måndag 5 augusti 2013

Vardag (och ett filmtips)

Måndag och första arbetsdagen efter en lång ledighet...


Det är allt en speciell känsla första arbetsdagen efter sommarens semester. Vemod, kanske är ett bra ord? Ångest känns att ta i... men vemod... ja det kanske är så det är? 
Helt plötsligt är den där... dagen man inte väntat på... (Årets värsta måndag, som Mannen i mitt liv sa;) När man kommit tillbaka på jobbet så hinner det inte gå långa stunden förrän det känns som att det var igår, man var där sist. Någon som känner igen sig? 
Jag är hyfsat bra på att njuta av livet och stunden i nuet... och försöker fokusera på det även nu. Sommaren är ju inte slut i alla fall... Det är sol och värme fortfarande och i mitt jobb får jag ju vara ute en hel del. 


Hemma har jag en rätt stor gräsmatta att sträcka ut mig på om jag vill, när jag kommer hem. (Så inte går det någon nöd på mig inte)Just det var det ett gäng tjejer som gjorde när jag kom hem idag. Döttrarna med sin kusin(som passar på att få lite "lantluft" några dagar och slippa sitta ensam i lilla lägenheten i Stockholm :). Lite senare när jag kom ut så hade de rest på sig och masserade varandras ryggar på rad. Jag funderade ett kort tag på om jag skulle våga berätta vad de påminde mig om precis då... Jo, jag måste tänkte jag, och hävde ur mig - "Ni får mig att tänka på det där vinet "Tre apor" när ni sitter där... fast ni är mycket sötare!" Det gick bra, de svarade mig med ett gott och glatt skratt alla tre ;) :) 
Så nu är man inkastad i vardagen igen och det gäller att hitta ett slags balans, att känna harmoni ;) Lite skönt är det i alla fall att komma in i sina rutiner tycker jag. Att planera veckans matsedel och storhandla, veckostäda (Jo, jag gillar faktiskt att ha rutin även på det!) att känna fredagskänslan, njuta av en ledig lördagsmorgon... ja, ni kanske förstår och någon håller kanske med också? ;)
Vi försökte mota bort den trista "söndagskväll-efter-skön-semester"-känslan i går kväll med att se på film... Komma in i rutinen "se-på-film-på-söndagkväll" ;) :) 


via
Vi lyckades rätt bra. Filmen var rolig med ett lagom allvar och lite eftertänksam ;) Tips! 


Maria

14 kommentarer:

  1. Jag känner så väl igen mig i det du skriver! Egentligen gillar jag ju också rutiner. Och faktiskt så längtar jag liiite, liite efter vardag igen. I alla fall efter de där rutinerna!
    Söta tjejer du har, att du inte passade på att sätta dig längst fram ;-)

    SvaraRadera
  2. Jag känner igen känslan, vemod var ett bra ord. Vardagslunken är inte sååå pjåkig den heller, även om jag gärna velat haft lite till av semesterlunken. Söta små apor Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  3. Skönt att det gick bra med första dagen.. Jag börjar oroa mig för hurbdet ska bli för mig, men det kommer säkert gå bra det också! Tack för filmtipset.
    Kram Helena

    SvaraRadera
  4. Den känslan känner vi igen...tufft! Det brukar gå bättre än vad man tror ;)

    Ja, jättesöta tjejer och fin bild. Ser skönt ut!

    Tack för filmtips, just up my alley

    KRAM!!

    SvaraRadera
  5. Så skönt att första dagen är avklarad! Visst är det så att man får tänka positivt... man har ju eftermiddagarna, kvällar och helger att fortsätta njuta av varma sommardagar :-) Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Det bästa med att inte ha haft semester är just det att man slipper den där ångesten som kommer när man ska tillbaka på jobbet igen. Men visst det är klart att jag önskar att jag hade haft semester detta år då det har varit så vackert mest hela tiden.
    Ha det bra
    Kram Linda

    SvaraRadera
  7. Nu har jag inga flera kvällar denna vecka och inga i nästa heller, för nästa vecka så bär det förhoppningsvis av till fjätervålen, till älsklingens stuga. Mina föräldrar kommer följa med denna gång så det blir kul. Då kan jag i alla fall få känna att jag har någon form av semester i alla fall
    Kram Linda

    SvaraRadera
  8. Min första dag avklarad också:) såg också just denna film. Jättefin bild på tjejerna! Kram Nilla

    SvaraRadera
  9. Här njuter jag sista veckan av ledighet till max stor kram Diana

    SvaraRadera
  10. Jag är inne på min andra jobbvecka men har semester igen nästa så det är rätt okej. Men visst är det så att man kommer in i gamla gängor snabbt, som om man inte varit ledig alls!

    Egentligen är det inte så att jag inte gillar överraskningar men jag får aldrig några så jag är inte van. Samma med planering. Jag fixar och planerar lååångt i förväg åt mig och andra. Så det är väldigt konstigt att nån har planerat åt mig och jag är inte helt bekväm med det. :) Fast det var en toppen dag!

    Ha en skön dag!
    kram Kia

    SvaraRadera
  11. Godmorgon!
    Jag har sån tur att jag jobbar halvveckor fortfarande..;) eller halv veckor förresten...1-2 dagar/v blir det och det känns helt lagom..;)
    Jobbade i går och är ledig idag..;)
    Vilket bra filmtips och jo jag håller också med..det ska bli skönt att komma in i rutiner igen.
    Himmel vad du syr...i dag har jag bestämt mig för att i alla fall bööörja röja i mitt syrum..så snaaaart kanske jag också kan få ändan ur och sätta igång.
    Vad mycket mysigt ni gjort p er semester...blir lite avis...för det var vår ambition också...istället har vi bara varit hemma....vi skulle göra så mycket dagsutflykter så...
    Suck...det får väl bli nästa år..;)
    Ha en bra dag på jobbet nu då!
    kram Katarina

    SvaraRadera
  12. Sim sala bim så rullar vi igång vardagen igen... Men sommaren är inte slut än...:)
    Söta apor i din trädgård..;)
    Tisdagskram från Kate
    PS tackar för filmtips!!

    SvaraRadera
  13. Hej på dig!
    Ojoj, jag behöver inget filmtips inser jag, har inte läst en endaste blogg under hela sommaren så gissa om jag har mycket att läsa! Vi åker ofta iväg och äter middag i naturen även då vi jobbar, och på så sätt känns det som att ledigheten finns kvar. Särskilt i september är det underbart här på Österlen när det fortfarande är rätt varmt och man har stränderna för sig själv.
    Hoppas du får en bra första arbetsvecka!
    Kram från mig!

    SvaraRadera
  14. Min sista semesterdag börjar snart ta slut och i morgon är det dags igen för jobb. Det har varit många avkopplande dagar. Mycket skönt!!! Vilka fina bilder från en mysig resa du visade. Vi har en liten båt och med den har vi åkt en hel del i år. Härligt att kunna ge sig ut en sväng på sjön. Ha det gott fina du! Kram Veronica

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...