tisdag 18 oktober 2011

Att ha det rätt bra!


Igår, då var det min stängningsdag på jobbet. Eftersom jag bor och arbetar i en pendlarkommun, så händer det att föräldrar till barnen på förskolan blir försenade med att hämta. Igår var en sådan dag. Stopp på motorvägen gjorde att flera föräldrar satt fast i trafiken och jag fick 20 minuters övertid.

När jag kom hem så hade mina underbara döttrar middagen klar. Väldigt skönt. Dessutom så har jag ju bara  5 minuters gångväg hem från jobbet, så det var väl rätt okej, ändå. Jag hade ju kunnat ha 30 minuter med bil på en mörk skogsväg, som en kollega till mig, har ;) Jag har det nog rätt bra, jag! ;)
Idag, så blev det en mastodontdag på 10 timmar... på grund av att jag beordrades övertid, eftersom det annars endast skulle finnas vikarier i mitt arbetslag, på eftermiddagen. Så är det ibland...

Då är det extra viktigt att hålla humöret uppe och stressen, nere. Vilket jag nog tycker att jag ändå är rätt bra på. Det kunde ju varit värre... Återigen, jag har ju nära hem, när jag väl får gå hem ;) Jag slipper sitta fast på motorvägen, som de stressade föräldrarna igår. Eller som idag; två mammor kom med andan i halsen och var upprörda över inställda tåg.... Jag har det ganska bra, som har mina fem minuter att promenera hem.

Hem till ett hem som ändå är rätt avkopplande och ger mig återhämtning för att orka möta nästa dag på jobbet... För mig är det jätteviktigt att kunna tanka energi hemma, att göra saker som jag tycker är roligt och mår bra av. Mitt i alla "måsten", som man oftast har, behövs något avkopplande och roligt, annars fungerar det inte, då kommer stressen... Och den finns det nog av på jobbet emellanåt ;)

Fast kanske att jag var liiiite stressad, när jag hade hämtat ett paket på utlämningsstället, kommer tillbaka till bilen och frågar dottern, som sitter kvar: "Gav jag dig bilnyckeln?" För i fickorna, hittade jag den inte...  Dottern svarar: "Nä, den sitter ju i...".
Javisst, ja... annars kanske inte radion hade kunnat vara på? ;)

Nä, jag känner mig inte stressad, jag skyller på lågt blodsocker som kan göra mig vimsig! ;) :)



6 kommentarer:

  1. Maria du är en solstråle, min reaktion på dagen kanske var till synes positiv, men inom mig pågick ett världskrig som inte börjat på jobbet och inte heller tog slut där. Tack för att du är så positiv. Bara för det ska jag kämpa på i morgon med. Kram!

    SvaraRadera
  2. Gokväll!
    Underbart inlägg!!
    Fantastiskt att du är så positiv..trots allt som händer på bl a jobbet!
    Underbart att sätta sig till dukat bord!
    Ha en fortsatt avstressande kväll..:)
    Kram Annika

    SvaraRadera
  3. Tack för att du vänder allt till det positiva! Det finns mycket att uppskatta, så sant!
    Jag blir trött på att jobbet tar så mycket energi att jag inte orkar tanka ny, inte ens hemma. Det får jag försöka råda bot på!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Ja att ha nära till jobbet är inte att underskatta. Jag jobbar hemifrån ofta och trivs väldigt bra med det!Jättefin entré bild!
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Ja ibland är livet lite omtumlande (stressande) vi gör eller inte gör konstiga saker. Tycker du vänder det hela åt rätt håll. För egentligen kan man ju bara skratta åt det. Härligt med nära till jobbet...det ät guld värt. Önskar dig en fin och harmonisk dag. Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Skönt att kunna traska hem och koppla av, när det varit en småstressig dag!
    Positivt tänkande håller energin och humöret uppe!

    Kram Mia

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...