måndag 18 februari 2013

Att ta vara på tiden och varandra


Helgens eftertanke...
helgen var vi i Dalarna, jag, Mannen i mitt liv och Minstingen. Jag och Mannen i mitt liv deltog vid en begravning. Kvinnan som begravdes var en släkting till släkten kan man säga. Efter sig lämnade hon två söner, i min ålder, som nu mist båda sina föräldrar under en niomånaders tid... Livet är som bekant orättvist...
Att gå på begravning är ju aldrig roligt, men man påminns om att man ska ta vara på varandra så länge man har varandra. Att ta vara på den tid vi har... Hoppas ni andra tänker på det också.
Själv har jag reflekterat och tänkt på flera saker under den gångna helgen. Jag öppnade inte ens datorn, som jag hade med mig... kändes inte "nödvändigt" på något vis. (Dessutom fick jag ju bevisat att jag inte är beroende! ;) Men nu är jag tillbaka och det är kul att ni märkt av min frånvaro ;)
Har mest "bara varit", i helgen. Träffat nära och kära... Vi passade på att utnyttja svärföräldrarnas bastu, jag och Mannen. Vi älskar ju att basta och saknar vår sedvanliga fredagsbastu, som vi ägnade oss åt i förra huset. 
Vi har också lovat varandra att åka till Dalarna lite oftare. Som sagt man vet aldrig hur länge man har varandra... (I min familj har vi ju tyvärr fått erfara det, i och med att min systerson gick bort tragiskt och hastigt för några år sedan...) Så nu har vi bestämt att det får bli en tripp upp dit i april igen! 


När Mannen i mitt liv gick in och handlade bastu-öl, "råkade" jag fynda lite inredning. (Inredning kopplar jag visst aldrig bort...;) Visst är det fint, mitt bubbliga vita klot?! Påminner allt lite om den "heta" bubbliga vas, som man ofta ser på bloggar och i inredningstidningar just nu... (Men kostade endast ca en 53:e del ;)  
På tal om inredning... Tusen, tusen tack för alla fina hälsningar som lämnas angående vårt hus och hem! Jag blir så otroligt glad över det ska ni veta! Även om det bara är en "värdslig sak", egentligen... Ytligheter och oviktigt, men ändå... det gläder mig att ni gillar det... 

Var rädda om er själva och varandra! 



Maria

19 kommentarer:

  1. Kram Maria. Visst är det så... Att man ska ta vara på tiden och varandra, att stanna upp ibland och tänka lite på det man har.Härligt att du/ ni njutit av en sorglig tilldragelse på sätt och vis. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  2. Visst är det så att vi ska ta vara på tiden! Det vi har här och nu är ju trots allt det enda vi vet hur mycket vi sen än älskar att planera och fylla i kalendrarna.

    Låter som om du trots sorglighet haft det bra med maken.

    Bubbelklotet, jättefint. jag fyller upp med klot lite här och var.

    Önskar dig en fin start på veckan , Kram Jenny

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Klotet är hur fint som helst, du är bra på inredning.
    Ja man bör verkligen ta hand om varandra, jag är nog inte världsbäst på det, har inte haft en bra dag alls idag. Hmm eller ja lönesamtalet gick toppen men för övrigt, ibland tar det emot att plugga, men har bestämt mig för att ro iland detta. Fick just ett gulligt sms från min underbara vädurkollega om att jag skulle läsa horoskåpet på Expressen.se och nu känns genast allt lite bättre, bara att hon tänkte på mig gjorde mig glad. Tror inte helt och blint på horoskåp men lite,lite så om du läser dem ibland kan du ju göra det du också för det piggade upp.
    Önskar dig en fin vecka.
    Kram/
    Berit

    SvaraRadera
  4. Gokväll vännen!!
    Förstår att man får sig en tankeställare ..just vid en begravning!! Gäller precis som du skriver...att ta vara på varandra..och kanske umgås med nära och kära lite extra!!
    Jag tycker iof sig..att ni är duktiga i er familj.. att ta vara på, både vardagen och fixa det där lilla extra ibland!!
    Önskar dej en fortsatt mysig kväll!!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  5. Du har så rätt, Maria. man ska ta till vara på nuet och inte glömma bort att leva för stunden. precis detta sa jag till min man i helgen då jag ibland anser att vi bara bygger, renoverar och har en massa projket som både kostar pengar och tid och hindrar oss ifrån att göra annat. Kanske har man kommit till den åldern i livet då man börjar värdesätta att vara och leva på ett annat sätt?

    SvaraRadera
  6. Exakt den eftertanken har jag med mig från helgen också. Min brors allra bäste vän gick bort efter en tids sjukdom och lämnade fru och två små barn efter sig. Jag ställer mig hela tiden frågan, hur påverkar det barn när det förbjudna händer??
    Du har shoppat så fina saker!
    Kram Sara

    SvaraRadera
  7. Så sant... Viktigt att stanna upp ibland och påminna sig själv om vad som egentligen är viktigt här i livet. Ja visst är inredning och dylikt en "världslig" och ytlig sak när allt kommer omkring...men man måste, precis som du antyder, även kunna få glädjas åt och intresseras av sådana ting. Jag tycker att du och din familj verkar vara "duktiga" på att ta hand om varandra och att ta vara på tiden!
    Stor kram till dig

    SvaraRadera
  8. välkommen tillbaka. Att man ska ta till vara på varann har jag också erfarit på nära håll. En fin och tänkvärd helg du haft. Kram Nilla

    SvaraRadera
  9. Helt rätt! Det gäller att tänka på det emellanåt så att tiden inte bara springer förbi. Härlig helg, och inredning ligger alltid nära till hands :-)

    SvaraRadera
  10. Visst är det synd att det är först vid begravningar som man stannar upp och blir lite påmind om att man ska ta vara på tiden.
    Söt liten knotterboll du hittat.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  11. Så klokt och sant! Jag tänker ofta på det du skriver. Livet, det går inte i repris. Så viktigt att vara rädd om de man tycker om.

    Fin shopping blev det också ser jag ;)

    Kramar!
    Lotta

    SvaraRadera
  12. Kloka ord Maria och så sant.Härligt att ha dig tillbaka vänne stor kram Diana

    SvaraRadera
  13. Beklagar sorgen, aldrig trevligt med begravningar även om det också kan bli en fin samvaro med släkt och vänner. Viktigt att rå om varandra...

    Åh så fint klot du fyndat på vägen, så klart finns alltid tid över till sådant:)

    Stoooor kraaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  14. Fint och tänkvärt inlägg. En begravning väcker alltid eftertanke och det gäller att ta tag i det som man inser är viktigt.
    Det är så lätt att när vardagen ramlar över en så tappar man bort de där man tänkt att man måste göra innan
    det är för sent.
    Kramar
    Melodys matte

    SvaraRadera
  15. Tankevækkende ord...! rigtig fin dag.
    Kram herfra :)

    SvaraRadera
  16. Varmt och tänkvärt inlägg..
    Man måste stanna upp ibland och verkligen komma ihåg vad det är som är viktigt... egentligen!
    Såklart att vi alla vet men man ska aldrig ta något för givet... aldrig..
    Materiella ting, visst blir man glad av det men den verkliga lyckan finns ju i kärleken och i varandra...
    Tråkigt och beklagar sorgen....
    Tack för ett fint inlägg..
    Stor kram
    Jessica

    SvaraRadera
  17. Nä det är verkligen inget roligt med begravningar.. Jag har nog blivit bättre på att uppskatta det vardagliga här i livet, man lär sig kanske med åren eller så är det att jag varit tvungen att tänka efter lite mer vad jag värdesätter, hälsa och en glad lycklig familj eller stressa på och må dåligt och som gör att hela familjen är upp och ner vänd.
    Tänker på er!
    Kramar Jennie

    SvaraRadera
  18. Beklagar sorgen. Men visst är det trist att det oftast behöver "hända något" för att man ska stanna upp, fundera och värdesätta.
    Tack för din kommentar om badrumsplanen, kul att höra vad du tycker.
    Ha nu en fin tisdag.
    KRAM

    SvaraRadera
  19. Jag borde nog vara mera eftertänksam och leva i nuet mera. Beklargar sorgen och det är inte kul att gå på begravningar.
    Kram
    Anneli

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...