fredag 16 augusti 2013

Vårt spa-bad!

Fredag kväll och kanske vi tar ett bad? 


Jag berättade ju förra fredagen att vi skulle införa en ny fredagsrutin hos Wikers, så länge, i brist på bastu. Tanken var att bada ikväll, men det känns som att det kom något emellan. Typ trötthet... Känner mig rätt slut efter denna jobbveckan. Brukar vara så första veckorna på terminen, att man är helt slut på fredagarna. Ovan att jobba efter lång ledighet och mycket nytt på jobbet med nya barn osv... Badar jag, så somnar jag väl där i... 


Jag har fått många frågor kring vårt spa-bad. Vad det är för något? Om man kan bada på vintern m.m... 
Det är alltså ett utomhus-badkar med massage, alltså "bubbel-badkar". Det går på el, är uppfyllt och varmt dygnet runt, året om. Ett isolerat lock håller värmen inne. Vi väntar dock fortfarande på vår automatiska lock-lyftare (som gör det enklare att hantera locket på egen hand) som är restnoterad från fabrik. 
Man fyller alltså inte upp badet och eldar varje gång man vill bada, som man gör i s.k "badtunnor". Vi vill kunna gå ut och bada precis när vi känner för det, inte behöva planera och förbereda långt innan. Det har plats för sex personer, är 214x214 cm brett och 92 cm djupt, och rymmer drygt 1700 liter vatten. 

Man rekommenderar att ha badet nära en utgång, för på vintern känns ett antal meter ganska kallt. Vårt bad står väl ca 2-2,5 m kanske, från utgången från det som skall bli vår dusch/bastu. Vi planerade ju för detta bad redan då vi ritade huset. Vi tittade runt och jämförde olika bad innan vi till slut bestämde oss för detta. Den som vill ha mer information/fakta kan läsa HÄR
Vi hade pool vid vårt förra hus, men kände nu, att först och främst ville vi prova på ett spa-bad, som man kan använda året om. Vi är väldigt nöjda! Väldigt avkopplande! Värt varje krona!

Nu måste jag nog bestämma mig! Bada eller inte, denna fredagskväll? Eller ska jag rent av ta ett morgonbad i morgon bitti istället? Det har vi aldrig testat....



Maria

10 kommentarer:

  1. Så mysigt...nyfiken och undrar om det blev något bad. Kram anette

    SvaraRadera
  2. Verkar sååå härligt och ser inbjudande ut. Det skulle va något i vår pytteträdgård här hemma, ha ha. kanske på baksidan så slapp vi bestämma vad vi skulle göra med den för det har vi funderat på ett tag nu, tror jag skall föreslå det för maken:)
    Ha en fin helg.
    Kram/
    Berit

    SvaraRadera
  3. Ganska så mysigt nu måste jag erkänna när det börjar bli lite kyligare där ute. Inte hoppar jag i poolen nu kan jag lova. Ha det bra.. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  4. Morgonbad låter helt underbart, kura du i soffan ikväll :)
    Kram

    SvaraRadera
  5. Låter toppen med bad tycker jag!!!! Ser sååå mysigt ut! Bra val med ett utespa :) Praktiskt också att kunna hoppa i när som helst utan planering, toppen!

    Önskar dig en finfin helg!

    Kraaaaaaam aka

    SvaraRadera
  6. Å, så härligt! Morgonbad låter helt otroligt härligt. Vilken bra idé :-)

    Njut av helgen! Soffan väntar på mig nu ;)

    KRAM!!

    Lotta

    SvaraRadera
  7. Jag är inte så mycket för varma bad men det ser faktiskt skönt ut! Är en riktigt badkruka må du tro! Vi har även en stor bastu i vårt hus som vi inte ens startat under de här 7 åren vi bott här...*skratt* Kanske dagen kommer, kanske...
    Önskar Er en riktigt skön lördag, med ev morgonbad!! Kram Kate

    SvaraRadera
  8. Vad mysigt det ser ut! Förstår att du är trött denna fredag. Jag var också trött, men idag får ni bada istället:) Kramis Nilla

    SvaraRadera
  9. Älskar vårt spa bad, också för trött för att bada..kram Diana

    SvaraRadera
  10. Verkar hur mysigt som helst. Skönt med en sån variant som jämt är varm, så man kan ta spontanbad som sagt.
    Önskar dig en fin lördag!
    Kram kram

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...