måndag 24 februari 2014

Husdrömmar

Måndag igen...


Sitter här med min frukost och konstaterar att det är sista veckan i Februari. Redan! Så fort det går! Känns som att det bara är Måndagar - Fredagar. Tycker ni också det? Att tiden går fort? Är det så att det känns som att tiden går fortare ju äldre man blir? Det känns så...
Måndagar har blivit en dag som jag gillar mer just nu, än vad jag gjort tidigare. Jag ser på TV på måndagskvällar ;) Ja, jag som är usel på att se på TV tittar från kl 20-22 på måndagskvällar.  Vad ser jag då? Jo, jag ser den svenska serien "Tjockare än vatten" kl 21. Någon mer som följer den? Kanske inte världens bästa serie, men helt okej för att få mig att luta mig tillbaka i soffan en måndagskväll ;)
Men timmen innan är det ju "Husdrömmar" som jag helst inte missar! Åh, vad jag gillar att se det! Följa andra par/familjers drömmar när de ska bygga nytt... Inte alltid det blir just deras drömhus, fick vi ju  erfara redan i första avsnittet....
Vi har ju byggt hus själva, jag och Mannen i mitt liv. Så vi vet ju ganska väl vilket jobb det innebär. Att det är slitigt, speciellt om man bygger själva så klart!! Men det gäller ju att tänka positivt, att det är något man gör för sin egen skull, och att det är en övergående period! Och så är det faktiskt himla kul!!! Detta som vi bor i nu, har vi ritat och till stor del även byggt ihop själva. I lösvirke. Förra huset var ett "kataloghus" som vi fick stom-rest, sedan gjorde vi allt inuti själva. Vårt första hus, som vi hade i Dalarna, det renoverade vi "bara" ;) 
Husdrömmar är nog något vi alltid kommer att ha, jag och Mannen i mitt liv... Även om vi faktiskt redan byggt drömhuset (och fortfarande har lite kvar här att göra med förråd, carport, bastu, badrum) och trivs så himla jäklarns bra här, så kan vi ibland fantisera om att bygga något annat. Eller att renovera ett stort hus... En mindre herrgård eller så... ;) 

Har ni några husdrömmar? Eller bor ni också i drömhuset, redan?



Maria 

10 kommentarer:

  1. Bara renoveringsdrömmar,möjligtvis ett lantställe står på husdrömslistan..kram Diana

    SvaraRadera
  2. Ja Husdrömmar är verkligen intressant att titta på.
    Härligt att läsa att ni är inne på ert tredje hus, och fortfarande tycker att det är lika kul med hus! Och visst är det så att det blir ett gemensamt intresse där man får utlopp för sin kreativitet.
    Vi bor i vårt första hus sen 20 år tillbaka, som vi "bara" renoverat i flera omgångar. Vi har tittat på andra hus också, men stannat. Kanske för att vi trivs så bra?
    Önskar er lycka till med de fortsatta byggnationerna! Kram, Eva, Tinibelli

    SvaraRadera
  3. Gillar husdrömmar på tv, det är roligt att följa de olika projekten. Vi försöker ju förverkliga drömmen i Marina, vi har några stora beslut som vi inte kan påverka som ligger nära i tid nu, så det är nervöst och spännande på samma gång. Skulle gärna bygga hus i Sverige också, men inte nu. Här hemma ska långsidan på huset kläs om det har vi inte hunnit ännu, och altanen ska rivas och en annan byggas upp.
    Ha en fin måndag
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Jisses, vad Ni har hunnit med att bygga och renovera. Själva har vi flyttat massor av gånger. Från eget kråkslott vid Sala Silvergruva, till att hyra olika hus av en bekant, varefter familjen blev större och innan vi kunde bestämma oss hur vi ville bo. Just nu har vi huset som innehåller det vi behöver. Grönområden, badplatser, lekparker (jobb, barnbarn), motionsslingor och stan på gångsavstånd. Så vi blir nog kvar här ett tag till. OM jag inte hittar min drömgård....
    Önskar Dig en härlig måndag och en fin start på den nya veckan, kram Kate

    SvaraRadera
  5. Måndagar... hmm, mina måndagar är ofta så späckade att jag redan på söndagen börjar gruva mig... det är ingen bra dag för mig :)
    Vi bor i hus faktiskt, som min farfar byggt, det är ett väldigt mysigt hus och såklart speciellt eftersom han byggt det :)
    Hoppas du får en härlig måndag :)
    Stor kram
    Jessica

    SvaraRadera
  6. Vi bor ju redan i drömhuset, även om det var nära att vi valde bort det barasådär... men man kan ju ha flera hus... eller?
    Men här bli vi nog kvar till slutet,,, som jag sa när vi köpte det för nästan 25 år sen "härifrån körs jag med fötterna först,,,"hehe...
    kram elsamarianne
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  7. Lite som du att trots nytt hus och att det är drömmen just nu så finns det ju nya drömmar och ganska ofta säger vi " att om vi bygger igen skulle vi....göra si eller så". Hos oss säger man gärna att det krävs att man bygger hus två gånger för det blir rätt andra gången. Då kan man åtgärda alla de där små irriterande felen man inte fattade att man gjorde eller glömde första gången. Jag är benägen att hålla med om det. Så kanske en dag...
    Jag tittar också på Tjockare än vatten, och jag tycker att den är riktigt bra. Men så är jag inte så bortskämd med svenska tvserier och är glad för dem jag kan se. Men man blir ju nyfiken på vad som hänt tycker jag.

    Jättefina nya kuddar du hunnit med att sy också ( i min frånvaro). Men nu känns det som allt börajt falla på plats och att jag kan sitta här och läsa och njuta av bloggar igen.
    Kram till dig min vän och ha en fin start på sista februariveckan.
    Anette

    SvaraRadera
  8. Vi bor kanske inte i drömhuset direkt men huset har så mycket historia från min makes släkt och tomten och läget gör att man kan inte få det bättre.
    Ha en fin dag!
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  9. Vi bor jättebra men jag fantiserar fortfarande om att hitta drömhuset.
    Bor i radhus nu :)¨Så en vacker dag är det vår tur.....kramen

    SvaraRadera
  10. Jag är nöjd med vårt boende, men om vi skulle göra om resan med husbygge idag hade vi definitivt byggt annorlunda. Ha det gott! Kram Camilla

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...