fredag 24 augusti 2012

Fredag! En bra dag!

Så var det Fredag igen då...


Denna fredag vaknade vi upp till sol här på Barnsjukhuset. Utsikten är inte den vackraste, direkt ;) Men solen sken som sagt i morse och det kändes direkt att det skulle bli en bra dag! Trots allt... ;) Dagarna kan ju vara bra fast vi måste befinna oss här! Det känns mycket enklare då ;)



När jag vaknade tidigare på morgonen, hade droppet kopplats bort. Minstingen var en fri tjej! ;) Jag sov när de var in och plockade bort det. Det betyder mycket att kunna slappna av och kunna sova på natten. Det bidrar till hur dagen kommer bli. Är man trött, så blir man extra känslig ;)  

Vi lär oss något nytt om diabetes varje dag! :) Idag fick vi testa att mäta blodsockret själva. Minstingen är en tuff tjej som  hänger på! Tvilling2 fick sitt blodsocker mätt utav Minstingen. Lika tuff hon, som låter lillsyrran sticka henne i fingret ;) ;) 

När tvillingdöttrarna var på besök, hade de en kompis med sig (vars syskon också har diabetes) som hade köpt ett par lotter till Minstingen. "Villkoret" var att kompisen skulle få 10% av vinsten ;) Tyvärr, det blev ingen vinst :( 

Förrådet av "pysselsaker" har fyllts på så att det ska räcka under helgen, då "Fritidsdamen" är ledig! ;) 

Något som uppskattades var cernitleran! Den omvandlades till små vovvar ;) Här en foxterrier, som Minstingen själv önskar sig i äkta vara ;) Den här dock lite överviktig ;)
Jag har injicerat insulinet för första gången, nu på eftermiddagen. Det gick riktigt bra, tyckte både jag och Minstingen. Trodde det skulle kännas läskigare än vad det gjorde! Men nålen är så kort, bara 5 mm, så det är inget djupt stick man gör. När jag hade gjort mitt, så kände hon att hon kunde ta den andra själv ;) Vid middagen får hon 2 olika sorter, nämligen. Ett måltidsinsulin och ett basinsulin (långtidsverkande). Ni hör, vad jag lärt mig!? ;) 
Hon fixade sin galant också! Från och med nu, så kommer hon nog ta dem själv, känns det som. Det är ju det som är meningen ;) 


Ikväll ska vi ligga här i våra "lyxiga" höj- och sänkbara sängar och se på Hungergames! Vårt fredagsmys! ;)
Trevlig helg till er alla!

Maria 


10 kommentarer:

  1. Ta hand om varandra och mys i era sängar! Låter som en komplicerad tid ni nu går igenom. Men skönt att höra att minstingen är så tapper!

    Stora kramen vännen!
    Ester

    SvaraRadera
  2. Önskar er detsamma, vännen!!
    Var glad och lycklig...över denna duktiga tjej!!!
    Förstår att hon fått diplom!!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  3. Stor kram! Hungergames är. Jättebra! Är imponerad av dina tjejer!

    SvaraRadera
  4. Jösses, vilken resa ni gjort de sista dagarna. Samtidigt är det skönt att läsa att det går väldigt fort framåt - dvs hemåt.
    Ha det så himla gott. Catarina

    SvaraRadera
  5. Ja stick gillar jag inte, men cernitlera däremot det är bra grejer det. Hela pysselbrickan ser härligt skojig ut. Minns att min tjej också skapade av leran när vi var på barnsjukhuset för många år sedan, fick med oss lite hem också.
    Hoppas ni får en fin helg trots allt och skönt att hon är så duktig och att det verkar gå bra.
    Kram/
    Berit

    SvaraRadera
  6. Jag är SÅ imponerad av era fina och duktiga tjejer. Å vad ni lär er och fixar det här bra tillsammans.

    Stor varm kram till er alla!!

    Lotta

    SvaraRadera
  7. Nu har jag läst ikapp vännen, så trist med diabetes men vilka duktiga tjejer du har.Hoppas att ni får komma hem snart massor av kramar Diana

    SvaraRadera
  8. Hej! Hur har ni det? Verkar som ni kommer framåt, sakta men säkert och hon kämpar på. Det är väl inte så mycket att välja på men minstingne verkar ta det bra.

    Ha en skön lördag!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  9. Tänk vad våra barn är tappra när det gäller. Oftast är de bättre rustade än vi vuxna många gånger. Det är precis som om det fattar att de bara måste gå igenom vissa saker. Hon är duktig din "minsting" och även du. Det låter mera "glatt" mellan raderna idag när jag läser vad du skriver än härom dagen.
    Jag gillar den fina cernithunden, den är störtskön.
    Ha en trevlig helg!
    Kram Anette :-)

    SvaraRadera
  10. Vilken resa ni gör! Tryggt att ha mamma med sig på sjukhuset, i alla fall. Vad duktig hon är, Wilma!
    Kram

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...