måndag 11 februari 2013

Vårt gästrum... en touch av Dalarna kanske?

Vårt gästrum här hemma.


När vi ritade vårt hus, ritade vi ett litet gästrum. Ett litet rum, som enbart skulle vara gästrum. Alltså inte kombinerat med kontor eller arbetsrum.

Ett litet rum med ett litet fönster (det är symmetriskt, på ytterväggen, med två andra fönster mot baksidan)och en dörr att stänga. I förra huset hade vi gästrum, kombinerat med barnens TV-rum, på hallen, med panelgardiner att dra för. Ganska "oprivat" för våra gäster. 

alla fall... det här gästrummet gjorde vi klart bland det första för att kunna ta emot gäster i nya huset. Men ändå känns det inte klart... det känns inte "färdigpiffat" om man så säger... 

Möblerna finns ju där. Vår dagbädd som man enkelt gör om till en dubbelsäng. Tanken från början var att det skulle gå i lite "försvenskad" New Englandstil. Med båtar, fyrar, fiskenät på väggen m.m. 

Prydnader som jag haft sedan 90:talet. Jag har alltid haft en förkärlek för båthus, fiskebodar, fyrar, åror m.m... Fast det är först på senare år jag fattat att det var New Englandstilen jag ville åt ;)

Det här gästrums-piffet har som sagt inte känts färdigt och rummet har känts lite kalt. Saker som inte ska vara i rummet har hamnat där osv...  Jag har många gånger tänkt att nu måste jag ta tag i det, men så har det kommit annat emellan...


Och så plötsligt i helgen hittade jag en matta på nätet...
via
Jag som aldrig varit speciellt förtjust i mattor förresten... jag tyckte denna matta var så vacker! Fråga mig absolut inte varför! Jag gillar inte "allmoge"... Men det måste vara mina rötter från Dalarna som gör sig påmint? Jag är ju dalkulla och kommer ju alltid på något sätt vara det, oavsett var jag bor ;) 


Så nu har jag bestämt mig! Dalarna ska plockas in i gästrummet!  De flesta som kommer och bor i vårt gästrum är ju dalfolk! ;) Då måste de väl känna sig som hemma!? Några saker har jag redan, som den här gamla lampan... nä, den blir nog "too much allmoge"... vi får se. Men dalahästarna kan stå där, på en hylla som jag tänkt sätta ovanför sängen. 


Och kuddarna som vi hade i utesoffan vid poolen kan nog fungera!  Och kanske den sprillans nya fleecefilten, som jag fått som premie i någon tidningsprenumeration och inte vetat vad jag skulle göra av den... kanske den kan komma till sin rätt? ;) Så får jag sy några nya kuddar, förstås ;)

Hade någon sagt till mig för något år sedan, att jag skulle ha "allmoge" hemma igen (ja, jag säger igen, för i vårt första hus, som vi hade i Dalarna, där var det furutak, panel både här och där och mycket färg...)... då hade jag nog fnyst... Jag gillar inte när det blir för mycket färg. 

Men i ett litet gästrum, där jag sällan vistas... där kan det ju inte skada? Och vi snackar om måttlig mängd... ;) 


Maria



15 kommentarer:

  1. Det blir ju kanon!! Då känner man ju sig ännu mer välkommen, om de flesta gästerna är därifrån :-) Kul när man hittar ett "tema". Ha en go kväll och lycka till med inredningen!

    SvaraRadera
  2. Det är ju jättebra att plocka in Dalarna om dina gäster oftast är därifrån! Vi ville också ha ett gästrum som bara skulle vara gästrum och inget annat när vi byggde så det blev ett loft över TVrummet. Svårt att hitta yta till allt...

    Som litet svar på din fråga hos mig, jag startade min lilla cateringfirma i höstas vid sidan av mitt vanliga jobb som ett hobbyföretag, har länge hållit på och lagat mat till dop, födelsedagsfester och sådant och väldigt länge velat starta något eget. Jag tar det med ro, och marknadsför mig knappast våldsamt. Jag har skrivit lite om mina uppdrag på bloggen, men det är jättekul och min tanke är att det så småningom ska bli lite mera än catering också!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  3. Dalarna i måttlig mängd låter ju finfint! Då känner släkten sig garanterat hemma! Blir roligt att se dina bilder efter piffet ;-)

    SvaraRadera
  4. Såklart att det ska vara en känsla av Dalarna i gäst rummet.
    Kommer att bli såå fint !!!!
    Vilken härlig isfestival du varit på

    Kram Thess

    SvaraRadera
  5. Så skönt att ha ett separat gästrum! Klart du vill ha lite Dalakänsla när du är en dalkulla ;) Fina kuddar med stjärnor på, har du sytt de med? Kram Suss

    SvaraRadera
  6. Den fleece filten var supersnygg, klart att allmoge och Dalarna ska få lite plats i gästrummet. Jag tvivlar inte en sekund på att det kommer bli supersnyggt. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  7. Hej hej!
    Men å va underbart att kunna ha ett gästrum sådär. Så fint det kommer bli med dalamönstren..;)
    Har kikat runt hos dig lite till nu..
    åååå så fint ni har det ! Vilka ytor och vilken öppen härlig planlösning.

    Jodu nu blir det till att tvinga ner sig framför symaskinen. Jag gillar egentligen inte alls att sy brudklänningar...bara en massa tyg och brudar som har bilden av att de kommer se ut som modellerna på bilderna i tidningarna... men men...den här tösen vill jag verkligen sy till...det ska bli riktigt roligt och när man gör det som en gåva är det ju inte som ett jobb..;)
    Jag ska ta o svara på frågorna i din fina award snart...har lixom inte hunnit än..
    Kram o ha en fin tisdag!
    Katarina

    SvaraRadera
  8. Vi har oxå en del projekt som skulle behövas en varm hand på. Men det kommer säkert.
    Lycka till med gästrummet.
    Kram Anita

    SvaraRadera
  9. Vilket mysigt gästrum :) kram Diana

    SvaraRadera
  10. Hej fina Maria.
    Va härligt med ett gästrum så att man bara kan säga."ja men visst kom ni, vi har ett gästrum ni kan sova i". Här hemma blir det "ja men visst kom ni" sen när man lagt på luren så kliar man sig lite i huvudet och funderar på hur man ska lösa sovandet.. Men det löser sig alltid. Finns det hjätrerum så finns det stjärterum!
    Ditt Dalatema är superfint!
    Såklart jag svarade på frågorna :) Tack för att du ville ge dom till mig :)
    Ha en underbar tisdag.
    Kram kram
    Jessica

    SvaraRadera
  11. Ja, lite Dalarna i rummet gör nog att det blir varmt och livfullt. Jättefint om du frågar mig :)
    Kram.

    SvaraRadera
  12. Det kommer att bli jättefint med lite dalainspirerat.
    Ha det bra!
    Kram
    Anneli

    SvaraRadera
  13. Åh så lyxigt med ett gästrum! Det är så skönt att kunna ha ett sånt! Vi har ett nu, men snart vill Eliah ha ett eget rum och då försvinner det:( Vi får helt enkelt flytta till en villa då;)

    Ha en fin tisdag!

    Kram

    SvaraRadera
  14. Ååå vad fint de kommer att bli. Vilket varmt välkomnande dina övernattningsgäster kommer att få, de kanske aldrig vill åka hem igen.....Stora o många kramisarTina

    SvaraRadera
  15. Kan tänka mig att era gäster trivs.. Älskar den där soff/sängen.
    Ha fina kvällen, kram

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...