onsdag 14 augusti 2013

Då är man igång igen

Nu känns det verkligen...


Det känns att vardagen är tillbaka. Jobbat drygt en vecka, snart två ;) Vi har haft våra sedvanliga planeringsdagar måndag och tisdag v.33. Som alltid ;)  Läste i lokaltidningen att många föräldrar upplever det krångligt när personalen på förskolan har planeringsdagar. Det blir krångligt för dem, eftersom de måste avsätta semesterdagar till detta, eller ta ledigt utan betalning.  
Ni som arbetar på förskola vet nog hur betydelsefulla dessa dagar är för oss. För er andra kan jag säga att det är viktigt att vi får dessa dagar för att planera verksamheten, skriva nya dokument och upprätta nya rutiner m.m, m.m  utifrån den nya barngruppens behov. För att kunna bedriva en så bra verksamhet som möjligt för barn och föräldrar. 

Vi avslutade i tisdags med gemensam måltid vid en lägergård långt ut på landet utanför orten. En lite nergången (bortglömd?) men vacker byggnad som använts som barnkoloni någon gång i tiden. Nu har man börjat renovera upp den, och det är kul tycker jag, för det finns massor av vackra detaljer på huset. Huset ligger inbäddad i grönska med en sjö och badplats nedanför. Kan tänka mig att många barn stojat i vattnet där, och kanske även lärt sig simma? En sovlänga finns vid sidan om, och där har det säkert berättats en och annan spökhistoria som gjort att någon inte vågat gå ensam ut på dass i mörkret? ;) 

Själv kunde jag inte låta bli att fota lite med i-phonen och drömma om hur vackert man skulle kunna göra detta hus... Det är vackert inne också ska ni veta.(Om man ser bortom slitage;) Med pardörrar mellan rummen, som är som salar, så klart, eftersom det vistats många där samtidigt :) Tur att Mannen i mitt liv inte var med och kunde höra när jag tänkte högt... Fast, det är alldeles för långt ut på landet för att jag skulle kunna bo där! Och mig veterligt är huset inte ens till salu ;)
Som sagt vardagen är här igen och nästa vecka börjar skolorna och då är man verkligen igång på riktigt igen! Har ni kommit igång efter semester? 


Maria

12 kommentarer:

  1. Oj vad det har växt igen sedan jag var där sist. Vi var där och övernattade med våra sexåringar flera år i rad. Håller med, vilket fint hus och den verandan ut mot sjön.. man döööör. Jag får exakt samma tankar som du att rusta upp, göra fint när jag ser gamla fina byggnader. Ha det fint, vi ses kanske på fredag. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  2. Hallå där!
    Ja oj vilket ställe!!
    Hihi..jag är likasamma som du och drömmer mig ofta bort i hur det skulle vara att renovera ett så fint ställe sen vaknar man upp och inser att på den platsen skulle man ju inte vilja bo...bara i huset..;)
    Jag förstår utan att vara pedagog att de dagarna behövs. Då våra barn var små tyckte jag det var rätt mysigt att bli "tvungen" att vara hemma... det enda som var tokigt var att då man hade en på dagis och en på fritids var inte dessa dagar samtidigt. Nu tror jag de har synkat dem i vår kommun..;)
    Vilken underbart fin klänning på snygga dig och jag håller med om att det blev superbra i köket. Kul med nytt nu inför hösten.
    Kraaaaaam Katarina

    SvaraRadera
  3. Så himla fint. Förstår att dessa dagar är betydelsefulla för er och viktiga för verksamheten i sin helhet. På förskolan där mina barn går tycker jag bara att det var synd att det inte stod med i sommarschema lapparna som vi fick fylla i före sommaren. Så att ´jag kunde haft lite framförhållning med att ta ledig. För det finns inget jag hellre gör än att spendera tid med mina barn. och tur nog har jag ett jobb där jag kan arbeta hemmifrån eller ta ledigt med kort varsel.
    Tack fina för tipset om header. Vå dator är överfull, måste köpa en ny, så jag tror att jag testat att gjort så men av någon anledning fungerar det inte =(

    SvaraRadera
  4. Jättefint. Älskar sånt här!

    Planering behövs, och jag håller med Sally....tyckte om att få vara hemma ;)

    Stor kram!!
    Lotta

    SvaraRadera
  5. Dom där extra dagarna är vi i våran kommun väl informerade av!! Men du vet det finns alltid någon som ska påpeka och klaga... Alltid!
    Vilket mysigt hus, pardörrar och stora salar ja det hade varit något att sätta tänderna i, kanske lite Ernst känsla ;-)

    Ha en fin kväll
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  6. Att det ska vara meningsfullt måste väl ändå vara prioriterat och personalen måste ju också få sin semester! Nä, kör på ni tycker jag. Härligt att få tid att prata ihop sig tycker jag och planera i lugn och ro. Vilket mysigt ställe ni var på! Skönt att planera på annan plats än på själva arbetsplatsen... Ha det gott!

    SvaraRadera
  7. Planeringsdagarna är ju väldigt viktiga, för oss, personalen! Dessutom vet ju föräldrarna lång, långt i förväg att de kommer och förhoppningsvis kan de ordna någon som hjälper dom med barnen....
    Vilket underbart hus, så fint! Först trodde jag att det var Din förskola...:)
    Ha det bäst, kram Kate

    SvaraRadera
  8. Vilken snickarglädje, så fint! Men du, toka där, tänk inte ens tanken!! Ni bor ju så FINT!
    KRAM kraaam,
    Judita

    SvaraRadera
  9. Ja,vi var nog många som fick lust att rusta upp Eda! Kakelugnar och fem meter köksbänk skulle sitta fint! Fast,nej, jag säger som du. Alldeles för långt ut på landet. Men fint var det!

    SvaraRadera
  10. Vilket ställe! En dröm att få renovera nåt sånt ;)
    Jag kämpar mig igenom första veckan här... Kram Suss

    SvaraRadera
  11. Vilket fint ställe!
    Har även köpt "din" klänning som kommer från Indiska. Jätteskön och väldigt användbar!/agw

    SvaraRadera
  12. Vilket fint ställe! Vad kul att någon nu äntligen lägger en hjälpande hand på det så inte förfallet går för långt :)

    Önskar dig en fin helg!
    Kram Marie

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...