lördag 21 juli 2012

Roadtrip - Dalarna, med sevärdheter!

Häromdagen gjorde vi en "roadtrip"


Våra tre äldsta tjejer tog tåget hit upp till Dalarna, i tisdags, och tåget tillbaka hem i torsdags. När vi lämnade dem på tågstationen i Borlänge, passade vi på att göra en liten "roadtrip" uppöver i Dalarna. Våra "gamla" hemtrakter är södra Dalarna.


Fikapaus och ett litet stopp i Leksand, först. Det är så vackert där vid Dalälven.

Där hade jag sådan "tur", som sprang på en sak, (från bygden) som jag velat ha sedan förra våren ;) (Visar vid annat tillfälle)

En något vissnad, från trakten, karaktäristisk midsommarstång!

Sedan bar det iväg genom Tällberg.

Vilken vacker utsikt!!! Tällberg ligger högt och man har en fantastisk utsikt ut över Siljan

Såna här telefonkiosker ser man inte ofta nuförtiden! Denna var riktigt tjusig, tycker jag ;)


Det finns många mysiga hotell och små hantverksbodar i Tällberg.

Mycket detaljer som man bara måste fota ;) Somliga tycker att det blir för många stopp med fotande... ;)


Det första egentliga målet på vår tripp var Nusnäs, där man tillverkar Dalahästar! Jag hade bestämt mig för att köpa en kompis, till min enda lilla Dalahäst ;)

Jag köpte den som jag tittat på innan, plus en till. Och en mini-mini-dalahäst, till Minstingen som var med oss. 
Man får se hur det går till vid tillverkningen, från bandsågen, ner till dekormålningen. Man kan förstå att Dalahästar kostar en slant... vilket hantverk! Förr var jag inte speciellt förtjust i Dalahästar, men nu har jag funderingar på att börja samla på mig några! Det är väl också åldern, haha... ;)

Från Nusnäs, är det inte långt till Mora...
Där tog Mannen i mitt liv och Minstingen ett racegokart-banan
"Så, nu har vi fått lite kultur också!" tyckte Mannen i mitt liv ;)

Kultur i massor, fick vi vid nästa stopp! Zorngården, i Mora! 
Vi gick en guidad tur inne i Anders och Emma Zorns, otroligt vackra mysiga hus: Zorngården! Där vi fick höra berättelsen om huset och om Anders och Emmas liv. Som det brukar vara, så fick man förstås inte fota därinne. Tyvärr... där fanns så mycket vackra detaljer! Gamla bruksföremål och fina gamla möbler. En och annan tavla signerad Anders Zorn, förstås ;) 

Ute var det fritt fram att fota, och det gjorde jag minsann! ;)

Mycket snygg sido-entré! Vilka vackra detaljer!
Mannen i mitt liv och Minstingen tittar in i Anders ateljé...


Bilderna är tagna genom galler, därav den sämre kvalitén ;)

Jag kan verkligen rekommendera er att göra ett besökZorngården i Mora! 

Sen åkte vi nöjda tillbaka till "våran" del av Dalarna ;)


Maria

12 kommentarer:

  1. Vad bra med tipsen innan vi drar uppåt :) Gocart skulle göra mina medfarare lyckliga också. Och kanske göra så att jag får se det jag vill. Bra tips!

    SvaraRadera
  2. Vi har också varit på Zorngården och det är ett helt fantastiskt ställe. Vi var helt tagna efteråt. Museet är också bra för man får se att han gjorde så mycket annat än nakna damer. En mycket mångsidig konstnär.
    Ha det bra!
    //Cicki

    SvaraRadera
  3. Vilket bra tips om Zorngården. Ser väldigt vackert ut och jag älskar allt som är gammalt. Släktforskare som jag är så lider jag av det syndromet att gammal är vackert. ;)

    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Det ser jättefint ut! Vilken utsikt!! Dalahästar är kul igen... det går i vågor, trender som allt annat. Händelserik tripp ni gjort! Kul!

    SvaraRadera
  5. Hej igen! Nu var det jättelänge sedan jag var här. Kolla min blogg så ser du varför ;)
    Det är en härlig "Dalaresa" du delar med dig av. alla dessa ställena har jag också åkt igenom flera gånger när man varit på "bilsemester" av något slag. Sist det begav sig var när äldsta dottern var 8 månader och vi var i Sverige första gången och hyrde bil. Vi tog turen runt Siljan och gick bla på Carl Larssongården. Fast jag har tidigare varit på Zorngården och minns att jag gillade den mycket mer. Dina bilder fick mig verkligen att minnas tillbaka.
    Vi ses snart igen!
    Kram Anette :-)

    SvaraRadera
  6. Wow, vilken roadtrip! Dalarna...så härligt! Zorngården skulle jag absolut vilja se och självklart Tällberg. Har besökt Carl Larsson och det var så fint.

    Tack Maria för att du delar med dig!

    Kram!

    SvaraRadera
  7. Vilken härlig tripp! Och vilken vacker midsommarstång, såna finns minsann inte här nere i Skåne...ska kanske chocka grannarna med att göra en liknande nästa år! :)

    En av mina bästa vänner har ett ställe strax utanför Mora som heter Åmåsängsgården, vet du vart det är? Jag har aldrig varit där men det ser superfint ut på de bilder jag sett. Tänkte åka upp och hälsa på henne och familjen snart och efter att ha sett dina vackra bilder från Dalarna blir jag extra sugen!

    Kram Jennica

    SvaraRadera
  8. Vilken underbar road trip!!
    Var längesedan jag var i både Nusnäs och Mora! kan inte förstå..idag. Varför vi inte var på Zorn gården...
    Men tror nog..att det var så att vi valde Sundborn ist!
    Ha en underbar dag!!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  9. Härliga Dalarna. Sååå mycket fint att se och vackert landskap särskilt runt Siljan men även sälentrakterna så klart. Blir nog Dalarna snart. Kram Pia

    SvaraRadera
  10. Vilken härlig resa ni hade. Underbara Dalarna! Vackrare får man leta efter ;)

    kram kram Malin

    SvaraRadera
  11. Vad kul att se bilderna, tog mig tillbaka några år i tiden då vi besökte de platser du varit på.

    Kram Therese

    SvaraRadera
  12. vilken roadtripp! Midsommarstången och telefonkjosken såå fina. kram Nilla

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...