fredag 13 maj 2011

I lekstugan hos min farmor & farfar...





... där fanns en gammal skrivmaskin, som jag var väldigt fascinerad av när jag var liten!
Den var svart och blank och fin, tyckte jag. Det var så roligt att leka med den. Skruva på valsen, trycka på tangenterna och så bara liksom hoppade de vackra små bokstäverna upp på papperet. Det plingade så roligt om den också, när det var dags att byta rad. Ja, riktigt rolig var den... 
Undrar om det faktiskt var så, att mitt intresse för gamla detaljer, främst små bruksföremål, föddes redan där och då i barndomen?
Under årens lopp har jag tänkt en del på den där skrivmaskinen.
För ett tag sedan kom jag på idén att söka runt lite på nätet för att hitta något liknande. Så här i veckan hittade jag vad jag sökte, på blocket.
Igår kväll blev jag ägare till den. Till och med Mannen i mitt liv, som var aningen skeptisk och inte förstod det vackra med att ha en gammal skrivmaskin ståendes någonstans, mjuknade när han fick se den. Den är faktiskt riktigt vacker
Än så länge är den placerad på min svarta skänk, i vardagsrummet. I nya huset, tänkte jag den skulle få en lite bättre plats någonstans.

Yngsta dottern, är nog lika fascinerad, som jag var när jag var liten, för hon satte igång att skriva direkt på den och kommenterade det roliga plinget, när det är dags att byta rad...

Trevlig fredagkväll!

Maria

4 kommentarer:

  1. Väldigt häftigt! Gillar din inställning till gamla bruksföremål och barndomsminnen. Kram!

    SvaraRadera
  2. Maria, den var ju jättefin! Vacker, vilket fynd! Kram och trevlig helg

    SvaraRadera
  3. Tack för era ord! Ja, den är jättefin. Gillar den mycket! Och det var faktiskt ett fynd!!! Hade lite tur att säljaren hann ändra annonsen till halva priset, innan jag kontaktade honom... ;)

    SvaraRadera
  4. Verkligen fin! Passar hemma hos er.

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...