tisdag 25 februari 2014

Bokrea

Idag drog bokrean igång.


När jag var liten och bodde i Dalarna, så hade jag sportlov vecka nio. Och jag minns att man gärna besökte det stora Domus-varuhuset, som fanns på den tiden, för att kolla in bokrean som alltid hölls den veckan.  Eller för all del på Åhléns, eller Tempo, som det hette då ;) Visst fanns det även en bokhandel, som även den hade rea, så klart ;) 

Böckerna låg där i travar på borden och lockade folk till sig. Nya fina böcker som reades ut. Människor som stod och bläddrade och funderade på om de skulle slå till på deckaren, med det spännande omslaget, eller om de verkligen behövde ännu en bok om katter, eller vad det nu kunde vara? ;) Själv minns jag att jag vid ett års bokrea fick ett litet gäng "Poppis"-böcker av min mamma. Från Wahlströms ungdomsböcker. Några var en serie om en hund (Cocker spaniel, tror jag?) som hette Fussy. Sen var det några böcker om en häst som hette Knasen, och dennes ägare Tina ;) Tror de finns kvar någonstans här hemma, faktiskt ;)  

Idag tog jag Minstingen med mig på bokrea och köpte några kok-böcker som jag hade tittat ut. (Jag köpte faktiskt en hund-bok också, till Minstingen. Om hundlekar och tricks att lära hunden.) Jag gillar böcker. Både skönlitteratur att läsa, men kanske speciellt coffee-table-böcker att bläddra i och njuta av fina bilder :) Fina kok-böcker är ju både just kok-böcker och även fina att ha som coffee-table-böcker ;) 

Har ni besökt bokrean? 


Maria

10 kommentarer:

  1. Jag har inte varit i väg än på bokrea. men jag ser att du valt ut många fina böcker. Måste nog ta mig en titt i morgon.
    kram Helena

    SvaraRadera
  2. Kanske bäst man kollar in bokrean innan det bästa har gått åt. Fina kokböcker. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  3. Älskar bok-reor.... och bibliotek.
    Eftersom jag läser alla nya böcker på iPad så blir det matlagning och andra "stora Böcker" som blir inköpta. Gärna om växter, inredning och nåt speciellt ämne. Förra året blev det fisk-böcker, recept alltså. I år får vi se vad som följer med hem....
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  4. Jag älskar bokrean, det är ju nåt särskilt med böcker alltså...Idag blev det "bara" barnböcker som fick följa med hem - stora tjejen kommer få många hårda paket på 4-årsdagen ;-)

    SvaraRadera
  5. Roligt att köpa böcker. Den om hundlekar ska jag kika efter:) Annars har jag inte varit på rean varken i butik eller nätet.
    Trevlig kväll
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Hade också kunnat köpa dessa böcker!
    Måste spana in rean i helgen. Kram Stina

    SvaraRadera
  7. Hi skrev precis lite om bokrean med. Visst var det lite annorlunda förr ändå? Jag älskar böcker men köper dem numera lite närsomhelst. Men fynda kan man alltid göra. Kokböcker har jag en drös lite överallt (man går ju igång på dem!) men letar sen i alla fall recepten på nätet.... Jag älskar mest historiska romaner! kram Milla

    SvaraRadera
  8. Jag har inte spanat in rena än, men jag ska allt ta en sväng dit och se vad det finns :-) Ha det gott!

    SvaraRadera
  9. Som jag önskade att jag hann läsa fler böcker.... Kvällstrött som jag är, hinner jag aldrig läsa. Lägger fritiden på träning istället...
    Önskar Dig en härlig onsdag, kram Kate

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...