fredag 25 november 2011

Planritning

Har fått frågan om jag inte kan visa en planritning på vårt husbygge... Jo, visst, det gör jag gärna. Kvalitén på bilderna är väl sådär, eftersom jag helt enkelt har fotat ritningarna. Men det syns ändå hur det är tänkt ;)

Börjar med bottenvåningen. Mellan "MATPLATS" och "VRUM", är det tänkt att det ska byggas till ett uterum, som en utbyggnad med glaspartier ut mot baksidan. Köket är lite ändrat och kommer inte ha en spis i 45 graders hörn, som det är ritat. Arbetsrummet kommer att vara mitt alldeles egna rum, och det finns möjlighet att ta upp en ytterdörr på kortsidan, om det skulle vara så att jag någon gång kommer att jobba hemifrån och ta emot kunder. Man vet ju aldrig vad det blir av drömmar man har ;) Bastun har en altandörr ut mot baksidan, där jag någon gång hoppas att det ska stå ett utomhus-spa...  WC´n, har blivit lite rymligare än vad som syns på denna ritning. De två delarna som liksom "sticker ut", alltså bastu, matplats och vardagsrum, de har ingen övervåning på sig. Så de har en aning snedtak, kan man säga, då taket där lutar åt ett håll. Som ni kanske sett på foton ;) Kaminen är placerad i hallen, mellan kök och vardagsrum. Vardagsrummet kommer nog användas lite mer som "finrum" framför "TV-rum". Åtminstone är förhoppningen denna... ;) 


Här är övervåningen, som alltså är lite mindre än bottenvåningen. "ARB.RUM" är väl mer tänkt som gästrum. Stackars Mannen i mitt liv, får inget arbetsrum... Tanken är att det kanske kan rymmas ett litet "minikontor" (Då menar jag skrivbord med någon hylla...;)  ) på hallen, mot baksidan till. Det ska självklart vara en ingång till klädkammaren, från det stora sovrummet, som förstås är mitt och Mannens. Allrummet hoppas jag kommer att bli vårt huvudsakliga TV-rum.


Så kommer det att se ut, vårt "drömhus"!


7 kommentarer:

  1. Det ser ut att bli perfekt och bra med praktiska utrymmen..Kram Victoria

    SvaraRadera
  2. Vad kul att se. Kommer ihåg när jag satt med ritningar. : )
    Vi hade pratat lite löst hur vi skulle kunna göra, bygga ut på baksidan fast då skulle det bli en massa konstiga takvinklar, lägga till en övervåning, lägga till en undervåning? Så kläckte sambon ur sig efter lite vin, varför inte utnyttja utrymmet under huset? Vi har/ hade ca 1.50 under hela huset med färdig bottenplatta. Han tyckte att vi gör 2 våningar av halva huset, använder grunden och öppnar upp till.
    Dagen efter hade jag ritningarna klara! : )

    Ha en toppen helg.
    Kram Kia

    SvaraRadera
  3. Så spännande, när blir det klart? kram

    SvaraRadera
  4. Godmorgon vännen!!
    Såå kul att få se ritningarna!!
    Förstår att detta är erat drömhus!!
    Härliga utrymmen...
    Skall bli så kul..att även fortsättningsvis få följa bygget!
    Ha en underbar lördag..och hoppas att du inte blåser bort!!
    Ser du ngt som fladdrar förbi...så är det jag...som lyft härifrån..hahaha
    Kram Annika

    SvaraRadera
  5. Roligt att se ritningen. Det kommer att bli så bra. Ska ni bara ha ingång utifrån till bastun? Vi har det och det funkar bra men om jag kunde så skulle jag nog ha en från insidan. Kram!

    SvaraRadera
  6. Kul att höra era åsikter!
    Ser att det ser konstigt ut, men visst ska vi ha ingång även inifrån, till bastun. Från groventrén ;)

    SvaraRadera
  7. Vilket drömhus! Kommer att bli så bra och fint, tror jag!
    Kram

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...