måndag 18 mars 2013

Våra kaminer

Hemma hos oss har vi två kaminer...


På bottenplan, rakt in från entrén, mellan kök och vardagsrum har vi vår murspis. En "riktig" kamin med skorsten och som eldas med ved (som jag tror att ni alla fattar ;) och ger både värme och är en hög mysfaktor! 


På övervåningen i vårt sovrum, har vi en kamin som är skorstenslös, som jag visade er igår. (Ni verkade gilla den, så jag tänkte ni skulle få veta lite mer om den)

Den är väldigt "smart", eftersom man kan ha den i princip var som helst. 
Den eldas med ett slags spisbränsle.

Inget os eller rök. 

Vår modell har tre stycken koppar som man häller i lagom mängd spisbränsle i. Så tänder man på vätskan. (Vill man släcka innan det brunnit ut, finns ett lock som man kväver lågorna med)

Lågorna är ju inte lika fina och mysiga, som riktiga lågor men ändå... det är mysigt att tända den kyliga kvällar och den ger värme! 

Dessutom så tycker jag att spisen är snygg att se på, som möbel också!  ;) 


Maria

19 kommentarer:

  1. Jäklar så fint det där såg ut med kaminerna och det lilla man ser av det som visas på bilderna så verkar det som att ni har ett riktigt snyggt hem.
    Mvh Linda

    SvaraRadera
  2. Riktigt snygg och stor mysfaktor för dom som inte kan ha en riktig kamin! Och som du säger, snygg möbel också!
    kram Helena

    SvaraRadera
  3. Åh, mysigt :) stor kram Diana

    SvaraRadera
  4. Vilken fin! Nu fick jag en pangidé till sovrummet- ångrar att vi inte satte in en riktig dit också men en sån här skulle nog få plats.
    Kram! Judita

    SvaraRadera
  5. Det är smidigt med kaminer man eldar med spisbränsle, vi har en oxå:) mysigt!
    De är jätte fina bägge två ni har i huset.
    ha en fin kväll.
    Kram Jennie

    SvaraRadera
  6. Hallå! Mysigt att ha i sovrummet, ha en härlig vecka Karin

    SvaraRadera
  7. Riktigt hög mysfaktor!

    kram kram Malin

    SvaraRadera
  8. Fina båda två!
    Och den nedersta blev jag väldigt intresserad av :D
    Vi vill ha något som ger extra myskänsla och värme, men det är ju ett ganska stort projekt att fixa med skorsten och allt, så ja, den sista där...

    Pss. nu finns några skor i en av flikarna på bloggen :)
    Kramar!

    SvaraRadera
  9. Åh, vad jag hade önskat att jag hade en sådan i vårt sovrum, och särskilt ikväll då det blåser storm ute! Brrr!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  10. En sådan visste jag inte ens att det fanns så att den ger värme också! Kul att få veta hur det fungerar! Toppenbra inlägg! Ha en go kväll!

    SvaraRadera
  11. Vad mysigt med era värmekällor och riktigt snygga också!! Fiffigt med den fina spisen i sovrummet och jag håller med, riktigt snygg inredningsdetalj också!!!

    Vad kul att du vill vara med i min utlottning, jag håller tummarna :)

    Stöööörsta kraaaamen aka

    SvaraRadera
  12. Underbara kaminer!
    Jag vill ha en i sovrummet men mannen min tycker det blir för varmt... vore kanske lagom med en sådan skorstenslös... Kram Suss

    SvaraRadera
  13. Jag vill oxå ha kamin! Den översta liknar den som min mor & far har, fast din är pampigare. Tack för beskrivningen av den andra, verkar ju hur bra som helst, då kan ju vi oxå ha en sån, toppen att den faktiskt ger lite värme =)) Vacker är den ju med!
    Jag vill egentligen helst ha en liten svart gjutjärnskamin, men då krävs ju skorsten, om man inte bara tänder ljus i den då.

    Du har verkligen ett vackert hem!

    Ha en fin tisdag,
    kram Catta

    SvaraRadera
  14. Hej fina Maria.
    Men vilka härliga kaminer, det finns nog ingen del av ert hus som inte ser så där supermysig ut : ))
    Jo, jag bor i norra värmland och jobbar för ett flygbolag som har sitt huvudkontor i Stockholm. Jag är där ca 3-4 dagar varje månad, eller har varit hittills i alla fall. Som det ser ut nu så kan det bli lite mer framöver. Det tar mig bara ca en timma till Stockholm med flyg :)
    Det vore jättekul om vi kunde träffas frampå vårkanten när jag kommer ner :)Så roligt att få träffas på riktigt : ))
    Ha en jättefin tisdag och stoor kram till dig min kära vän.
    Jessica

    SvaraRadera
  15. WOW, vilka kaminer !
    Vilken prydnad för rummet och dessutom är det ju så underbart mysigt med eld ♥
    Murspisen passa så bra där den står mellan dom två vackra fönsterna.
    - Åter igen måste jag berömma ert vackra hem !
    Önskar dej en fortsatt fin vecka ♥
    Kram Anneli

    SvaraRadera
  16. Ja, det är härligt med kaminer. Ser väldigt mysigt ut!
    Kram Helen

    SvaraRadera
  17. Åh vad mysigt! Det är något visst med öppen spis. Den i sovrummet var ju en bra grej.
    Det är så skönt att sitta framför och bara mysa.
    Kram
    Anneli

    SvaraRadera
  18. Snygga kaminer, kommer verkligen till användning nu, fy vad kallt när man bara längtar till våren.
    Kram Lisa

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...