söndag 15 december 2013

Tredje advent med eftertanke och knäck-kok.

Söndag och den tredje advent

Mannen i mitt liv, de två yngsta döttrarna och jag har tillbringat ett dygn i Ludvika, vår gamla hemstad. Ett dygn som inte alls började bra, då Mannen i mitt liv antagligen kommer bli ett snyggt foto hos fartkameran. 


Väldigt onödigt, men som svärmor "tröstande" sa "-Det är lätt hänt…" Jo, visst är det, men fortfarande onödigt ;) Nåväl, händelsen ändrades snabbt till en "bagatell" till bekymmer  jämförelsevis med vad vi lite senare fick höra. Nämligen att någon (Ingen jag känner eller ens vet vem det är i och för sig, men ändå…) i trakten där, hade tagit sitt liv och lämnat fru och några barn (ca 10-15 år) efter sig, för att livet kändes tungt(?). Eller att en annan mamma, (heller ingen jag känner till, visserligen) i min egen ålder låg för döden i cancer, med man och små barn vid sin sida... 

Ibland tenderar samtalen att bli lite tunga, men det är ändå viktigt att vi tar till oss och är tacksamma för det vi faktiskt har! Att vi tar vara på livet och varandra medan tiden är. 
Ett besök hos barnens kusin på kyrkogården förstärker än mer känslan av tacksamhet för livet. Kan inte låta bli att tänka att mina egna äldsta snart är lika gamla som han var då han gick bort, för dryga fem år sedan. En kille som vuxenlivet precis hade tagit fart, för. Som sagt, vi ska vara tacksamma för att vi har varandra.

Ibland är det lite extra skönt att komma hem till sitt. Idag var en sådan dag, och det var så härligt att koka en massa knäck med äldsta döttrarna här på eftermiddagen! Dekorera dem fint med hjärtan och "prickar". Njuta av lugnet och vara tacksam över allt vi har :) 

Önskar er alla en fortsatt fin tredje advent och ta hand om varandra!


Maria

14 kommentarer:

  1. Kraaam Maria! En stor en till dig från mig. Orkar knappt tänka klart idag men visst ska man vara glad och tacksam för det enkla och vardagliga, att man har de sina omkring sig och vad spelar då en fortkörningsbot för roll? Jooo visst svider det jag vet Fniss! Ha en riktigt fin kväll. /Pia

    SvaraRadera
  2. Otäckt med självmord, här var det en kille i veckan som gjorde det lika gammal som vår äldste (93:a) För 2 år sedan en kille som var kompis med mellansonen (94:a) Hemskt när unga människor väljer den vägen.
    Jobbigt med bot nu lagom till all julhandel...
    Goda knäck ni gjort, det fixades här igår, kram Suss

    SvaraRadera
  3. Usch, ja. Oftast får man höra om sånna händelser när man kommer hem till sina hemtrakter. Någon som tagit livet av sig, någon som blivit sjuk. Det är då som det blir så påtagligt att livet är bräckligt och skört på något vis.
    Kram och sköt om dig! Judita
    Ps. Och ge en kram till maken med, känns ju visset det där och lite surt nu i juletider...

    SvaraRadera
  4. Min pappas chef hoppa framför tåget i våras, frun ville skiljas. Sen en gammal klasskompis mamma till M dog i cancer efter att kämpat i 10 år tror jag och hade börjat se ljuset i tunneln. Ja tragiska saker händer runt omkring en och man kan inte gräva ner sig i alla andras olyckor men samtidigt ska man inte ta saker för givet och man ska vara glad för det man har.
    Härlig tjejkväll ni hade!

    Ha nu en toppen vecka.
    Kram Kia

    SvaraRadera
  5. Fint inlägg i en viktig fråga! Tror man särskilt tänker på nära och kära mfl i dessa jultider.Läser kommentarerna ovan och det ger upphov till många tankar.....bla hur BRA har vi det inte i Sverige tex jämfört med många andra länder och ändå gnälls det väldigt ofta! Särskilt media trissar ju upp en känsla av att vi "knappt kommer att överleva"......är det inte fel på maten så är det någon smittsam virus osv.

    SvaraRadera
  6. Ja, visst händer det så mycket hemskt och tragiskt omkring oss också. Just nu har tre personer i min närhet svåra situationer att tampas med. Livet är bräckligt och skört. SÅ viktigt att reflektera över det fina och vara glad för det man har.

    Varm kram!
    Lotta

    SvaraRadera
  7. Det händer saker hela tiden, livet och döden är alltid närvarande. Ibland blir man påmind lite extra mycket. Både om hur skört livet är och hur starkt... Ju äldre man är, desto mer tänker man att man får ta vara på dagarna, de där bra dagarna, och spara dom till sämre tider...
    ha en fin vecka
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  8. Hej, hittade just hit och ville bara lämna ett litet spår. Så otroligt fint du har det hemma. Blev helt inspirerad att styla om lite nu :)

    SvaraRadera
  9. Bra att reflektera ibland, fast det tråkiga är att vi alltid gör det när vi får höra en massa tragiskt som händer runt om oss. var med om precis liknande i somras när jag var på kalas och vi fick bud om att en av pojkarna på kalasets pappa hade skjutit sig. Vi alla vuxna skulle då vara professionella mot pojken som då inte visste något. Det värsta var att han hade pappans telefon som bara ringde och ringde hela tiden, så pojken var lite orolig varför pappan aldrig kom. Hemskt så det förslår. Sjukdomar som drabbar oss är också så tungt, särskilt när det gäller barn. Här har det varit några väldigt unga som drabbats av cancer på senaste tiden och man blir så berörd och ledsen. Man önskar att alla kunde få leva sitt liv. Men tyvärr verkar det inte få vara så. Vi borde reflektera oftare och ta vara på dagarna. Kram Helena

    SvaraRadera
  10. Vilka söta små knäck....jag har köpt sånt pynt men vet inte riktigt ad jag ska använda det till......Kram Anette

    SvaraRadera
  11. Så gulligt med hjärtan på knäcken. Ja, ibland behöver man stanna upp en stund i nuet och uppskatta det man har.
    Kramar Anita

    SvaraRadera
  12. Kloka ord fina du stor kram Diana

    SvaraRadera
  13. Jag ryser när jag läser.. usch så tragiskt!! mer eftertanke kommer just när man drabbas eller man hör någon drabbas... min egna personliga eftertanke kommer mer än ofta då jag vet hur fort allt kan förändras! Guu jag saknar ihjäl mig efter min mamma!
    Så gott med knäck och den där hemma tiden tillsammans är allt mysig
    hoppas du har en bra start på veckan!
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  14. Ja livet är skört. Jag vet, som har varit med om olyckor som vänt upp och ner på min tillvaro. Har även varit alldeles för nära av både kära och bekanta som gått bort alldeles för tidigt eller varit med om tragiska händelser.
    Så är livet. Jag lever här och nu. Man vet aldrig. . .

    Kram N

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...