tisdag 10 september 2013

Svenska filmtips

Go kväll! Denna tisdag bjuder jag på ett par filmtips! 

VIA

Den här filmen såg vi för någon vecka sedan. Rätt okej, men absolut inte i klassen "bästa film" ;) 

Så här står det att läsa om filmen:

Efter sina föräldrars plötsliga död upptäcker Tuva (Bornebusch) att hon är adopterad och börjar tillsammans med sin dotter söka upp sina rötter – en känslomässig färd som leder tillbaka till den lilla staden där hon växte upp. Men vad är det egentligen invånarna så desperat försöker dölja? Hoten växer sig starkare ju närmare hon kommer sanningen.


VIA

Den här filmen såg vi i söndags. En "lagom" film att se en slapp söndagskväll. Den vinner poäng på att den känns lite gammaldags charmig och miljön är vacker :) 

Så här står det att läsa om den:

Dagen före bröllopet går den blivande bruden Anneli in i en blomsteraffär för att godkänna sin brudbukett, och därifrån försvinner hon spårlöst… tills hon hittas mördad med en bukett liljekonvaljer i handen. Puck (Tuva Novotny) och hennes blivande make Eje Bure (Linus Wahlgren) undersöker mordgåtan tillsammans med riksmord-kommissarie Christer Wijk (Ola Rapace), och mörka hemligheter avslöjas i den idylliska småstaden Skoga, där alla verkar ha något att dölja. Historien utspelas i ett ljuvligt vackert 1950-tal.

Gillar ni svenska filmer? 


Maria

12 kommentarer:

  1. Ja, jag gillar svenska filmer och ser dem gärna. Speciellt gillar jag svenska deckare. Ha en fin kväll! Kram Camilla

    SvaraRadera
  2. Filmtips är alltid bra att få och jag tittar mer på film på hösten och vintern. jag gillar svenska filmer och jag tror att en ''lagom'' film skulle passa mig bra.
    Kram viktoria

    SvaraRadera
  3. Lang-deckarna är speciella, för de var nog de första vuxen-böcker jag läste. (Vad säger det om mig som ung? hihi)
    Så den filmen tror jag att jag skulle gilla. Det finns visst flera?
    Är dålig på att kolla på hyr-film nu, för jag har boxen full med inspelade Tyst Vittne och Mördare Okänd ihop med filmer typ Chocolat och skräckisar som jag bara vågar kolla på när det är ljust. Det säger ännu mer om mig kanske... Lunch och Tyst Vittne med rejäla bårhusscener... mer ketchup, anyone?
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  4. Hallå där!

    A jag älskar Svenska filmer och Svenska serier...men Kung Lillekonvalj av dungen tyckte vi var urdålig...kanske hade vi alldeles för höga förväntningar...:(

    Nu rekommenderar ju alla "Hur många kramar finns det i världen" (Hmm..tror den heter så..) Så den skulle jag vilja se.

    Det låter så himla trevligt med alla dessa cykelfester man läser om.
    Vi bor ju på landet utan grannar så jag tror inte det är så lätt för oss men jag skulle helt klart haka på en sån grej.. hur kul som helst ju och så himla skoj att träffa nya människor man annars kanske inte skulle ha ätit middag med..;)
    Å lilla vovven....ååå...hur söt är han inte på en skala där han hänger över soffkanten..;) Vår Sally hoppar gärna upp o lägger sig på soffryggen o kikar ut genom fönstret.
    Va mysigt det ser ut som ni hade där på Fjäderholmarna. Ni har verkligen gjort många härliga utflykter den här sommaren...det skulle vi med göra...sa vi... men det blev inte av..:( ..men det kommer ju en sommar till!
    Ha en fin dag!
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  5. Tack för tips! Har inte sett någon av dem.

    En liten fråga - har du koll? För det har inte jag. . .
    http://ninelin.blogg.se/2013/september/inget-syfte-langre.html

    Kram N

    SvaraRadera
  6. Filmtips är välkommet!!! Jag gillar svenska filmer!

    Kramar Sandra

    SvaraRadera
  7. Jag gillar svenska filmer, men har inte sett de här. Tack för tipset.
    Kram
    Anneli

    SvaraRadera
  8. Tack för tipsen, nu vad det ett tag sen jag såg en riktigt bra svensk film, men de finns, men ofta har de några år på nacken. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  9. Tack för tipsen, sånt tas gärna emot:) Gillar ofta svenska filmer, tycker de kan vara rätt bra!

    Kram fredrika

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...