onsdag 2 november 2011

Julfascist- jag????

Jag har en sak att bekänna... När det kommer till julpynt, och allra helst att klä granen, då är jag nog lite av en... vad ska man kalla det... julfascist?

Bild lånad från nätet

I alla år har det varit jag i egenskap av hemmets moder, som har bestämt hur julgranen ska kläs. De första åren vill jag minnas att kulorna var röda och glittret var silvrigt. Allt eftersom så har det ändrats lite grann med rosetter knutna på grenarna, änglar har kommit till, de röda kulorna har bytts ut mot vita och guld m.m.
De senaste åren har granen gått i just vitt med inslag av guld och brunt. Glittret har bytts ut mot pärlgirlanger i vitt och guld. Mycket för att matcha resten av hemmet... ;) Och några egenhändigt gjorda julhängen har inte kommit på fråga... Förutom ett år, då Minstingen omtänksamt nog gjort smällkaramellen i vitt och guld BARA för att den skulle matcha mammas gran... Då veknade mamman något, så den fick faktiskt hänga i granen! ;)
Annars tycker jag att det är underbart att barnen är kreativa och skapar saker, tro inget annat! Men när det kommer till julpynt i granen... Nej, tyvärr ;)
Resten av familjen kan reglerna, och det har liksom blivit lite av en grej, det där att mamma bestämmer... ;)
Men i ett svagt ögonblick (Måste varit väääldigt svagt! ;) ) för några veckor sedan så lovade jag att i år, så ska barnen och Mannen i mitt liv få bestämma hur granen ska kläs! Och jag har lovat att inte hänga om pyntet ;)

Jag hoppas att de fortfarande anser att en julgran ska ha röda kulor, för jag vill nämligen ha rött och vitt nu... ;)



4 kommentarer:

  1. Underbara, härliga maria. jag vet exakt hur du tänker. Rött är ett måste för mig med och guld, jag ger mig inte där fast vissa vill trycka in blått. Hujeda mig!

    SvaraRadera
  2. Oj, ibland får man äta upp saker man sagt!! : )
    Nej, jag är ingen hästmänniska men skulle vilja. Har alltid haft nån härlig vision om det här med hästar och ridning. Red en termin för 10 år sen men läraren var Inge bra så det gjorde inte saken bättre. Jag har stoooor respekt för dessa djur men börjar vänja mig lite då jag måste vara med när A rider. För 2 veckor sen var jag faktiskt på prova på ridning för vuxna. Var jätte kul! Prova.

    Kram Kia

    SvaraRadera
  3. Nej nej nej neeeej!!! Nu har du missat hur man löser detta problem med julgran och andras åsikter, och pynt!!! Man har inte EN gran utan flera. Jag har en stor snygging i vardagsrummet i vitt, glas o silver. En normalhög o smal i matsalen med rött och vitt. En meterhög i övre hallen med gammeldags pynt, typ svenska flaggor, garntomtar o halmpynt. Och så en likadan i gästrummet, i turkost o brunt. Plus alla odekorerade dikesgranar i stora konservglas här o där i huset. Och en normalstor på glasverandan med utebelysning i stjärnform, och glitter. Och två utegranar med enbart ljusslingor i, på varsin sida av farstutrappen. Skaffa två granar i år och låt barnen samla allt sitt pynt i den ena. Succe!!! Stickiga hälsningar från en annan granfascist :D.

    SvaraRadera
  4. Hahaha... har du räknat alla granar?! DEt låter som att damen ovan här, hittat den ultimata lösningen. Varför har jag aldrig tänkt på det! :)

    Maria, då kan vi göra som vi vill ialla fall! Vilken sabla tur!! Jag är nämligen likadan som du... stackars våra familjer. ;D

    Kram Mia

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...