tisdag 29 oktober 2013

Favoriter i inredning

Bland alla tidningar som ligger här och där...


Mina favoriter i tidningsvärlden just nu är den norska "Vakre hjem &Interiör" och svenska "Home & Country". Tidningar med tjocka "pappriga" blad, många sidor. Gillar! 

Jag är inte mycket för "modernt", stramt, färgglad allmoge, vitt lantligt, shabby-chic. Nej min passion ligger hos New England och "country-life" med en touch av industri och kolonial ;)

Jag har ända sedan jag var liten gillat gamla bruksföremål, som skrivmaskiner, gamla strykjärn, gamla böcker m.m. Vintageprylar helt enkelt. Och någon gång på 90:talet så föll jag för det marina med måsar, fyrar, segelbåtar. De senaste åren har mitt inredningsintresse utvecklats enormt och jag har liksom "hittat hem". Hem till en blandning av skärgårdsdröm, stuga i fjällen (trots att jag inte gillar vinter eller åker skidor) och den där "hästgårdsdrömmen". 
Ni vet när man både vill sitta i skärgårdshuset en vindpinad eftermiddag i november och dricka irish-coffee vid brasan, samtidigt som man en solig förmiddag vill gå med hunden mellan hästhagarna och njuta av trädens vackra höstfärger ;) Eller att sitta på fårskinnen på en vintrig veranda och dricka het äppeldrink med kanel. (Jag är nog en "höstig" countrygirl haha…;) Där i tankarna kring detta, hittar jag min inredningsinspiration, min passion. Och det är det här som jag tycker att jag hittar i dessa två tidningar.

Har ni "hittat er stil"? Har ni några favoriter när det gäller inredningstidningar?

Maria


16 kommentarer:

  1. Mysigt med tjocka inredningstidningar. Jag ar aldrig tittat i den norska tidningen. Mina bästa är nog lantliv och Antik &Hem- Kraam Pia

    SvaraRadera
  2. Härligt med tjocka inredningstidningar:), gillar Lantliv och Sköna Hem kram Diana

    SvaraRadera
  3. Home & country har jag aldrig sett, den ska jag prova att köpa. Tack för tipset!!
    Känslan är skön när man hittar "hem" till sin personliga inredning. Önskar Dig en härlig (tråk-)tisdag...;)
    Kramis från Kate

    SvaraRadera
  4. Jag köper Vakre hjem ibland, men Home and Country har jag aldrig köpt. Måste kolla efter den sedan när jag ska handla. Vakre hejm, Drömhem & Trädgård och Lantliv tror jag är mina favoriter.
    Jag gillar också New England med en touch av country. Känner igen mig i det du skriver, och du får så bra ord på det.
    Ha en fin tisdag
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Vackre hem är min favorit tidning. Känns nästan som en bok! :)

    Ha en bra dag!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  6. Där har jag nog lite av varje... just nu sitter jag på det vindpinade berget, på ön, med ett nästan stormande västerhav utanför (idag också)... för att sen om några dagar åka till det där countrylife-livet med kakelugnar och hästhagar (visserligen tomma, men ändå...) så jag håller med du, jag. Lite av varje alltså, och gillar mest Lantliv, Drömhem & Trädgård, Country Living (US) och sen blir det lite gott o blandat vad jag drar med hem från affärn.
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  7. Jag har nog ingen direkt stil sådär utan gillar lite utav varje & vårt nuvarande hem är kan man säga under pågående uppbyggnad? :) då vi relativt sett nyligen blivit sambos. Min favorittidning är och har nog de senaste 10 åren varit Lantliv.

    SvaraRadera
  8. Vet just inte vilken som är min absoluta favorittidning eftersom jag inte har koll på alla, gillar Drömhem och trädgård och Vakre hjem. stil, njae jag är nog stillös tror jag:) gillar inte kalt- för modernt, inte heller helt vita hem om det inte är på landet förstås. Där i stugan har vi det ju ganska så lantligt. Jag gillar naturinspirerande looken, gillar vårt vardagsrum. Vardagsrummet är ju det enda som jag lagt ner lite tid på och verkligen funderat på hur jag vill ha det men vilken stil det har ja inte vet jag. Kläder däremot då har jag en stil, älskar ju kläder som du vet.
    Ha en fortsatt fin vecka.
    Kram/
    Berit

    SvaraRadera
  9. Jag låter huset bestämma stilen o eftersom vi bor i en funkisvilla blir det funktionellt, enkelt o stilrent. En stil jag trivs med o känns väldigt jag. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  10. Jag har inte läst någon av magasinen..... Jag skulle nog vilja säga att min stil är en blandning av det moderna och en touch av enkelhet haha. Kram Anette

    SvaraRadera
  11. Ett tips: titta in på bloggen Den vita drömgården. jag tror att bloggerskan som bor där har preciiiis din stil på sitt hem. Dessutom har hon hästar och ett New England-hus....

    SvaraRadera
  12. Haha! Gissa vad som ligger på min vänstra sida av laptopen? Nya numret av Home & Country!
    Ja, vad jag har för stil, det vet du ju redan och jag har också hittat hem till den där country/lodge-stilen.
    Måste ha varit en cowgirl i mitt förra liv. (fast för några inlägg sedan skrev jag ju att jag hade varit Same då jag även älskar kurbits...) hihi!
    Tack för de värmande orden hos mig om bloggen!
    Judita

    SvaraRadera
  13. De där tidningarna var nya för min del. Jag har bara köpt alla tidningar där det står "köksspecial" på under senare tid, hehe. Ha en go dag! Nu är det tillbaka till målningen för min del :-)

    SvaraRadera
  14. Sällan jag bläddrar i tidningar nu för tiden. Saknar det.

    Kram N

    SvaraRadera
  15. Jag spar nästan alla tidningar och har högar med Vackre Hjem, Lantliv och några Jeanne d´Ark Living som jag bläddrar i emellanåt. Just inga nya tidningar köper jag numer... är lite trött på dem och min egen stil har alltid varit min. Älskar mest kottar, stenar, grenar och mina gamla nötta själfulla saker, viktiga för mig:) Tittar gärna på de vackra bloggarna och kan inspireras. Men min stil är alltid den jag återkommer till!

    Kramar från Eva-Mari, som inspireras av din "rena" stil!

    SvaraRadera
  16. Nej jag har nog inte helt hittat min stil. Är lite "kräsen" och kanske feg och vill tänka länge innan jag införskaffar något för jag vill att det ska kännas rätt så i ett nytt hus blir det lätt lite tomt lite för länge kan jag tycka. Men så brukar det bli ett litet ryck.
    Fast ibland tänker jag att jag skulle behöva ett större hus så att jag kunde ha flera stilar ett i varje rum eller så för det finns ju så mycket snyggt!!? ;-)
    KRam Anette

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...