onsdag 4 december 2013

Lilla lörda´n med glögg och filmtips

God kväll på er!


Redan onsdag och mitt i veckan! Ja, onsdagen är ju faktiskt snart slut ;) Onsdagen är ju lilla lördagen, sägs det, så kvällen till ära har jag och Mannen i mitt liv smuttat på en varsin mugg med glögg. Riktig glögg, inte "matbutiks-glögg" ;) 
Årets glögg från Blossa. Den heter Dalecarlia, om någon skulle ha missat det. En vacker flaska med kurbits på. (Titta vad bra den passar in i min lilla "allmoge-hörna" i köket ;) Ett par av döttrarna tycker att det ska vara rött till jul, så lite rött i köket fick det bli i år ;)  Jag beställde denna på systemet redan i början på oktober. Trodde det var beställningsvara på mitt system. Men det visade sig att det bara var beställningsvara så pass tidigt på säsongen... Den släpptes "officiellt" i november. (Undrar om killen i butiken tyckte jag verkade ivrig och om han hörde att jag är dalkulla? Att det var därför jag var tidigt ute??? ;
Jaha och vad tyckte jag om glöggen då??? Jo, första gången, när jag smakade den i söndags tillsammans med pepparkakor och ädelost, då tyckte jag den kändes besk. Men efter ett par munnar så är den helt okej. Godast utan pepparkakor, tycker jag ;) Har ni smakat den? Vad tyckte ni? 
Vi har sett en riktigt bra film här under kvällen:

VIA




Spännande och riktigt sevärd, om man gillar kriminalfilmer. Själv gillar jag flera av våra svenska kriminalfilmer mycket. Maria Wern-filmerna utspelar sig på det vackra Gotland.

Gillar ni svenska kriminalfilmer?


Maria


11 kommentarer:

  1. Älskar svenska kriminalfilmer! Mysigt med filmkväll lite mitt i veckan, nu blev jag sugen på det!

    Jag ser att du ska åka på bloggeventet! Det ska jag med, kul!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  2. Gillar svenska kriminalare och glögg! Men hittills har det inte blivit någon Blossa utan jag har gjort egen. Den blev jättegod /M

    SvaraRadera
  3. Svenska kriminalfilmer, ja och engelska. Och danska... ja jag är nog allätare. Har en äkta kritiker i familjen, som dissar det mesta... haha. Glöggen har jag inte testat. Har spånat in på choklad/chili med en absolut-twist. Och det brukar bli bättre framåt kvällen ;-)
    Nu är stormen här,,, hoppsan var det drar på här uppe på berget, ute på ön.
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  4. Lyllos dig som får nya glöggen. Här finns bara Ikeas egna men den duger. I dag skulle man verkligen kunna tänka sig glögg här för vädret blev som förbytt och det har varit tvärkallt och regn, störtregn och på vissa håll "uppe i bergen" har man fått snö. Det var bara +8 grader idag på dan när det regna som värst. Så en glögg skulle sitta fint nu på kvällen. Annars brukar jag mest glömma bort den så här års.
    Fin liten hörna där med det röda och visst har de rätt tjejerna att man måste ha lite rött till jul. Själv upptäckte jag att jag nog har lite för mycket rött. Såg det idag när jag ställde ut allt att det blev väldigt rött.....skulle behöva tonas ner lite kan jag tycka. Får se hur jag gör med det. Mina småtjejer å andra sidan är helt lyriska över allt rött och alla tomtar som står i alla vrår :-)
    Nu kvällsfika och kanske en glögg.
    Kram vännen!
    Anette

    SvaraRadera
  5. Jag har inte hunnit prova årets glögg, ännu.

    Maria Wern filmerna är riktigt bra. Faktiskt de enda svenska filmerna som jag och min man tycker att det är värt att ödsla tid på. ;)

    Kram Linda

    SvaraRadera
  6. Hej vännen!
    Ja jag har ju skrivit tidigare i min blogg, vad jag tyckte om glöggen!
    Gillar inte den beska eftersmaken! Men faktum är...att den är godare kall!!!
    Ha en fortsatt mysig dag!!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  7. Jag tyckte att den var lite blaskig, men god och smakade lite lingon. . . :-)

    Kram N

    SvaraRadera
  8. Tack för tips...jag gillar svenskt. Kram Anette

    SvaraRadera
  9. Jag gör min egen glögg som inte är så söt, men tog en pyttesipp på årets glögg bara för att testa smaken, såklart tyckte jag den vad för söt o sådär, men flaskan är fin.....Gillar också Maria Wern filmerna, spännande o bra. Ha en mysig helg. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  10. Så fint glöggen passar in i din hörna! Jag har inte smakat den.
    Jag gillar också Maria Wern filmerna.. har inte hunnit men den än men annars har jag sett alla =)

    Önskar dig en härlig helg!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  11. Tyckte den var ok men gillar flaskan mycket kram Diana

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...