot stan på helgerna och hitta de stora shoppingcentrana.
    Låter som en skön och avkopplande helg i Ludvika.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  7. Härligt att besöka sin gamla hemort! Kul att du säger det där med "hem". Jag har också reagerat många gånger på att folk säger att de åker "hem" när de åker till sina föräldrar eller sin gamla hemort. Språknörd som jag är har jag försökt hitta en röd tråd i vilka som använder uttrycket. Typ de som bytt stad, eller de som har föräldrar som bor kvar i bostaden man växte upp i, eller de som har nära och positiv relation till sina föräldrar o s v. Men jag har inte lyckats hitta en gemensam nämnare. För mig är mitt hem mitt hem, så att säga.

    Kram Lena

    SvaraRadera
  8. Himla fint skrivet .Mysigt att besöka sin hemstad.Kramar Rita

    SvaraRadera
  9. Kul att besöka sin hemort! Ludvika har jag varit i ett antal gånger eftersom vi har en stuga som ligger någorlunda nära. Men det var en chock i början, samma chock som din dotter upplevde, va?! är det stängt??? Haha. Jo på det planet är man allt bra bortskämd.

    Kram Malin

    SvaraRadera
  10. Mysigt att besöka gamla hemorten! jag håller med dig hemma är där man bor med sin familj. Försöker förklara det för minstingen när han absolut inte tycker vi ska flytta ;)
    Härlig bild på vovvar o döttrar. Kram Suss

    SvaraRadera
  11. Vår stad är också öde på söndagar. Förutom vårt stora köpcenter. Verkar som ni haft en mysig helg!

    SvaraRadera
  12. Härliga bilder :) nu får jag riktiga vårkänslor på bloggen din.

    Om du gillar snygg väggdekor kan du kolla in min nya post .)

    Ha en fin dag söt :)

    LOVE Maria at inredningsvis - inredning it's, Swedish for decor :)

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...