söndag 15 juli 2012

Att ha en "porch"

Denna sommar är vi lyckliga över att ha vår "porch"...

Eftersom vår trädgård inte är någon trädgård ännu, utan består mest av en jordåker med ogräs (fast i form av vallmo och prästkragar;) på baksidan... så känns det toppen att ha "porchen" på framsidan av huset! 
Här sitter vi ofta, jag och mannen i mitt liv. Igår när det var lite kyligare, satt jag inlindad i en filt och vi njöt av doften från grillen ;) Så underbart. Lika underbart är det att sitta i kvällssolen och få lov att ha solbrillorna på... Då och då växlar vi några ord med någon granne eller hejar på någon som går förbi. 


Några rabatter finns ju förstås inte ännu, så den fina klätterrosen som vi fick av våra vänner har jag planterat i en stor kruka, som vi fyndade på ikea, för flera år sedan.


Jag petade ner smultronplantan som vi fick av ett par andra vänner i våras. Kanske den blir lite större nu? Den rostiga  bokstaven W köpte jag HÄR i vintras. Hästskorna bringar som bekant lycka ;) 


Av samma vänner som gav oss smultronplantan fick vi även en solros och tomatplanta. Jag är faktiskt riktigt stolt över att tomatplantan klarat sig så bra! Jag är ingen "trädgårdsmänniska" direkt, även om jag gillar när det är fint i trädgården ;)

Det har till och med kommit en tomat på den! Återstår att se om den lyckas bli röd också... ;)


På trappen står solrosen. Men jag undrar lite om den inte kommer bli högre? När jag fick den såg jag framför mig hur den skulle bli lika hög som stolpen bredvid... men det är nog inte en sån sorts solros? ;)


Ja, vi är glada över att kunna sitta där under taket och mysa. Meningen är att det ska bli altan och uterum på baksidan av huset. Förmodligen nästa sommar. Men jag hoppas att vi kommer sitta lite även då på "porchen"! Och inte bara i uterummet...

Om någon undrar varför jag envisas med att kalla det "porch", så är det det amerikanska ordet för "veranda". Eftersom vårt hus går lite i amerikansk New Englandstil, så får det bli "porch" helt enkelt ;) 


Maria 

14 kommentarer:

  1. Porch låter så trevligt tycker jag!

    Vad fint ni har med alla planteringar. De trivs hos er ;)

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Härlig porch och toppen med tak i allt regnande!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Ja, som du redan vet älskarjag er porch! Den är så härlig!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  4. Underbart! Tur att det finna tak... Kram Pia

    SvaraRadera
  5. Jag vill också ha en "porch". En amerika-inspirerad, ofta lite smalare veranda med både häng-gunga i kättingar, och gungstol. Har ju en altan som tyvärr används alldeles för lite. Tjatar på min gubbe om att vi ska göra om den till just ett porch-liknande utehäng under tak. Tycker förresten det är ett bra svenskord också. Man fattar vilken sorts veranda som menas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns ju massor av låneord... så varför inte ;) Häng-gunga (porch-swing;) blir det faktiskt så småningom, men knappast prio 1.... ;)
      Kram

      Radera
  6. Så avis jag blir på er porch! Den är så fin!
    Vi har ingen uteplats under tak och med en hel del regnande så blir det att sitta inne...
    Kramis

    SvaraRadera
  7. Vad mysigt med en porch och det måste vara perfekt den här sommaren. Mina tomatplantor är inte så frodiga som dina, så det syns att de trivs hos dig!
    Ha en fin kväll!
    Kram helena

    SvaraRadera
  8. Ser väldigt mysigt ut! Din solros är troligen en av de mindre sorterna ;)

    Kram Ester

    SvaraRadera
  9. Vad glada ni kan vara att ha Porchen just denna sommaren!!
    Mysigt!

    SvaraRadera
  10. Åh va fint du gjort! Och så mysigt att ha en plats utomhus som är undertak. Även om det regnar kan man njuta av ett glas rött under en filt utomhus. Så läcker!

    Kram

    SvaraRadera
  11. Åh, vad fint du har gjort vännen stor kram Diana

    SvaraRadera
  12. Livet på en pinne att bara vara och njuta av det man har! : )

    Ha en toppen dag!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  13. Riktigt fint o mysigt, jag odlar också helst i krukor, får inte riktigt till det i planteringar så det blir mest buskar.
    Blir spännande att se hur ni gör trädgården :)
    Kram Lisa

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...