söndag 8 juli 2012

På hästryggen!

Jo, det är sant! Idag har jag suttit på hästryggen!

Här hemma har det tjatats länge på att mamma (jag, alltså) ska rida! Mannen i mitt liv (pappan;) har ridit Islandshäst vid ett antal tillfällen, när han varit på äventyr med jobbet. Själv hade jag inte suttit på en hästrygg sen jag var liten flicka på 5-6 år och red i Furuviksparken (Ni vet när någon leder runt en i en ring, 3 varv typ;)  
Tills idag...
Mannen i mitt liv hade bokat en turridningIslandshäst, för honom, mig och de två yngsta tjejerna. Våra hästtjejer ;) 
Ni vet ju hur min relation till hästar är ;) De är väldigt fina att se på, men ska helst stå i en box ;) Klappar dem gör jag gärna om de ser riktigt snälla ut ;) 
Jag hade bett Mannen höja min livförsäkring, utifall att... så han fick en större slant att roa sig för om jag skulle bli avkastad och ihjältrampad ;) 
Nu gick det ju faktiskt riktigt bra, jag trillade varken av eller blev sparkad!
Vi red ut på en grusväg förbi några gårdar och in på en skogsväg. För att sedan vika in på en stenig, kuperad skogsstig! En ganska mäktig känsla, faktiskt! När hästen töltade höll jag på att dö av skratt! Jisses vad det skumpade!
Och ni skulle sett mig när jag galopperade genom det höga gräset på åkern! Vilken fart, alltså! Jag var lite rädd att hästen skulle dra förbi ledaren... gud vet vart den hade burit iväg med mig då?! ;) 


När vi ca en och en halv timme senare kom tillbaka så sadlade vi av, släppte lös hästarna i hagen och så var det dags för "After ride" med kaffe och glass! Det smakade supergott!


Jag är mer än nöjd med min prestation! Familjen var nog inte helt säkra på att jag ens skulle ställa upp ;) 
De ridvana tjejerna sa: "Det är så roligt att se er sitta på varsin häst, för ni ser så ovana ut"
Alltså... tänk om vi sagt så till dem för 8-9 år sedan, när de började rida???? 

Har haft en mycket trevlig eftermiddag och kan faktiskt tänka mig att göra detta igen! Trots öm rumpa och garanterat träningsvärk imorgon ;)


Maria

9 kommentarer:

  1. Hahahahahaha! vad roligt! Man ska utmana sig en smula, livet blir liksom mer spännande då. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Kul!
    Jag är "gammal" hästtjej, men det var läääänge sen jag red nu.
    Kram Jannike

    SvaraRadera
  3. Jag tycker det var modigt!! Jag skulle aldrig utsätta mig för det. Jag är livrädd för de där stora bestarna ( fina är de ju men bara att titta på) :-) After ride låter mer i min stil :-) Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. haha, härligt Maria! Jag är samma sits ;) Har inte suttit på en hästrygg på många år.

    Ser skönt ut och ja, ni var duktiga!!

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Låter som en mysig dag!!
    Kan tro..att du inte är så "rädd" för hästar längre!!
    Ha en underbar dag!!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  6. Vad kul och bra att du satt kvar! Vart var ni någonstans?? JAg har provar rida Islandshäst med jobbet en gång för flera år sen. Jag lyckades aldrig tölta utan satt och studsa rätt bra i sadeln. : )

    Ha en toppen vecka!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  7. Vilken upplevelse att göra tillsammans hela familjen! Och förstår att du är nöjd, det ska du vara! Ser helt underbart ut!

    SvaraRadera
  8. Det där hade jag aldrig gjort ...*skrattar....men det låter som du hade trevligt iallafall...

    Kram Pernilla på Piazzan.

    SvaraRadera
  9. Det var modigt gjort Maria att kliva upp på hästryggen "igen"!! Själv tar jag och döttrarna lektioner på islandshäst till "vardags". Vi planerar att ta en turridning med resten av familjen framöver, maken, vuxna sönerna med fruar och sambos...!! Det ser jag fram emot...*skratt*!! Hoppas att du inte får alltför jobbig träningsvärk i dagarna framöver... Kram Kate

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...