tisdag 7 augusti 2012

Evakuerade!!!

Herre, min skapare... vilken oviss eftermiddag/kväll vi hade igår...



Strax efter kl 15, när jag precis hade kommit hem från jobbet, kom det en polisman och ringde på dörren. Han informerade att gasföretaget, som ligger inte långt från vårt område, hade råkat ut för en explosion, med en svårsläckt brand som följd.
Jo, det hade jag faktiskt hört "ryktesvägen", samt jag såg ju den svarta röken bortanför vårt hus... Jag var nog rätt säker på att han skulle be mig stänga fönster/ventilation... Jag hade nämligen sett att det gick en annan polis till ett annnat hus, när jag ställde från mig cykeln, så jag var förberedd på att det skulle dyka upp någon.
Men, så enkelt var det inte! Nä, för vi skulle utrymmas! Där står man, i hallen med en polis, som ber en lämna huset, och har ingen aning om vad som ska hända... Jag blev ombedd att följa radio/media för vidare info. Jo, tjena... mobilen hade laddat ur helt tidigare... som tur är så är ju döttrarna utrustade med mobiler ;)
Jag och döttrarna stängde alla fönster, tog med lådan med "gamla negativ", slet åt mig mobil med laddare och av någon anledning tog jag med min dator ;) Vovven, blev såklart orolig över stämningen och undrade förstås. Helt plötsligt var han kopplad och vi gick iväg, bort mot lilla butiken, som uppgavs vara något sorts uppsamlingsplats...
Några hundra meter bort möter vi upp Mannen i mitt liv, som jag hunnit underrätta om läget... Han fick ta en omväg hem, eftersom det var avspärrat. In i bilen... Skönt att samlas... En dotter befann sig på jobbet, på Arlanda och en annan på helt annan ort, tillsammans med pojkvän
Vi begav oss in mot Uppsala, för att rasta vovven i ett naturområde, och vidare färd mot mannens kontor. Där satt vi och följde media. (På radion hördes inget, bara OS...) Lokaltidningen, hade tydligen rätt bra uppdateringar, men kommunens hemsida blev nog aningen överbelastad, mot slutet?  Facebook är bra, där kan man också få reda på mycket ;) 
Tydligen så hade kyrkan tillstått med lokaler för en uppsamlingsplats och även sovplatser för de som inte kunde ordna med nattlogi, läste vi...
Det var med andra ord lika bra att ställa in sig på "En natt på kontoret" ;) :(  Det brann fortfarande och man vågade inte gå in och släcka hur som helst p g a explosionsrisken...
Alltså kunde det ta lång tid??? Man undrade ju såklart lite om man skulle ha något hus att återvända till? Skulle det kunna fara väg någon gastub, vid en explosion och landa på vårt hus??? Ovisshet... 
Jag och döttrarna åkte iväg för att handla hundmat, luftmadrasser, filtar, kuddar, hygienartiklar, handdukar och nya underkläder ;)  Jisses... Vilken situation... 
Vi plockade också upp dottern som kom med buss från jobbet. Nu var vi samlade allihop, skönt! :)
Vid 19:30-tiden satt vi tillsammans på Mc Donald´s och åt, hungriga som vargar och fundersamma över läget, följde media via mobiler och plötsligt så läser ena dottern att branden är under kontroll, att avspärrningarna minskats från 1000 m till 300 m från branden. Vilket innebar att vi kunde åka hem!!! Vilken lättnad
Visserligen skulle vi ju haft tak över huvudet under natten ;) Men ändå, så skönt att få åka hem, se att huset stod kvar, gå in och bara pusta ut... ta en dusch och konstatera att man slipper sätta på sig halvskitiga kläder för att gå till jobbet, dagen därpå... vart nu det skulle vara eftersom även det var evakuerat... ? ;) 
Nu på morgonen kan man läsa att branden är så gott som släckt, och att det var två personer som skadades lindrigt.  
Det var som sagt en obehaglig upplevelse igår eftermiddag/kväll, men man kan ju inte låta bli att tänka på att vi i Sverige, är förskonade från mycket. I vissa länder är det "vardagsmat" med evakuering... och då är det inte tal om att sitta på Mc Donald´s och fundera på när man kan återvända hem...  Samtidigt så påminns man om hur sårbar man är... 

Vänner/bekanta hörde av sig och erbjöd hjälp på olika sätt, vilket känns så skönt! När det behövs, så hjälper vi varandra helt enkelt! 

Maria

Det blev ett låååångt inlägg... om du orkat läsa hela... TACK! ;)

18 kommentarer:

  1. Vad skönt att det gick bra...och det är också som du skriver att vi är väldigt förskonade här i Sverige.....KRAM

    Pernilla På Piazzan

    SvaraRadera
  2. Oj, vilken kväll ni hade! Jobbigt med ovissheten men skönt att det slutade lyckligt!
    Kram kram

    SvaraRadera
  3. Godmorgon!
    Klart att jag orkade läsa hela inlägget!!
    Ja du, precis som du skriver..tänk ändå så bra vi har det!! Tur att allting gick bra iaf!!
    Sen får man ju inte glömma..det är "bara" materiella saker...det viktigaste är ju att alla är tillsammans.
    Ha en fortsatt underbar dag!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  4. Vilket drama! Skönt att allt avlöpte väl till sist och förhållandevis snabbt ändå. Är ju så mycket bättre hemma. Kan känna igen mig i den där ovissheten som du beskriver när man inte vet något och väntar på att andra ska informera och om då informationen är dålig så blir det ännu mer onödig oro.
    Vi hade ju översvämning i nya huset för två månader sedan och ovissheten om vi "fixat problemet" så att det skulle klara sig när vi skulle vara borta var rätt stor samt att jordbävningen vi hade också gjort att vi haft en mängd efterskalv av varierande storlek. Att vi varit borta när det skakat har jag inget emot för då är man maktlös ändå och kan inget göra. Nu har vi varit i säkerhet i Sverige och sluppit den oron. Men allt har varit relativt lugnt.
    Hoppas du får en lugn dag idag och kan ta igen dig. Sådana här saker brukar kunna ta på krafterna lite när adrenalinet sjunkit bort.
    Sköt om dig!
    Kram Anette :)

    SvaraRadera
  5. Fy vad jobbigt och inte veta. Jag följde dramat jag med och tänkte på er. Har ofta tänkt att det är läskigt med gasföretaget där så nära jobbet och alla som bor där. Skönt att allt ordnade sig till sist och visst är vi förskonade här i vårt land. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  6. Oj oj viket drama. Tur det gick bra och att ni fick komma hem så småningom. Ha en fortsatt fin vecka. kram Mimmi

    SvaraRadera
  7. Ojdå! Det lät ju inge vidare. Kul att du tänker lika som jag. Om det skulle börja brinna här skulle jag rädda negativen/korten, det kan man aldrig få tillbaka.
    Skönt att ni fick komma hem igen och allt löste sig.

    Ha en toppen dag!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  8. Men oj så hemskt! Lite krigskänslla över det hela. Skönt att det lugnat sig lite nu:) kram Nilla

    SvaraRadera
  9. Ojjj så läskigt, men skönt ändå att det gick hyffsat snabbt att rädda det. Men vad rädd man hade blivit då en polis kommer och ber en evakueras från sitt hus. Skönt att ni kunde åka hem sedan, men kan tro att det var gott att äta på MC Donalds då, kan tro ni var hungriga

    kramar

    SvaraRadera
  10. Kram på dig, så skönt att ni fick sova hemma, trots nya filtar och allt! Men läskigt och obehagligt var det och visst blir man påmind om sin sårbarhet och hur bra vi har det. Själv hade jag bakat, kors i taket, och sprang runt och kunde inte fatta vad det var som luktade. Jag hade ju stängt av allt, inget kvar i ugn eller på platta... det tog ett tag innan jag fick veta!

    SvaraRadera
  11. Så obehagligt men skönt att det slutade bra, att ni kom hem samma dag igen. Förstår om ni var oroliga.

    Tycker ni hanterade situationen mycket bra!!


    Stor kram

    Lotta

    SvaraRadera
  12. Vilket drama!! det kommer det pratas om länge! Sådant man aldrig glömmer! Tur att det gick bra!
    Och tur att vänner finns!
    kram helena

    SvaraRadera
  13. Men usch och fy!!! Vad hemskt!!! Men vilken tur att allt gick bra!! Ja du, vi har det ändå ganska bra i Sverige om man jämför med hur de har det i andra länder...

    Kraaaaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  14. Nej men fy vad hemskt. Hann tänka mycket under tiden jag läste ditt inlägg, skönt att det gick så bra. Men man får sig en tankeställare.

    Kram

    SvaraRadera
  15. Oj!! Så skönt att det löste sig till slut!!

    SvaraRadera
  16. Uhhh, så obehagligt. Vilken tur att det löste sig och inga värre skador.
    Ha de gott. Catarina

    SvaraRadera
  17. Usch så otäckt. Tur att det löste sig för er. Ja vi är ganska så förskonade i vårt vackra land.
    Ha det gott.
    Kram/
    Berit

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...