måndag 3 februari 2014

På tu man hand! (och ett filmtips)

Helgen bjöd på lite "på tu man hand tid"

Efter en typisk lördagsfrukost (sitta länge och äta frukost vid tv´n) så tog vi bilen och rullade in till Stockholm vid lunchtid.
"Vi" i detta fallet, är jag och Mannen i mitt liv. Bara vi två. Ni som följt mig ett tag vet hur viktigt jag tycker att det är att göra saker på tu man hand utan barnen. Lika viktigt som jag tycker att det är att göra saker tillsammans hela familjen också. 
Vi strosade lite i några affärer, avnjöt en irish coffee i NK-baren, omgivna av en massa andra lördagsfirare. Vi softade lite på hotellrummet med lite bubbel. Vi åt en fantastisk grillbräda på den här restaurangen. Ett ställe som jag verkligen rekommenderar! God mat, myyyycket trevlig och serviceinriktad personal! och schyssta priser ;)  Vi tog en drink på ett annat mysigt ställe och så njöt vi så klart av en riktig hotellfrukost innan vi for hem igen på söndag förmiddag. 
Vi har i alla år försökt göra något på tu man hand en helg om året. När barnen var små behövdes ju så klart barnvakter och det blev ju lite knepigare i och med att vi lämnade all släkt i Dalarna när vi 2001 flyttade hit. Men med lite planering och bästa mor- och far-föräldrarna så har det fungerat!
Det är ett tips jag mer än gärna delar med mig av till alla er andra! Det är så viktigt att inte glömma bort varandra som man och kvinna, tjej och kille, när man blir mamma och pappa. Se till att få lite tid på tu man hand, göra något roligt, prata om ditt och datt utan att bli avbrutna. Viktiga ingredienser i förhållandet! ;) Man mår så bra av det och blir så glad inuti! Ett sånt här trevligt dygn kan jag leva på ett tag ;) 

Nu till något helt annat…

bild via

Nämligen ett filmtips! Denna filmen såg vi igår. Första minuterna under själva inledningen undrade jag lite smått vad vi hade hyrt för film? ;) Lite "hemfilmad" känsla, men jag tänkte att det nog skulle bli bättre? ;) Och visst blev den det!

Ett riktigt bra drama om hur saker och ting kan ställas till här i livet, i dessa "nät-tider". Tänkvärd ur flera aspekter. 
Se den! 


Maria


15 kommentarer:

  1. Helt underbar blogg som seglade direkt till favoriterna :) och vilket hem, sååå fint.
    Ha nu en bra start på veckan....

    SvaraRadera
  2. Håller med dig till fullo, viktigt det där att ta hand om förhållandet o inte fastna i mamma-papparollen (även o det är det bästa såklart) man behöver då o då bli lite nykär o känna sig uppskattad o framförallt kunna sitta ner o prata i lugn o ro. Nu är våra killar stora o klara sig själva, men även när de var små tog vi en helg för oss själva jag o Mr C. Tack för filmtipset o ha en bra start på veckan. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  3. Ja, nog så viktigt om man ska orka med en tuff vardag. Jätteviktigt att man förblir ett "par" också och inte bara föräldrar som jagar runt i vardagen! Som sagt, nu är ju våra sladdisar också stora så vi kan dra iväg bara över dagen om vi vill och göra något alldeles själva. Allt från en glass på stan till en härlig middag på en resturang!!
    Tack för filmtipset, verkar inte så otäck *blink*...
    Måndagskram från Kate

    SvaraRadera
  4. Mysigt och tack för filmtipset kram Diana

    SvaraRadera
  5. Det är superviktig! Hade egentid och barnvakt i helgen. Kul var det!

    Kram N

    SvaraRadera
  6. Tack för tipset på Gute Grill, låter som ett ställe PRECIS i min smak (typ Griffins steakhouse kanske ?- underbart ställe). Och filmtipset ska jag kolla in. Jag och min man sticker iväg även vi på såna små utflykter ibland, men faktiskt var det mer spännande förr, då barnen var små och man verkligen var uppbokad i tillvaron med dem vilket inte alls är fallet numera. Just nu har jag "skickat iväg" maken på en långresa medan jag är hemma, och är väldans nöjd med det för tillfället. kram Milla

    SvaraRadera
  7. Eller hur. Så viktigt! OCh det behöver ju faktiskt inte vara mer avancerat än så. Åka iväg, strosa runt, göra nedslag här och där och sen en övernattning. Härligt!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  8. Kan bara instämma i det du säger att det är så viktigt att ta hand om varandra. Vi har dock aldrig haft så mycket tur med att få barnvakter av självklar anledning att min familj bor i Sverige. Min mans föräldrar är gamla och dessutom var vår yngsta väldigt svår att lämna med någon annan så vi gjorde bara korta saker på dagtid. Men det gör att man i stället får tänka till och komma på andra ideer som datekvällar på hemmaplan med vin & ost framför en film eller med lite skön musik. Det gör ju att när man väl kommer iväg så uppskattar man det väldigt mycket mer!! Vi var iväg i oktober för första gången på en helg i Melbourne sedan tjejerna föddes, 8 år sedan. Men som sagt man får göra det bästa utifrån sin situation. Som idag barnen i skolan och vi for till Ikea för shopping, samtal, skratt & lunch. Hur mysigt som helst.
    Kram vännen!
    Anette

    SvaraRadera
  9. Visst är det viktigt att inte glömma bort varandra! Vilket är lätt, när man har barn! Låter som en ljuvlig helg!
    Ha det gott, vännen! Kram Annika

    SvaraRadera
  10. Det låter ju som en riktigt härlig helg.
    Visst är det viktigt att få komma iväg på tu man hand emellanåt. Vilket jag och maken har varit dålig på att göra, så skärpning på oss, haha
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  11. Hej kära vän..
    Det låter som en underbar helg och ett fantastiskt bra tips...
    Barnen är ju det bästa man har men man får försöka att komma ihåg varann också!
    Att strosa runt i Stockholm är fantastiskt härligt :)
    Stoooor kram
    Jessica

    SvaraRadera
  12. Åå det låter som en underbar helg!
    Vi har också alltid försökt att göra saker bara vi. Särskilt viktigt då barnen var små tycker jag. Nu ser man dem ju inte så mycket ändå...;)
    Fast nog är det lättare nu då man inte behöver barnvakter längre.
    Vi ska gå på Robbie Williams i Maj tror jag.. då ska vi kombinera det med hotellnätter och mys..;) Det ser jag fram emot.
    Tack för filmtipset!
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  13. Hallå igen ;-) Tack för tipset!

    Kram N

    SvaraRadera
  14. Vilken mysig helg och visst är det viktigt att ta sig tid till varann... ibland kan det tom kanske räcka att ta en vardagskväll på tu man hand ute någonstans, bara få komma hemifrån ,något som jag vill bli bättre på... jag börjar nu med en gång!
    Ha en fin dag
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  15. Tack för tipset :)
    Har inte sett den.

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...