torsdag 26 december 2013

Julens godaste sill?

Det bästa på julbordet är nog fisken…

Kanske främst sillen? En god sillbit och en lagom mild snaps.(favoriten där är ju "gubbsnapsen" O.P Andersson, helt klart!) Mums, det är gott det. Gillar ni sill och snaps, förresten? Julens godaste sill på mitt julbord i år, var nog bacon- och pepparrotssillen. En nyhet för mig och busenkel att göra! 
Vill ni testa den så kommer receptet här:

Bacon och pepparrotssill

2 små burkar löksill
1 pkt bacon
1 dl creme fraiche
2 msk majonnäs
2 msk riven pepparrot
1 tsk flytande honung
0,5 krm nymald svartpeppar

 Ta upp sillen ur lagen och låt den rinna av i en sil.
 Skär baconet i små bitar och knaperstek i en torr panna. Låt rinna av och kallna på hushållspapper.
 Blanda ihop creme fraiche, majonnäs, pepparrot, honung och peppar. Vänd i sillen och baconet. 

Vilken är er favorit på julbordet?


Maria

12 kommentarer:

  1. Det där lät gott, jag gillar bacon och pepparrot så den ska jag testa. Här är det nog lite dåligt med sill-ätandet tyvärr. Bara jag som gillar röror i huset. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Det lät som en lätt och god sill, jag "övar" mig på smaken av sill och jag tror jag ska prova din variant. Kram Anette

    SvaraRadera
  3. Min favorit är tarteletter med kantarellstuvning som min syster brukar göra. Sååå goda. :)

    Kram Linda

    SvaraRadera
  4. Åh ,den sillen lät god! Gillar den lätta tillagningen också ;)
    Brukar göra n buslätt sill till jul, påsk o midsommar. Köper en stor burk skärgårdsill. Blandar i skalade räkor och en burk med röd rom. Färdig!
    Önskar en god fortsättning på julen!

    SvaraRadera
  5. Sen jag började gilla sill är det också min favorit på julbordet. Så mycket lättare än alla annan tung mat som är just vid jul tycker jag. Min favoritsill är kräftmarinerad sill. Ska spara ditt recept och göra till påsk kanske? Har faktiskt aldrig gjort sill själv.

    SvaraRadera
  6. Har alltid älskat sill från det att jag var liten, kunde äta nästan hur mycket som helst... så jag håller med, godast.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  7. Ingen jul utan en smaskig janson. Å så måste jag ju ha små, fina kroppkakor också förstås:)
    Kram från Öland.

    SvaraRadera
  8. Sill på julbordet är det jag äter mest av! Senapssill är min favorit! I år gjorde jag currysill den var riktigt god (och enkel att göra)
    God fortsättning
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  9. Jag har nog inte blivit vuxen än... sill är inget för mig (än) :) Janson är favoriten! Ha det gott!

    SvaraRadera
  10. Sill är min absoluta favorit på julbordet (och grönkål) havtornssill är just nu den som går hem bäst här hemma. Och visst ska det finnas en liten nubbe till det eller en god julöl.
    Dragongravad strömming är inte fel det heller.
    Ditt recept kommer helt klart sparas :-)
    Kram Linda

    SvaraRadera
  11. Sill med mandelpotatis till! Det där med bacon och pepparrot lät supergott!

    En riktigt god fortsättning önskar jag dig! Kram Jenny

    SvaraRadera
  12. Gjorde wasabi sill och den var mums :), sill, lax, jansson, skinka och prinskorvar är mina favoriter kram Diana

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...