söndag 27 oktober 2013

Söndagsbilden - Det övergivna huset

Fabriken har dragit igång igen...


Idag är det söndag och alltså dags för "Söndagsbilden"! Ett ypperligt tillfälle att visa en bild, som kanske bara är just en bild... Bilden kanske får tala för sig själv helt enkelt? ;)


Mitt bidrag idag, blir en bildserie från ett övergivet hus i den mycket pittoreska hamnstaden Fiskardo, på den grekiska ön Kefalonia. (Fler bilder kommer därifrån, kan jag lova!)


Det var något speciellt med det där huset... så nedslitet, övergivet och nästan lite kusligt...

Men ändå... färgerna, detaljerna, det rostiga räcket... växten som så fyllt av liv "klamrat sig fast"... Kan det ha varit "plättar i luften"???


Något fick mig att bli förälskad i det där huset. (rucklet skulle man kanske hellre säga...;)

Kunde absolut inte låta bli att fota... som ni kanske förstår?
En dörr stod öppen, och gissa om jag var nyfiken på hur det såg ut inne... Fanns det något kvar där inne? Kök, möbler, badrum...? Vem hade bott där? Varför var det så övergivet?....

Fantiserade lite om att renovera upp det, för det var verkligen ett fint läge också. Utsikt över havet... (Men det sa jag aldrig till Mannen i mitt liv, där och då, för då hade han trott att jag fått solsting! ;)

Ja det övergivna huset gjorde verkligen ett stort intryck hos  mig! Ett hus jag inte glömmer. För övrigt så har jag en förkärlek för hus och byggnader över lag. Gillar ni också hus och byggnader som bär på någon historia att fantisera om? ;)

För att se fler söndagsbilder tittar ni in HÄR

Maria



14 kommentarer:

  1. Vad fint Jag tänker också på ur man skulle kunna rusta upp gamla övergivna hus. Jag flyttar in i tankarna liksom. Härliga bilder. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Ja man undrar varför vissa hus står övergivna, speciellt om de har läge vid havet? Vackert ställe med fin patina, iaf!

    SvaraRadera
  3. Wow vilka häftiga bilder. Ja jag gillar också byggnader och övergivna hus. Undrar mycket vad som gjort att det blivit så och vad som kan ha hänt.
    kram Helena

    SvaraRadera
  4. Jättevackert och stämningsfullt....och triggar igång fantasin. Jag såg ett hus igår som har sett bättre dagar. Tänkte då, att en gång var det ett alldeles nytt hus som någon säkert var glad och stolt att få flytta in i.

    Vackert fotograferat!

    Stor kram
    Lotta

    SvaraRadera
  5. Så vackert! jag blir lite kär:)). Jag har sett ett ruckel-övergivethus i Marina som jag gärna skulle vilja ha:). Men det är för mycket jobb och det ligger inte så bra, men något visst är det med huset.
    Ha en fin kväll
    kram Maria

    SvaraRadera
  6. När jag ser gamla hus som börjar förfalla får jag lust att ta hand om dom. Ge dom lite ny färg, fixa till lite och så.

    Ha en toppen kväll!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  7. Så himla vackert hus, med vackra ornament!! Tänk att någon man har stått där rak i ryggen som en fura och njutit av sitt kanske livs verk, och nu är huset på väg att raseras... Så hemskt! Det skulle verkligen behöva lite kärlek igen!!
    Söndagskram från Kate

    SvaraRadera
  8. Så fina bilder... både stämmningsfulla och mystiska!! Vem vet vad som finns för historia i väggarna

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  9. Å vilka fantastiskt fina bilder på "ditt" hus, ibland kan man hitta godbitar. Ha en bra kväll Karin

    SvaraRadera
  10. Underbara bilder på ett famtastiskt hus. Även om det är ett ruckel är det hur charmigt som helst o visst blir man nyfiken på varför det står tomt. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  11. Ja jag älskar också hus som väcker nyfikenhet så! Underbara slitna detaljer!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  12. Åååh helt underbart hus!! Underbart vackra bilder och så fin tolkning av temat! Jag får också massor av frågor kring huset, vill veta mera!!

    Kraaaaaam aka

    SvaraRadera
  13. Vilka fantastiska bilder, så vackra. Man blir ju himla nyfiken och full med frågor. De underbart med hus där det finns " liv " i väggarna.
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  14. Vilka bilder :-) Du förmedlade en sån känsla med huset och håller med föregående talare. Vill veta mer!
    Madde

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...