onsdag 9 oktober 2013

Gifta i 20 år!

1993-10-09


Idag är det tjugo år sedan jag och Mannen i mitt liv gifte oss!

Tänk vad åren går... minns det som om det var igår (Förstås! Det brukar man ju göra med viktiga stora händelser!) den där gråa lördagen i oktober, regnet hängde i luften. Tror minsann att det var snö-blandat regn som föll på oss då vi kom ut från Gammelgården, där i vår hembygd. 
Vi gifte oss i smyg, jag och Mannen i mitt liv. Endast två personer visste om vad som var på gång. Och det var inte våra mammor ;) Nej, det var en kvinna som hade bjudit oss på 50:årsfest just den dagen, som vi ju fick tacka nej till... och hon teg som muren om det hela så klart. Alla trodde att vi skulle på 50:årsfest och barnvakten till tvillingdöttrarna var därmed fixad, så jag och Mannen kunde åka till länets residensstad och äta bröllopsmiddag på restaurang på kvällen. Praktiskt och smart va?! ;) Själva vigseln var de då 9 månader gamla döttrarna med vid, de satt på golvet och lekte med någon kopparkruka, under tiden vi lovade varandra både det ena och det andra :) ;)  
Den andra personen var min kompis som dök upp när jag skulle lämna in hindersprövning, och mitt dåliga pokerfejs fick mig att bli tvungen att berätta ;) Det yttrade sig i att det var hon och hennes dåvarande sambo som stod och väntade utanför Gammelgården och kastade risgrynen på oss, där i regnet... ;) 
Så vi lurade dem hela högen  ;) Egentligen borde ingen blivit speciellt förvånad, eftersom vi redan efter att ha varit tillsammans i enbart 2,5 månad förlovade oss på nyårsaftonen 1990, och det fanns nog en och annan som undrade om det var så klokt och genomtänkt? Kanske inte, men impulsivt och fyllt av kärlek. Och det håller ju än... ;) 
Reaktion blev det ju i alla fall, glömmer aldrig svärmors förvånade min när vi på eftermiddagen dyker upp finklädda, flera timmar för tidigt för kvällens 50:årsfest som alla tror att vi ska på... När hon ser min blombukett, börjar hon ana och jag tror minsann det var en tår i ögat när hon ropar inåt huset åt svärfar " H... De har varit och gift sig!" Varpå han kommer farandes i bara kalsongerna och utropar "VA???!!!"  ;) :) 
Mina föräldrar blir så klart lika förvånade när vi lite senare lämnar döttrarna för barnpassningen, och meddelar att vi kommer som "Herr och Fru Eriksson ;)" (Ja, vi hette så då) ;) Kanske blev någon lite besviken över att inte fått dela denna stora stund med oss, men nu är väl allt förlåtet? ;) 
Så här tjugo år senare (Konstigt bara, för jag känner mig verkligen inte 20 år äldre!!!) så älskar jag fortfarande Mannen i mitt liv lika mycket som då! Eller nej, jag älskar honom faktiskt ännu mera! Vi har gått igenom så mycket tillsammans under alla dessa år, saker som svetsat oss samman och stärkt vår kärlek till varandra. Vi känner varandra utan och innan, det gjorde vi ju inte på samma sätt då, för tjugo år sedan ;)  
Och i kväll, då firar familjen hemma, med hummer och bubbel :)

Till dig, Mannen i mitt liv, för jag gissar att du kanske läser detta: 
Jag älskar dig!

(Jo, han brukar läsa mina blogginlägg, han vill väl veta vad jag skriver om honom ibland ;


Maria


26 kommentarer:

  1. Åh vilket härligt minne och så bra du berättar! Sitter här med en tår i ögat och ler...
    Önskar er en härlig bröllopsdag och lycka till på den fortsatta vägen!
    Kram Eva, Tinibelli

    SvaraRadera
  2. STORT GRATTIS till er båda!
    Så härligt och vilka knasbollar ni var som sprang iväg så där och bara gjorde´t !
    KRAM!
    Judita

    SvaraRadera
  3. Vilket fint inlägg! Grattis till er båda! Ja det är ju en dag man minns "som igår"... vi gjorde det också ganska diskret även om det läckte ut ändå, så vi hade fest sen i trädgården... och ja, känslorna är större nu... mycket vatten som rinner under broarna under så många år (23 för oss).
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  4. Åååh det är så fint alltihop så när du kom till kärleksförklaringen på slutet så kom en tår i ögat på mig..eller två;) Underbart och STORT grattis till er <3 Många kramar från mig

    SvaraRadera
  5. Grattis på bröllopsdagen!!! Jag ryser när jag läser eran historia, så fint!
    Vem säger att det är fel att göra något vilt och galet och sticka och gifta sig!
    Ha en fin bröllopsdag
    Kramar Sandra

    SvaraRadera
  6. Grattis på Er fina dag idag!! Perfekt med litet bröllop, eller hur!! Njut av kvällen tillsammans med resten av familjen!
    Kram Kate

    SvaraRadera
  7. Ååå...haha.. nu ler jag genom tårarna.. ja det är sant.. de rullar faktiskt ner för kinderna nu..
    SÅ fint skrivet och jag tycker det är så underbart att se att man älskar varandra runt universum och tillbaka fortfarande efter 20 år. Så är det ju för oss med..;) Jag känner igen mig så i dina ord.. förutom bröllopet då..hihi.. vi hade ju ett stort med 80 gäster..
    Önskar er ett stort stort grattis!
    länge leve kärleken!
    Kraaaaaaaaaam Katarina

    SvaraRadera
  8. Vilken härlig verklighetssaga! Blev rörd. Grattis!
    Kram N

    SvaraRadera
  9. Åhh....underbart. Grattis till er båda!
    Kram Elisabeth

    SvaraRadera
  10. Då säger jag Grattis på bröllopsdagen! Och kan även jag berätta att jag och min man gifte oss i smyg även vi:)
    Nog för att våra föräldrar blev lite besvikna på oss,men vi tyckte det var enklast så och hade inte "tid" riktigt på den tiden:) Men det blev snabbt förlåtet:) Ha en fin dag...kramiz

    SvaraRadera
  11. Grattis till er båda! Lika bra att slå till direkt när det känns så rätt. Det gjorde vi också (inte gifte oss, men flyttade ihop väldigt snabbt). Det har jag inte ångrat! Hoppas ni får en fin dag! Kram Camilla

    SvaraRadera
  12. Stora kramisar på er bröllopsdag, ni är så fina. Underbart att läsa om er kärlek för varandra, så äkta o så varm. Förstår precis hur du känner det, att det fortfarande efter 20 år flyger fjärilar i magen när Mr C ömt ser på mig eller sådår i förbifarten smeker min kind, en härlig känsla. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  13. Stort GRATTIS till er!! Det är fantastiskt att höra om kärlek som varar länge och dessutom blir starkare med åren. Det ger hopp :) All heder till er som hållit ihop och hållit kärleken vid liv i med- och motgångar. <3
    Stor kram och ha ett riktigt mysigt firande ikväll!
    Madeleine

    SvaraRadera
  14. Åh va härligt ett jättestort GRATTIS till er!!

    Kram Eva

    SvaraRadera
  15. Grattis på bröllopsdagen!

    Kram Linda

    SvaraRadera
  16. Grattis fina Maria! Utseendemässigt var ni väldigt lika på bröllopsfotot, unga och söta. Hoppas ni får en underbar dag.
    Kram/
    Berit

    SvaraRadera
  17. Fint inlägg och stort grattis! Själva har vi ett halvt år kvar till 20 år!

    SvaraRadera
  18. Niger..och säger Ett Stort Grattis!! På er dag!!
    Fira och ha en mysig kväll!! Kram Annika

    SvaraRadera
  19. Vilket härligt inlägg! Stort Grattis till er båda. Ni ser så oskyldiga men kära ut på bilden.
    Hoppas kvällen igår blev trevlig! Och stort lycka till framåt också.
    kram Helena

    SvaraRadera
  20. Inte ett öga torrt här, Maria. Så fint du skriver om mannen i ditt liv och er kärlek. Grattis igen! Kraaam Pia

    SvaraRadera
  21. Grattis på bröllopsdagen, vilket härligt inlägg att läsa.
    Önskar er många härliga år till
    Kram Linda







    SvaraRadera
  22. Så fina ni var på fotot! Grattis till era 20 år! Länge leve kärleken! Kram Jenny

    SvaraRadera
  23. Så fina ni var/är. Stort grattis till 20 år. Lycka till. Kram Mimmi

    SvaraRadera
  24. Stort grattis! :))
    Låter helt rätt att fira med hummer och bubbel - skål på er!
    Ha en underbar kväll!
    Kram kram

    SvaraRadera
  25. Och här sitter jag med en tår i ögonvrån, fniss :) Åh vad romantiskt, vad fina ni är på fotot och så kärleksfullt du skriver om din man!!

    Stoooort grattis till er båda!!

    Kraaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  26. Åh så fint du skriver. Stort grattis till er!
    Ha en mysig kväll.
    Kram Maria

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...