söndag 14 augusti 2011

Husbygget - Hur tänkte vi???

Ja, den frågan kan man ju ställa sig…
Och jag vet de som undrar.


Varför bygga nytt hus, när vi har ett stort rymligt hus?
Drygt 190 kvm. 8 rum och kök... alla barn har ett varsitt rum och det finns även arbetsrum, vardagsrum och allrum, samt rymligt sovrum  till oss vuxna. Vi har två badrum varav det ena med hörnbadkar och bastu. Vi har ett nybyggt uterum, vi har pool... Vi har ett dubbelgarage och en lättskött uppväxt trädgård.

Så varför bygger vi då nytt?
När både jag och Mannen i mitt liv arbetar heltid? (Mannen t o m mer än heltid, oftast). När barnen börjar bli stora och inom en snar framtid kanske ska lämna boet...?  När vi har fyra barn i tonåren och dessutom en hund. Varför då skaffa sig detta extra jobb?  När vi faktiskt ändå trivs i vårt nuvarande hus?

Ja varför?
Jo, för att när vi för elva år sedan byggde vårt nuvarande hus, så fick vi inte bygglov för att bygga det hus vi helst då ville ha. Vi behövde hitta ett rymligt/praktiskt hus ganska snabbt, som läget såg ut då. Så lite av en revansch blir det denna gång att få bygga ett hus så som vi vill ha det, som vi t o m ritat själva.

Tanken på att bygga nytt började för några år sedan, då vi fick en liten längtan att få flytta ut mer på landet, jag och Mannen i mitt liv. De två yngsta tjejerna hejade ivrigt och glatt på oss, med förhoppningen om att kunna få bo granne med någon häst som behövde deras omsorger ;)

Tänk att blicka ut över grannens hästhagar, när man intar lördagsfrukosten! Medan de två äldsta ganska snart gjorde klart att de inte ville bo på landet, men ödmjuka som de är, så skulle de naturligtvis inte hindra oss att flytta ut på landet, utan naturligtvis finna sig i läget.

Vi tittade lite på lantliga tomter, men nej… de var FÖR lantliga, eller rättare sagt, VI tyckte de var för lantliga... Kanske vi ändå inte skulle  bo på landet? Mannen och jag som älskar att kunna åka kollektivtrafik in till "Lilla Storstan" eller gärna ”Storstan”, en kväll för att avnjuta en god middag med vin. Och jag som är så mörkrädd, skulle jag bo där utan gatubelysning?  Kanske vi inte var några ”lantisar”, trots allt?

Nej, jag måste nog erkänna att jag inte är det... Det bor nog trots allt en storstadstjej inom mig, allra mest!;)

Men när tanken väckts, på att bygga hus igen, så har den en tendens att etsa sig fast.  Nytt hus: ny planlösning, andra utrymmen, nytt kök, nya ytskikt... Listan kan göras lång...


Varför nytt överhuvud taget? Ja, inte vet jag...  Kanske jag söker en förändring av något slag? Det finns dem som tröttnar på karl´n och söker efter en ny. Men jag är så otroligt nöjd med min, så jag vill gärna behålla honom! :) Det finns de som skaffar en liten "sladdis". Men vi har redan så många barn, som vi vill ;) Hund, har vi också, och det räcker med en ;) Så det får bli nytt hus helt enkelt! ;) :)

Så, ja... vi ställde oss på kö, för en tomt i samma område som vi redan bor i. Och ni vet ju resultatet. Vi tog tillfället att köpa tomten, som erbjöds.

Nu får vi lite andra utrymmen i vårt hus, bl a så får jag ett eget arbetsrum, där jag kanske så småningom kan förverkliga min dröm om en egen liten ateljé. En ateljé där jag kan ta emot kunder och sälja mina verk. Vi får ett nytt kök, som mer matchar våra önskemål vi har idag.  Vi får de ytskikt vi vill ha, utan att behöva renovera m.m ,m.m...


Och även om det innebär massor med jobb på olika sätt, så är det också roligt! Vi har ett gemensamt projekt att samarbeta med.

Där har ni svaret på frågan...



 




5 kommentarer:

  1. Tack för dina tröstande ord om höst.. Vi har det mera höstlikt här idag... Och så är det väl en konstig känsla
    som smyger sej på då man skall på jobb efter 10 v sommarlov.
    Jag tycker att byggprojekt är spännande och utmanande om man inte gör allt själv som vi oftast gör..
    Tror att du frågade mej om väggtext på bprd och visst hålls det ganska bra...
    Kraam
    Sanne

    SvaraRadera
  2. Underbart inlägg!!
    Förstår dej precis. Tänk att få ett hus..elller få och få..hihi..mnear givetvis att "få" det som man själv vill ha det. Så duktiga ni är som ritat och fixat..
    Tänk..det kommer att bli såå bra!!!
    Önskar dej en fortsatt underbar söndag!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  3. Tror oxå att det kommer bli bra. Vi är ju litegranna likadana. Men bygga nytt tror jag inte jag vill. Jag bor nog kvar här såvida inte jag blir erbjuden ett hus vid havet så klart.

    SvaraRadera
  4. Tack för din fina kommentar hos mig!!!

    Jag tycker det låter jätte spännande att bygga nytt hus, vilken dröm!
    Jag har varit projektledare som derkoratör för nybyggen av butiker. Och jag vet att det är mycket mycket jobb och det är missar och förändrignar under vägens lopp hela tiden. Men det är ändå helt underbart!
    lycka till med byggandet:)!

    kram CC

    SvaraRadera
  5. Jag förstår dig precis! Och när man ändå har ångan uppe, så att säga.. varför inte förverkliga sin dröm, Er dröm!

    Kram Mia

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...