onsdag 3 augusti 2011

Vårt hus börjar ta form!

Natten till igår (tisdag), så var jag och Mannen i mitt liv ute på lite "äventyr" ;) Vi var och hämtade fyra väggar som snickrats ihop i en verkstad på andra sidan "lilla storstan".


Anledningen till att vi gjorde detta nattetid, var att vi fraktade dem på släpkärra, själva, och inte ville ha så mycket trafik.


Ganska högt blev det ju förstås... Med triangel för långsamt gående fordon och en hastighet på ca 30 km i timmen så rullade vi hemåt på småvägarna. Lagligt? Ja, det är jag säker på för vi "stötte" på en polisbil vid en korsning, som inte brydde sig ett skvatt om att kolla upp vårt ekipage.  Själv hade jag nog liiite oro innan vi var på plats "hemma" vid tomten. Tur att Mannen i mitt liv inte var det minsta bekymrad ;)  

Igår var svärföräldrarna ner till oss för att hjälpa Mannen att resa upp väggarna på plats, på grunden. Det gick undan... Jag trodde att jag skulle kunna gå ner dit och fota arbetet efter vår lunch, men de var ju redan klara innan lunchen!  "Det går snabbt när "proffsen" jobbar, som min svärmor sa".


Här ser man huset från ena gaveln. Den här delen av huset blir alltså i ett plan. Resten sen kommer bli i två hela plan. Det blir som två vinklar i ett plan på baksidan, eller hur jag nu ska beskriva... ;)


Så här ser det ut från baksidan. Från vänster sett mellan vägg nr 1 och nr 2 blir det vardagsrum.  Mellan vägg nr 2 och nr 3 blir det så småningom ett uterum. Det golvet ska gjutas lite senare. Det ska också "sticka ut" lite, så det blir lite som ett burspråk.  Mellan vägg nr 3 och nr 4 ska det vara plats för kök och ute på hörnet ska det ligga ett duschrum med bastu, och med utgång till förhoppningsvis ett spa-bad. Inte prio ett kanske ;)


Här syns det lite bättre var uterummet ska byggas. Det gula röret genom grunden är ventilation till kaminen. Den ska alltså placeras  mot väggen ut mot uterummet. Den kommer stå i en del av hallen, typ. Tanken är att vi också ska ha möjlighet att sätta en liten kamin, typ gjutjärn, i uterummet också. Mot samma vägg... om ni fattar vad jag menar? ;) Lite svårt att förklara. Själv vet jag ju precis hur allt ska se ut! Ja, nästan i alla fall... ;)


Nu känns det verkligen som att det börjar hända något!



4 kommentarer:

  1. Nu ser man hur det kommer bli på ett ungefär. Jätteroligt för er. Kram!

    SvaraRadera
  2. Hihihi, att göra sånt på natten känns nästan lite spännande:)!'
    Men vad det går undan. Det är som när barnen bygger hus med lego, typ.

    Kul att det går fort!
    kram CC

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...