söndag 1 juli 2012

Laxbaguette - perfekt matsäck ;)

Tänkte tipsa om god matsäck!


Nämligen laxbaguetter. Jättegott att ha med som matsäck till stranden eller var som helst!

Till 4 baguetter behövs:

4 "halv baguetter" (ca 20-25 cm)
2 förp. färskost (creme cheese) naturell 
1 rödlök, fint hackad
1/2  kruka finhackad dill
200 gram kallrökt lax, strimlad.

Rör ihop allt till en röra och fyll bröden. Superenkelt!

Jag har en lite smått rolig "story" kring dessa baguetter...

Tvilling2 har älskat dessa laxbaguetter från första stund, och när vi en gång skulle äta dessa baguetter (som lätt lunch) och hon och Minstingen ställer mig frågan: "Vad ska vi äta?" Så svarar jag: "Kan ni gissa?" Om man säger det lite snabbt, så låter det "Kanijissa"... Varpå Minstingen säger "Kanischa???" "Vad är det????"
Jag berättade denna storyn för min goda vän A, när vi semestrade ihop med våra familjer på Gotland för några år sedan,och gjorde laxbaguetterna till strandmatsäck. Sedan dess vet jag att de kallar just dessa baguetter för "Kanischa" i sin familj ;)

Kanischa eller laxbagutte, det var det samma, fantastiskt goda är de i alla fall! ;)


Maria

16 kommentarer:

  1. Härlig anekdot, och riktigt gott ser det ut. Oj vad jag längtar efter semester nu. Kram

    SvaraRadera
  2. Haha, kul historia!! Baguetter är ju perfekt att ha med sig i matsäcken. Vi brukar cykla förbi ett ställe som gör supergoda baguetter och köpa med oss till stranden :-) Om det blir någon strandvisit detta året återstår att se. Förra året badade vi säkert bara fyra gånger. Kram

    SvaraRadera
  3. ska lägga det där på minnet ...och använda en solig dag ?! ...*skrattar...har precis packat in dagens utflyktsmat i kylen igen....regn , regn så dagens utflykt fick ställas in .....


    Kram Pernilla på Piazzan

    och trädgårdsmästarens rumpa zoomades in från anständigt avstånd ;) ...*skrattar

    SvaraRadera
  4. Kul namn på baguetten som ser supergod ut!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  5. Det får bli till att prova en Kanischa i sommar!
    Just nu gör vi Pias flädersaft här.
    Njut av solen idag! Kram

    SvaraRadera
  6. Rolig historia! Det såg gott ut och lax gillar jag verkligen. Tack för tipset. Kram Pia

    SvaraRadera
  7. Vilken härlig historia och vilka goda mackor! Nu vill jag på utflykt!

    SvaraRadera
  8. Taget! Ser jättegott ut. Kanischa vill jag också pröva ;)

    Kram!!

    SvaraRadera
  9. Kul att hitta till dig också! Rätt gissat, jag har tvillingar :) Ser att du också har 4 tjejer och tvillingar precis som jag. mina yngsta är tvillingarna på 7 år. Mina stora tjejer är utflugna. Och smycken gör vi båda två...hihi

    Ha en fin kväll!
    kram

    SvaraRadera
  10. Gud vad gott det där lät! Det ska absolut testas! Kram Nilla

    SvaraRadera
  11. Helt in min smak, låter ju bara så gott! Kanischa receptet läggs nu i min receptmapp. Är så dålig på standmat men detta måste jag bara pröva!

    Kram

    SvaraRadera
  12. Åhh, mums tack för tipset, älskar lax.Ha en finfin kväll vännen massor av kramar Diana

    SvaraRadera
  13. Tack för tipset, gud så gott det låter. Vad kul att du tittade in på min blogg så jag hittade hit. Nu måste jag spana in ert fina hus.

    Kram Therese

    SvaraRadera
  14. Mmmm, älskar lax,så gott!! Tog fram det ur frysen imorse, så det ska bli stekt lax i gräddsås och dill med färskpotatis till kvällsmat idag!!! Kram Kate

    SvaraRadera
  15. Såg smarrig ut den där "Kanischa"-mackan!

    skulle läsa inlägget "Längtan efter trädgård" men kom in på detta? Nyfiken på att se er tomt men det kanske är bortplockat?

    Kramis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Mannen i mitt liv blev rätt sur över att jag lagt upp en bild, som var så osmickrande ;). Med ogräs och halvfärdig baksida ;) Så för husfridens skull, tog jag bort det ;)
      Kram!

      Radera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...