tisdag 13 september 2011

Svart - Det nya vita?

För ett tag sedan läste jag i någon av marknadens alla fina inredningsmagasin, att svart var det nya vita.

Ja, kanske? Hur som helst så behöver ju inte det ena utesluta det andra. Tycker jag! ;)

Inspirationsbilder från Mios höstkatalog

När jag var sådär 16 år någonting, så tapetserades mitt rum om i en tapet som var randig i ljust grå och vitt. Till det hade jag enbart svarta möbler och "prydnadssaker". Jag målade alla möbler svarta, vilket jag inte skulle kunna tänka mig göra nu ;).  

Till och med ett fint gammalt linneskåp, efter min farmor och farfar fick sig en släng av den svarta färgpenseln!

Min kära mamma har undrat så här på senare år, hur hon kunde tillåta mig att måla det skåpet svart??? Tydligen var det synd och skam på ett sånt fint skåp... ;) Kan tillägga att hon, när jag flyttat ur boet, lutade av skåpet till furu...
Hon tycker att det är mycket snyggare så. Jag håller nog fortfarande på att det vore snyggast i svart ;)

Vårt fina vitrinskåp som vi köpte på 90-talet, i obehandlad furu (så som det mesta skulle se ut då) har målats svart, efter att ha haft en vit period. Numera älskar jag det skåpet och funderar skarpt på att använda det till linneskåp i nya sovrummet...

Vad tycker ni andra om svart? 



10 kommentarer:

  1. Bra inspirationsbilder. Svart är snyggt fast lite dystert och mörkt. Jag tycker att det krävs stora ljusa, öppna ytor och högt i tak om man ska ha svarta möbler. Svart som tillbehör däremot är min stil gärna ihop med vitt. Mina första tallrikar är Boda novas svarta och vi har fått en del genom åren. Kram på dig hoppas vi ses snart.

    SvaraRadera
  2. Håller med dej, Pia. Lagom är bäst. Du såg väl på mina försäljningsbilder, hur det var med mina svarta möbler och detaljer ;) Med vita väggar, luftiga rum och inte enbart svart blir det bra, tycker jag ;)
    Krya på dej!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jättefina bilder från ert hem. Blandningen av trä, svart och vitt är superbra! Hade som barn ett stort högblankt piano i mitt rum Jag fick det när jag fyllde fem år. Tror att jag har sviter av den tunga möbeln än i dag.

    SvaraRadera
  4. Ja du var nog före din tid.. Ja jag gillar svartelement... Konstigt nog !
    Kraam
    Sanne

    SvaraRadera
  5. Jag är mest vit, men kan tänka mig mörkare inslag i mitt hem!
    Har tänkt att testa på ett stort skåp här hemma snart... vi får se hur jag trivs med det..! :)

    Kram Mia

    SvaraRadera
  6. Jag älskar svart! Inte bara svart, men jag dras liksom åt det hållet! Vårt stora Norden- köksbord från ikea, i hemsk björk, betsade jag svart förra året. Fortfarande supernöjd med det!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Hej, skriver här fast jag tänkte kommentera din fina klänning i tidigare inlägg, supersöt! Var hittar du din velour, ifall man kan köpa den i någon webbshop? jag gillar också och sy lite kläder ibland, men den velouren jag hittar är ofta tunn och sladdrig. Hör gärna av dig till mig! Christina

    SvaraRadera
  8. Jag gillar också svart/vitt. Men det är bäst med lite svart.

    Gillar den svarta skrivbordslampan!!!

    Ha en fin kväll!
    kram CC

    SvaraRadera
  9. Ja, det får ju inte bli för mycket svart! Mest som accenter! Jag har faktiskt en sån svart skrivbordslampa :)
    Kram

    SvaraRadera
  10. Vad duktig du är på att fixa med saker! Gillar svart och vitt , har lsvart i mitt sovrum- men annars hemma hos mig är det mycket jordiga färger som gäller .
    Kram!

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...