söndag 27 november 2011

Första advent

Äntligen är det första advent! Jag bara älskar den här tiden fram till jul. så mysigt med alla tända ljus, glögg, julmust och annat adventsmys!


Jag brukar ha fler än en adventsljusstake hemma och de brukar inte se lika ut år från år. Nej, precis som med vanlig inredning, så ändrar jag lite stil och smak med julpyntet också ;)
I år köpte jag en zinkbricka som jag ställde blockljus på, placerad mellan kök och hall, där vi alltid har ljus tända så då räcker blockljusen ett tag. I granriset har jag lagt en liten batteridriven ljusslinga och fäst några små snöbollar (?) för säkerhetens skull bytte jag ut snörena på siffrorna mot ståltråd.


Nu är uterummet adventspiffat också! Sydde två nya kuddar i lappteknik, idag. En enkel teknik, men ändå rätt effektfull ;) Kudden i mitten är från Indiska. Mina hjälpsamma döttrar köpte den igår, då de var på stan. De två första åren vi haft uterummet, har julpyntet gått i svart. Men i år ville jag ha lite mer traditionellt, med vitt och rött.


Den söta lilla minigranen som jag fyndade förra året, får stå i uterummet i väntan på den "riktiga" granen ;)
Den riktiga granen ja... jag påmindes häromdagen att jag lovat att barnen får fria händer med den i år, när Tvilling1, som hängde de röda dekorationerna i den lilla granen utbrister
"Åh, nu får jag  äntligen känna känslan av att klä en julgran!!!" 
Liiite överdrivet var det väl i alla fall? Barnen har faktiskt fått vara med och klä granen, även om jag bestämt vad som ska hänga där och var det ska hänga... ;)

Hopppas ni haft en fin första advent!



7 kommentarer:

  1. Hej vännen!
    Mysiga bilder!!
    Visst är det en underbar tid..nu och framöver!!
    Bara..vädret kunde bli bättre...har ett riktigt oväder!!
    Mys..njut och ha en fortsatt härlig kväll!!!
    Kram Annika

    Ps...tack för tipset..på Het äppeldrink....måste testa det!!

    SvaraRadera
  2. Vad mysigt du gjort det! Kanske ska ta hit dig så du kan få pynta här. : ) Jag inte fått in stämningen än. Vill ha SNÖ!!

    Kram Kia

    SvaraRadera
  3. Otroligt att du kan sy så mycket och fint! Så söt liten gran. Ha en fortsatt mysig advent!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Så du har också något som ligger vilande. Kul! Vad heter det, om man får fråga och hur kom du på det?
    Jag satt med barnens bokstäver och försökte hitta på något och tillslut blev det Melixa.
    Självklart kan jag komma med tips, om jag har några. : )
    Hur har du tänkt dig? Webb, butik?
    Jag tänkte webb men nackdelen är tyngden i det jag gör, frakten blir ganska dyr. Men jag tänkte försöka vara med på lite marknader för att synas lite. Är det något du skulle vilja? Kanske kan slå ihop oss på nån marknad. Kul med sällskap. Du står för det mjuka och jag det hårda!

    Kram Kia

    SvaraRadera
  5. Himla så duktig du är på att sy och vilket fint uterum. Ha en trevlig kväll Kram Karina

    SvaraRadera
  6. Åh,vad fint du har gjort :) kram

    SvaraRadera
  7. Ha,ha det där sista, precis som här:)Ser väldigt mysigt ut i uterummet. Kuddarna är väldigt snygga, lappteknik verkar så lätt, men jag får aldrig till det. Troligen brist på tålamod, kanske borde göra ett nytt försök.
    Kram/ Berit

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...