söndag 30 oktober 2011

Favoriter i köket

Tisdagstemat hos Fabriken denna månad är "Favoriter i köket". Lika bra att hänga på och göra mina tre blogginlägg, för att få erkänt medlemskap ;) Detta blir det andra bidraget.

Om jag hade varit en människa som är galen i matlagning och bakning, så hade jag säkert haft en snygg hypermodern multifunktionell köksmaskin att visa upp! Men jag är varken galen i matlagning, bakning eller lycklig ägare till den där multifunktionella köksmaskinen.... ;)

Istället tänkte jag visa upp köket i sin helhet, vad som är favoriter, vilket också känns aningen knasigt, när vi precis håller på att bygga ett nytt hus, där köket inte alls kommer att se ut som det nuvarande... Men det får bli en annan historia ;)

En favorit i vårt kök är den öppna planlösningen in till vardagsrummet, med en bardisk i hallen, emellan.
Från vardagsrum/hall ser det ut såhär.  Bardisken används flitigt för diverse godsaker till helg och speciellt vid jul, då finns där massor med gott i form av nötter, godis, knäck  m.m... Perfekt ett duka upp buffé på när vi har gäster! det är också mysigt att sitta där med ett glas vin, eller en kopp kaffe, till exempel och ha kontakt med både kök och vardagsrum.


Från köket sett, ser det ut så här. Köksluckorna i massiv ek med "spegel" är fortfarande fina, fast jag kommer inte välja ek i nästa hus. Bänkskivorna är också massivt trä. Snyggt och levande men inte alltid det mest praktiska.


En ny klar favorit är golvet. Vi lade in ekparkett för ett par månader sedan, inför husförsäljningen. Tidigare var där ett klinkergolv i terracotta. Snyggt när det var nytt för ca 11 år sedan, men sedan flera år tillbaka hade vi tröttnat på det. Och nu rivdes det ut och ett snyggt parkettgolv lades alltså in. Vilket lyft! Och jag är säker på att det hjälpte till vid försäljningen ;)
Panelen i pärlspont ger en lagom lantlig känsla.
Den mobila lilla köksön med hjul, från IKEA är en uppskattad möbel. Lätt att dra fram dit man vill ha den, vid olika tillfällen. Rymmer en hel del vackra inredningsmagasin gör den också ;)


Köksbordet är en möbel som hängt med i över 16 år, och kommer inte göras av med i första taget. Det kommer från ett snickeri i Insjön, Dalarna. Tycker att det har så fina linjer, med sina svängda ben och frästa kant på bordsskivan. Genom åren har det målats om och kommer antagligen få en ny svart högblank färg på bordsskivan, i nya huset? Stolarna är från IKEA, och har också fått sig en omgång av den vita färgen under åren.  


Till sist vill jag bara visa den fina brödburken från Bruka. Den gillar jag jättemycket. Först när den började bli lite sliten, så blev jag lite besviken och irriterad, men nu så tänker jag att det är livet som sätter sina spår på den ;)


Och på tal om liv, så började ju mitt liv i Dalarna, så den röda lilla dalahästen ligger mig mycket varmt om hjärtat! Även om jag förmodligen aldrig kommer att flytta tillbaka dit, så är det där mina rötter finns!


6 kommentarer:

  1. Mysigt kök! Säkert kommer de nya ägarna att trivas där! Och nu blir jag nyfiken på hur ditt nya kök ska se ut- men det visar du väl?
    Kram

    SvaraRadera
  2. Härligt kök! jag gillar ju Dalarna så hästen gjorde succe hos mig. Bordet likaså för det är något jag ändå saknar eftersom min köksö tog bordets plsts.Håller med V det ska bli spännande att se ert nya kök.

    SvaraRadera
  3. Ja jag blir väldigt nyfiken på det nya köket, hur ni tänkt er det. Förstår att du gillar matgruppen- med fina detaljer. Kram

    SvaraRadera
  4. Hej! Kul att du hitta till mig så jag kunde titta in hos dig!
    Vad spännande med husbygget. Skulle också vilja bygga nytt men tyvärr vill jag inte flytta. : ) Men för att få mer plats så byggde vi om halva huset invändigt för ett år sen. En våning blev två och alla fick varsitt rum. Så i ett halvår bodde vi 5 personer, hund och katt i vardagsrummet. En etta med kök helt enkelt och det gick ju bra.
    Visst är det fina vinterbilder men det är faktiskt taget i Finland från svärmors föräldrahem. Underbart där med en liten sjö som man kan hoppa i på morgonen eller efter bastun.
    Hästar hos er också! Min M på 13 år skulle kunna bo i stallet. A är 7 år och har börjat rida också och lilla N på 4 undrar när hon ska få börja. Hon får bli lite större först. Vad har du för åldrar?

    Ha en toppen vecka!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  5. Hej vännen!!
    Tack för dina..alltid!! Så gulliga kommentarer. Du vet..vilket jag hoppas..att dom värmer!!
    Otroligt snyggt kök!!!
    Tänk min Dalahäst ligger i en låda..kanske skall ta fram den igen...:)
    Önskar dej en fortsatt underbar dag!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  6. Bara tjejer hos er också. Hur går det för pappan i huset nu när de är tonåringar? Hagelbössa införskaffad? : ) Kan tänka mig att han inte har alltför mycket att säga till om.
    Då är din minsta 98? som min äldsta.
    Fjäderholmrna har jag nog bara varit på en gång för typ 15 år sen. Men det var fint vad jag kommer ihåg.
    När är det inflytt i nya huset?

    Kram Kia

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...