tisdag 18 februari 2014

Det där ljuset och solen betyder ju så mycket för själen

Så här ljust var det igår vid 17:tiden när jag kom hem!


Det är allt bra skönt att det blivit ljusare på eftermiddagarna nu! På morgnarna med, för den delen.

Igår, kändes inte som den bästa dagen från början. Magen krånglade redan i söndags och kändes inte ok igår heller. Minstingens blodsockervärden har börjat "krångla" en del, och det tar lite energi av mig, för att jag vill att det ska vara perfekt som det har varit allt sedan vi har ställt in insulindosen. Nu får vi tänka, beräkna, räkna om och analysera lite. Ja, det påverkar mig helt klart ;)

En liten besvikelse på det privata planet, tog nog större plats hos mig än vad jag först trodde.(Har absolut inget med bloggeventet att göra, om nu någon skulle få för sig det!) Kanske det också var en bidragande orsak? Jag är en sådan som gärna reflekterar, analyserar saker och kanske har jag kommit till insikt och lärt mig något av även detta? Hoppas det ;)

Hur som helst, måndagen började inte bra, men sen... när solen kom fram på förmiddagen... då kändes det faktiskt mycket bättre! Tänk vad solen betyder mycket! Den ger en hel del energi och får mig på gott humör! Att det sedan var ljust ute på eftermiddagen, var ju som sagt inte heller helt fel! Jag och Minstingen tog oss en hundpromenad strax efter kl 17 och det var ljust när vi gick! Underbart! Underbart att samtidigt få lite kvalitetstid med de som betyder mest för en! =) 

Påverkas ni också av ljuset och solen?


Maria

24 kommentarer:

  1. Det var en helt underbart solig dag igår och lusten att vårstäda och röja både ute i trädgården och inne vaknade. Köpte en kruka minipåskliljor på ica igår kväll så nu blir det en liten plantering ute på trappan, bara måste ;)
    Helena.

    SvaraRadera
  2. Så härligt när solen sken igår, även fast jag var inomhus. Den ger så mycket energi.

    Kram Linda

    SvaraRadera
  3. Ja, igår var vi inne så lite som möjligt, och idag tänker jag inte gå in på vår gymnastik med barnen, utan vi går upp till sjön och har picknick i solen istället. För resten av veckan ska bli dålig vädermässigt!
    Hoppas Du/Ni får ordning på det som tynger Er.
    Bamsekram från Kate

    SvaraRadera
  4. Blir så glad av ljuset och solen, som en kossa på grönbete ungefär :),bloggeventet fick mig också att fundera och analysera lite grann....stor kram Diana

    SvaraRadera
  5. Jag påverkas otroligt mycket av ljuset. Igår var en toppendag som gjorde mig glad och mer harmonisk. Trist när det spökar i magen och inte roligt när ens barn mår lite dåligt. Jag förstår att du känner oro. Hoppas att du får en solig tisdag. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  6. Det var så skönt i går, jag och sonen gick en lång hundpromenad på eftermiddagen. Precis som du skriver kvalitetstid:) Mysigt:)
    Hoppas nu din mage mår bättre idag, jobbigt när den krånglar.
    Idag är det mörkt och regnigt och längsta dagen på jobbet.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Igår hade vi sol hela dagen och idag ser ut att bli samma. Himla skönt! Tänkte på det i söndags morse vid 7 när jag gick ut på min powerwalk att det var ljust! Behövde ingen reflexväst på mig. Det gillas.

    Ha en toppen dag!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  8. Ja det är ju bara så himla skönt när solen skiner ,det gör den hos mej även idag .Härligt med all ny fräsch energi man får av den .Ha en skön tisdag .Kram Rita

    SvaraRadera
  9. Hej Maria!
    Har väldigt svårt för det som ska vara så härligt- nämligen sol o ljus. Våren är min jobbigast period och minsta lilla fnurra på tråden så dippar jag. Det som gjorde att jag fastnade för din blogg var ju ert underbara hus samt att du o jag har samma yrke.
    Therese

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Therese!
      Tack för din hälsning! Vad roligt att du fastnat för min blogg :) Tack för att du tycker vårt hus är underbart, det värmer verkligen då vi ritat och byggt själva :)
      Ja, jag vet att det finns de som har det jobbigt när ljuset återvänder... alltid jobbigt när man mår dåligt.
      /Maria

      Radera
  10. Hej min vän...
    Ljuset och fram för allt solen betyder så himla mycket :)
    Jag vet precis vad du menar.... Ja analyserar också mycket, kanske lite för mycket och en del motgångar och besvikelser lyckas alltid ta för stor plats...
    Jag känner igen mig i mycket som du skriver....
    Sen har jag också problem med magen .... haha.

    Stor kram
    Jessica

    SvaraRadera
  11. Hej hej!
    ÅÅ det är så härligt med sol och det räcker för att få en på bra humör..;)
    Vi är ju i fjällen nu och har kanonväder så idag har jag fått så mycket ljus att det gör ont i ögonen.
    Vad jobbigt med "lillfia" huua jag kan inte ens föreställa mig hur jobbigt det måste vara att vara tvungen att oroa sig hela tiden.
    Ert hus är så fantastiskt vackert och lille hund så fin..;)
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  12. Kommer solen fram blir allt lättare och humöret på topp :) Speciellt så här års är jag väderberoende för det har vart grått länge.....men tänk, vi har våren och sommaren framför oss :)
    Kramen

    SvaraRadera
  13. Tycker så mycket om att man verkligen kan märka att ljuset finns kvar längre på kvällarna- det är nog det bästa med årstiden! /Susanne

    SvaraRadera
  14. Go kväll!
    Vet precis hur det är...att reflektera och analysera...!! Hoppas att magen mår bättre och håller tummarna för att ni får ordning på dotterns insulin!
    Ja du, ljuset var det...jag tänkte precis på det i morse..när jag gick till tvättstugan! Tidigare har jag tänt i trapphuset...men det behövde jag inte!! idag...trots att det varit ett uselt väder!!
    Ha en fortsatt bra kväll och hoppas att fikat smakar bra!!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  15. Tycker det känns underbart att ljuset kommer mer och mer. tråkigt när magen krånglar men det kan säkert bero på om det är flera jobbiga saker i privatlivet. Man lär sig alltid saker även om det inte alltid är positivt, men det kallas ju erfarenhet som vi får genom att bara leva vårt liv. Så det klart du kommer ut från det tråkiga och förhoppningsvis stärkt av det också.
    Kram Helena

    SvaraRadera
  16. JA visst är det härligt med LJUSET! Tänk vad man njuter som mest av det då det är alldeles "nytt" - när solen varit borta länge, när gräset precis börjar grönska, träden blir gröna - sen glömmer man lätt av det! Men så är det den där vårtröttheten,,, jag drabbas ofta av den och en del vårgrubblerier. Jag har fått ett stort dilemma är grubbla en massa över - tar just nu massa kraft men jag tror det kan sluta på ett bra sätt - så hemlighetsfull är jag än så länge :) kram

    SvaraRadera
  17. Ja visst är det skönt när det är ljust ute när man kommer hem från jobbet.
    Tråkigt att höra att magen krånglar, men det är väl tyvärr ofta så vi blir påverkade och reagerar när allt inte är som det ska. Hoppas det löser sig både för dig och minstingen. Ta hand om er !
    Kram Pia

    SvaraRadera
  18. Jodå, nog älskar jag ljuset och solen. Idag har dock regnet öst ner här på västkusten hela dagen men imorgon är en ny dag:)
    Det är ju bra att kunna analysera och reflektera i vårt yrke, det diskuteras hela tiden, var är vi, vart skall vi och varför blev det som det blev:) Privat analyserade jag mycket förr men det var inget jag mådde så värst bra av. Nu försöker jag mestadels göra det jag står för och tycker är rätt och riktigt, det gör mig nöjd, glad och lycklig även fokusera på allt som är bra runtomkring mig. Se de goda egenskaperna som alla människor har och som finns runt omkring oss och tänka framåt. Hoppas det ordnar sig med din yngsta dotter, det är det viktigaste att familjen mår bra.
    Kram och imorgon är det onsdag sedan nedförsbacke mot en ny härlig helg:)
    Berit

    SvaraRadera
  19. Att äntligen få se solen va underbart efter den här tråkiga hemska gråa och trista vinter vi har haft så här långt, underbart att vi fick den 2 hela dagar.

    Hoppas det ordnar sig med din dotter och hennes insulin, vet mer än väl hur det tär på en när allt inte "funkar" som det ska med den sjukdomen, har en 20 årig son som fick sin diabetes när han var 4 år.

    Kram Eva

    SvaraRadera
  20. Hejsan !

    Jag har just nu en marknadsundersökning i bloggen
    ang ett framtida inredningsprojekt som jag och en vän hoppas på kommer bli en riktig hit.
    Men vi behöver veta vad du/ni tycker och tänker allmänt om inredning
    så har du någon minut till övers så skulle vi verkligen uppskatta om du svarade på några frågor
    annars får jag be om ursäkt för denna kommentar.
    http://sofieeklund.vimedbarn.se/marknadsundersokning/

    Önskar dig en trevlig kväll !
    Mvh Sofie

    SvaraRadera
  21. Visst är det underbart att det blir ljusare. Det behöver jag känner jag. Snart är det helt ljust. Kram Anette

    SvaraRadera
  22. Ja, visst är det härligt att man nu tydligare märker skillnad på ljuset. Ljust när jag kommer till jobbet och när jag åker hem. Härligt! blir också en hel del humörspåverkad av solen.

    Tufft att hantera "sockret" hos Minstingen! Hoppas det stabiliserar sig.

    Kram Lena

    SvaraRadera
  23. Hoppas att insulindos mm stabiliserar sig. Är uppvuxen med en pappa som har typ 1 diabetes.Skönt med lite ljus, gäller att passa på när solen är framme. Kram Stina

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...