tisdag 10 maj 2011

Kanske jag en dag får gröna fingrar också?

Jag kan inte påstå att mina trädgårdskunskaper är något att skryta med. Har inte haft något vidare intresse för trädgård, annat än att jag vetat vilka blommor som jag tycker är vackra. Sen om de passar i min trädgårds växtzon, när de blommar, hur de ska klippas m.m. har jag ingen större kunskap om...
Men i takt med att barnen vuxit upp, så har intresset för att plantera och sköta om växterna vuxit till sig.
Idag har jag haft en riktig trädgårdskväll. Började med att rensa upp lite bland maskrosorna. Visst, de är vackra men... nej, de får faktiskt räknas som ogräs.
Min röda fina klängros, Flammentanz, har haft det tufft de senaste två vintrarna. Nu blev det inte mycket kvar, när de döda grenarna försvann. Men lite växer den väl till sig i år, hoppas jag...Jag fick t.o.m gå in i garaget för att hämta en såg för att kunna få av de grova vissna grenarna. Kände mig som självaste Bosse Rappne, när jag gick loss på arbetet!
Riktigt roligt och samtidigt... rogivande! Vad kreativt det är med en trädgård! Efter ett par timmars jobb kände jag mig nöjd för denna gång. Avslutade det hela med att bjuda växtligheten på lite vatten. Ååå vad det doftar gott... Nyvattnade rabatter i den ljumma kvällen!

Här är det mesta av klängrosen...

Nu återstår detta...

Spireorna är vackra mot björkarna

I rabatten samsas penséer, rosor, tulpaner och marktäckande stjärnklocka.
 Trevlig kväll!

Maria

3 kommentarer:

  1. Vad fint Maria! Det är faktiskt rogivande att arbeta i trädgården när man väl tar sig tid.
    /Kram

    SvaraRadera
  2. Ja, jag har blivit ordentligt trädgårdsbiten, sedan några år tillbaka. Och fingrarna blir grönare o grönare! Tack för din värmande kommentar!

    SvaraRadera
  3. Jättefint och rolig läsning! Trädgårdsarbete är rogivande och används i friskvårdssammanhang och som terapi. Går sedan länge i just den terapin, underbart! Resultatet blir snyggt plus att kroppen får jobba!

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...