måndag 17 mars 2014

Hemgjord sushi och mera snöööö.....

morse, hände det igen...


Vaknade upp till ett vinterland. Denna gången mer snö än i lördags, snö som fortfarande nu ikväll ligger kvar. Ena dagen vårkänslor som pirrar i kroppen andra dagen snöångest. Jag påminns även detta år varför jag inte gillar månaden mars... 
Igår gjorde vi sushi för första gången. Minstingen har i och för sig gjort det på hemkunskapen i skolan, och det var hennes idé. Men för mig var det första gången. Det var jag och minstingen som fixade. 


Hade hört att det skulle vara lite "meckigt" och en del pyssel. Men jag blev förvånad över att det ändå gick så smidigt. En del tvättande och blötläggning av ris, och sen lite pyssel med rullandet, men det var riktigt kul!

För att vara för första gången så måste jag ändå säga att jag är nöjd med resultatet. Nästa gång skär jag gurkan smalare och tar mindre ris i rullarna. Man lär sig ;)

Sushi kommer jag helt klart att göra igen, då det är något hela familjen gillar. Speciellt döttrarna ;)  

Gillar ni sushi? Har ni också provat att göra själva?


Maria 

10 kommentarer:

  1. Puh här är ingen snö och jag hoppas den inte kommer heller!
    Både köp och hemmagjord sushi är gott! Vi gillar det allihop här hemma, Tom lille N äter sushi så det står härliga till!
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  2. Men så gott det ser ut! Jag har aldrig ätit sushi. Varför vet jag inte, det har bara inte blivit av. Verkar vara spännande att göra själv.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Jag har inte smakat sushi, är inte jätte glad för fisk. Snö.....hoppas inte det kommer hit. Kram anette

    SvaraRadera
  4. Det är så typiskt mars det här! Att spela oss ett spratt med vädret:) Så gott md sushi, har aldrig gjort själv men skulle gärna prova!
    Kram fredrika

    SvaraRadera
  5. Älskar sushi, men har aldrig gjort det själv. Usch för snö, vi har inte fått någon som tur är. Kram Stina

    SvaraRadera
  6. Ser onekligen gott ut, men tyvärr har det inte fallit mig i smaken... Kanske får pröva fler gånger, för jag gillar ju verkligen fisk och sånt!! jag säger bara: - Skitsnö..... :(
    Kram Kate

    SvaraRadera
  7. Älskar Sushi och har gjort egna många gånger. Håller med om att det är lättare än man tror. Visst lär man sig av sina "misstag" Dina/era ser jättefina ut. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  8. Sushi är jättegott tycker jag. Brukar ofta äta det om jag far iväg för att shoppa i närmsta shoppingcentra över en dag. Det blir alltid min lunch. Äldsta dottern gillar det också men bara "Carliforna rollsen" (gräsmatterullarna). Alla i familjen utom våran minsting gillar sushi. Man kanske skulle prova på att göra egna någon gång.
    Vilken fin blus du sytt i förra inlägget. Ursöt! Fick nästan lite magknip när jag såg den. Och det beror på att jag tagit mig an ett enormt projekt (ja för mig iallafall) att sy varsin Madickenklänning med förkläde till mina tjejer. Har precis börjat rita av mönstret och känner att jag får lite svårt att andas för det börjar kännas lite oävervinnerligt och välidgt stort. Måste vara klara om mindre än två veckor och när jag såg din fina blus så fick den mig att undra vad jag gett mig in på!?!?!
    Kanske blir det väldigt lite bloggande de närmsta veckorna för min del, bara fokusera på känningarna och att få dem klara. Bäst jag sätter fart nu.
    Ha en fin vecka!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  9. Vad duktig ni är! Jag måste erkänna att jag faktiskt aldrig har smakat Sushi :o
    Här är marken täckt med snö och det är bitigt i luften så vårkänslan är som puts väck ;)

    Ha det så gott!
    Kram Marie

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...